U filmu italského režiséra Roberta Faenzy prožívá divák všechny možné emoce, jen ne ty, jež do kina patří. Jeho Kláře se totiž nedá ani trochu věřit – leda byste přistoupili na fakt, že namísto vtipné variace na téma žárlivost (jakou by člověk od adaptace Vieweghovy knihy čekal) sledujete omylem céčkovou italskou telenovelu.

Smích vzbuzují scény, do kterých s ním tvůrci nepočítali, toporné pokusy o humor končí naopak pocitem trapnosti a z křečovitých hereckých výkonů, kýčovitých erotických scén a nevěrohodných dialogů přechází člověka údiv nad tím, co všechno může zahraniční režisér v příběhu českých postav nalézt a jaké škody napáchat.

Pomineme-li fakt, že problematický byl už výběr literární předlohy (autor Báječných let pod psa, Vybíjené či Andělů všedního dne má na kontě bezesporu nosnější texty), podepsala se na projektu neblaze i účast italské strany.

Nepřesvědčivé a šroubované "dílo"

Ambiciózní snaha producentů (Rudolf Biermann a Elda Ferri) využít látku domácího autora k prezentaci v širší světové distribuci ztroskotala na tom, že z pokusu o prodej zdánlivě univerzální kvality zbyl nešťastný výprodej. Italové se chopili látky po svém – a se zjevným nepochopením pro jemné nuance Vieweghových textů a postav ukotvených, málo platné, v českých podmínkách.

Peripetie hlavní hrdinky Kláry, kterou nechá žárlivý přítel sledovat detektivem, a paralelní soukromé i pracovní epizody z detektivova života připomínají poslepované díly uhozeného italského seriálu. Tomu odpovídají i chatrný scénář a šroubované dialogy („tvá laskavost je vzácná!“, pojďte mladíku, nedělejte rozruch“, „Kláro, neopouštěj mě!“).

Veškeré pokusy usadit postavy do reálného prostředí selhávají na neschopnosti napsat jim přesvědčivé dialogy a situace, takže výrok „netvař se tak pateticky“ paradoxně nejlépe charakterizuje celý film…

Ani hvězdy film nezachrání

Udivující je, jak i zřejmě dobří herci (Laura Chiatti je považována v Itálii za hvězdu) působí ve Faenzově režii toporně (nejlíp se asi s tímhle údělem vyrovnal Ian Glen coby detektiv, nejhůř naopak Claudio Santamaria v roli Lucy, jehož žárlivé výlevy a nevyrovnanost překonávají i Diega ze seriálu Okouzlení), ti málo zkušení (modelka Pavlína Němcová) hrají panenky ve výkladní skříni.

Zkraje koprodukčního projektu stála ambice prosadit tuzemského autora a český film na zahraniční trh. Pokud jde o Prahu, reklama na její zákoutí, uličky a výhledy funguje perfektně. Hůř dopadl Michal Viewegh…