Poptávka po ryze českých detektivkách se zvyšuje. Režiséři točí stále nové díly a kromě úplně nových seriálů (Rapl, Specialisté, Kriminálka Anděl) neváhají zúročit i to, co bylo vymyšleno před mnoha dekádami. Už tehdy to fungovalo. A jak se ukazuje, zabírá to s přehledem i nyní.

Světák v době šedi

V oblasti detektivní literatury máme už od 60. let přinejmenším dva poklady: Václava Erbena a Hanu Proškovou. Dílo obou bylo mnohokrát zfilmováno, teprve teď se ale dočkali zasloužené slávy.

První z těchto autorů přišel před více než půlstoletím s postavou kapitána JUDr. Michala Exnera. Sympatický světák, oproštěný od socialistických atributů, byl sice v původní verzi příslušníkem Kriminální služby Veřejné bezpečnosti, jezdil ale veteránem, který neměl pranic společného s érou šedivé normalizace. Zásadně nenosil šaty z konfekce a více než zločinci ho zajímaly ženské.

Oproti tomu Hana Prošková, dcera hudebního skladatele Pavla Bořkovce, přivedla na českou literární scé-nu dva neokázalé typy, které si navzájem dělaly sparring partnery. Na jedné straně stál nadporučík a později kapitán kriminální policie Vašátko, na straně druhé jeho přítel, náladový malíř Horác.

Knížky citlivé pozorovatelky lidských povah vynikaly smyslem pro detail, prostředí a dialog. A je zřejmé, že právě to na nich oceňují i diváci, kteří sledují nová televizní zpracování těchto příběhů s Viktorem Preissem v roli Vašátka a Davidem Matáskem v úloze Horáce. U knížek první dámy české detektivky se lze krásně bát, je v nich jakási temná struna.

Václav Erben byl zase zkušený barrandovský dramaturg se zájmem o umění a historii. Odtud náměty jeho nejznámějších románů Poklad byzantského kupce a Smrt talentovaného ševce.

Erbenův kapitán Exner se svou lehkou excentričností byl vděčnou příležitostí pro řadu výborných herců, od Petra Kostky přes Jana Valu a Karla Heřmánka až po nezapomenutelného Jiřího Kodeta. Při vší úctě, teprve on mu dodal tu pravou elegantní nonšalanci.

V aktuálním podání Michala Dlouhého se Exner vrátil na televizní obrazovky tak trochu mimo čas a prostor. Vytržený z reality byl už tehdy, kdy Erbenovy příběhy vycházely poprvé. Ale zasazen do žhavé současnosti působí doslova jako spadlý z nebe. Metrosexuál, tichý blázen a samotář, co se vyzná v dějinách, kávě, ženách, vínech i retro auťácích. Zbývá jen, aby napsal příručku o pneumatikách jízdních kol a druzích doutníkového popela jako blahé paměti Sherlock Holmes.

Uvěřitelný malíř

Možná, že je nový seriál s Michalem Dlouhým coby Exnerem tolik populární proto, že nás už zase přenáší do nějaké jiné, snad nereálné, nicméně lepší doby.

Metoda Hany Proškové byla trochu jiná. Malíř Horác je člověk z masa a kostí, bohém. Je prudký, pro silné slovo nejde daleko a zdaleka není jen kladná figura. Má v sobě ale lidskost, kterou by mu mohl závidět jak britský komisař Barnaby, tak malý Belgičan Hercule Poirot.

Nezbývá než doufat, že po Vašátkovi a Exnerovi dají televizní tvůrci další šanci také jejich předchůdcům, ctihodným detektivům z předválečných románů Eduarda Fikera a Emila Vachka.