Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Vladimír Michálek o snímku Pohádkář: Nechtěl jsem točit soft porno

Praha /ROZHOVOR/ – Pohádkář. Muž, který žije dva životy se dvěma ženami, ve lži a s klesajícím kontem, zato narůstajícím vnitřním stresem. To je hrdina stejnojmenného celovečerního filmu Vladimíra Michálka, jehož scénář napsal na motivy knihy Barbary Nesvadbové Marek Epstein. Dnes vstupuje Pohádkář do kin. Pro Vladimíra Michálka, režiséra filmů Zapomenuté světlo, Je třeba zabít Sekala nebo Posel, je to téma poněkud neobvyklé.

6.11.2014
SDÍLEJ:

Většinu vašich hrdinů z předchozích filmů spojuje motiv osamělého mravního boje nebo konfliktu s okolím. Proč teď Pohádkář, jenž zápasí vlastně jen sám se sebou?

Byla to výzva. Ta knížka se v podstatě nedá zadaptovat. Nejdřív jsem na scénáři pracoval s jedním kamarádem, pak jsme to dali k ledu. Načež zkoušel psát čtyři měsíce něco Marek Epstein, ale taky nenašel ten správný klíč. Dlouho jsme si o tom povídali a on nakonec řekl: dej mi měsíc. A přišel s postavou vyšetřovatele, která příběhu dala nový impuls.

Autorka knižní předlohy vám nechala volné ruce?

Ano, zcela. My to s ní samozřejmě pravidelně konzultovali, ale respektovala naše nápady.

Co vás na příběhu bavilo? Nepředpokládám, že by vaše pocity rezonovaly s hrdinovými?

Ne, to opravdu ne. Dvojí život ve strachu mu fakt nezávidím. Spíš ve mně rezonovaly jisté emoce a hysterie. A nemohl jsem se jich zbavit.

Kým je pro vás vlastně postava Jirky Macháčka čili Pohádkáře, je to prototyp naší společnosti?

Neřekl bych přímo prototyp. Ale do jisté míry opravdu zosobňuje mužský typ v době, jež nabízí spoustu možností a provokuje ke způsobu života, který nemusí člověk pokaždé ustát. Náš hrdina se dvěma jmény nelže a nepodvádí záměrně, je jen takový hadr ve větru. Neumí říct ne. Takových lidí, jako je on, znám řadu.

Situaci mezi dvěma ženami či dvěma muži je vždy složité vybalancovat.

Je strašné mít dvě rodiny. Potkávám takové typy – jsou uštvaní, mají tašku s nákupem pro jednu rodinu, pak se řítí s další taškou ke druhé… Skoro nikdy to nezvládnou. Někdo spáchá sebevraždu, jiný to vzdá a mizí. Jsou mezi nimi i bankéři, kteří umějí perfektně kombinovat, ale tohle nedají.

Řekl byste, že je tenhle způsob života produktem jen naší doby?

Nemyslím, tohle bylo vždycky. Jen se to všechno nějak zrychluje. Lidi mají pocit, že mohou jet dál, že to mají pod kontrolou, ale ten tlak je příliš velký. Chyba se vždycky stane někde na začátku.

Pozornost příběhu se soustřeďuje na Máru, jehož hraje Jiří Macháček. Pro mě je ale nejzajímavější postavou – i díky výkonu Matěje Hádka – detektiv Rott. Byly role psány od začátku pro ně dva?

Prvního jsem měl obsazeného Matěje. Jeho kriminalista Rott je opravdu tahoun děje, kostra příběhu. Na něj se pak nabalují další motivy a postavy. Jirka mě pro Máru napadl proto, že je jediný herecký typ, který v sobě má určitou komplikovanost. I když nápady na jiné obsazení byly. Zbývalo domluvit se s ním, zda do toho půjde – do scénáře, který nenabízí jeho obvyklou komediální polohu. A on to vzal.

Jak jste pracovali s postavami žen?

Chtěl jsem, aby se ženská linie protnula s životem Rotta. Protože ti dva muži si jsou podobní, mají stejný vkus ve výběru ženských. Překladatelka Klára, právnička Dana, Márova dcera, všechny nějakým způsobem uvádějí v neklid i Rotta.

Modelku Evu Herzigovou jste chtěl záměrně?

To byl nápad Báry Nesvadbové. Měli jsme pár setkání, pak jsem se za ní vypravil do Londýna. Byla úžasně pracovitá, probírali jsme scénář, jindy zase vzpomínky na Čechy. Různě jsme se k textu a její postavě dobírali. Rozhodnutí, zda ji obsadím, nechala před odjezdem čistě na mě. Byla absolutní profík.

Film má, podobně jako kniha, poměrně otevřené sexuální scény. Ty nemívají herci zrovna v oblibě.

O všem jsem s nimi mluvil. Ostatně, já nechtěl točit soft porno, když to někdo musí mít, ať se koukne na internet… Navíc točit něco takového, když dvě hlavní herečky mají tři děti a určitý věk, to by bylo neslušné! Naopak jsem se s oběma shodl, že nebudeme přehánět líčení a necháme jim přirozené vrásky. A všechny odvážnější erotické scény zvládly s bravurou, klobouk dolů.

Řešili jste se scenáristou konec filmu?

Nemám rád polopatické věci a to se týká i závěrů. Takže finále Pohádkáře je určitá metafora. A trochu jsme se přeli, protože Marek občas prosazuje bláznivé věci a tady třeba chtěl, aby kriminalista nakonec spáchal sebevraždu. To jsem mu zatrhl.

O čem dalším přemýšlíte?

V létě jsem stihl v jižní Francii natočit Prázdniny v Provence. S Kryštofem Hádkem, Vojtou Kotkem, Janou Krausovou a Igorem Barešem. Taková špinavá sranda, premiéru bude mít na jaře. A pro HBO mám točit minisérii, drsnou ruskou adaptaci. Ale hlavně chci začít dělat něco úplně jiného.

Co jiného?

Dokončit postgraduální studium psychiatrie.

Takže byste si pak otevřel soukromou praxi? A co film – ten pověsíte na hřebík?

Ne úplně. Ale rád bych ho dělal už jen bokem.

To jsou tedy konce českých filmařů…

To víte, doba je zlá.

Autor: Jana Podskalská

6.11.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Ilustrační foto.

Jogurty zdražují. Místo smetany obsahují škroby

Ilustrační snímek
4 9

Začíná brexodus. Z Británie odešlo nejvíce občanů EU za posledních deset let

Fischer do Senátu, čínský exil do ČR a ČEZ ven z Bulharska: Vteřiny dne

Zjistěte během několika málo sekund, co nejdůležitějšího přinesl dnešní den.

Viktoria si zahraje osmifinále Evropské ligy. Postup zpečetil Čermák

Fotbalisté Viktorie Plzeň ve čtvrteční domácí odvetě play-off Evropské ligy porazili Partizan Bělehrad 2:0 a po remíze 1:1 z minulého týdne v Srbsku postoupili do osmifinále. Soupeře pro další fázi vyřazovacích bojů EL Viktorii určí páteční los v Nyonu.

Lidé mění dávky v poukázkách u překupníků. Nemají je kde utratit

Část poukázek, v nichž úřady práce od prosince loňského roku vyplácejí potřebným dávky v hmotné nouzi, končí u překupníků. Za peníze je u nich vyměňují lidé, kteří nemají tyto stravenky od státu kde utratit. Dostávají za ně ale většinou jen část hodnoty. V tiskové zprávě to dnes uvedly Platforma pro sociální bydlení a senátorka Renata Chmelová.

Špionáž. Češi vyhnali ruského kameramana z tréninku. Soupeř je chtěl i uplatit

Den před semifinálovým zápasem českých hokejistů na olympijských hrách v Pchjongčchjangu proti Rusku bylo na tréninku svěřenců trenéra Josefa Jandače pořádně „veselo“. Kameraman ruské státní televize začal natáčet jejich přípravu, nakonec „špiona“ musel vykázat manažer týmu Jan Černý. Informoval o tom server hokej.cz. Navíc měla ruská strana nabízet Čechům peníze za to, aby si mohla vybrat dresy a střídačku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT