Manželské etudy Heleny Třeštíkové sklízely mimořádný ohlas, pozornosti se těší i televizní reprízy. Marcele držel palce celý národ, sympatie budili i Strnadovi. Není divu, že podporu našel i nový cyklus z dílny její dcery Hany, nad nímž měla původní režisérka supervizi.

Nečekané momenty

„Vybrali jsme pět párů, jež časem uvidíme na obrazovce,“ vysvětluje Hana Třeštíková, jež si pro celovečerní film vybrala příběh Mirky a Kuby. Známost z technoparty, svatba, budování rodinného života mimo město během sedmi let. Mirka se do života zakousne a nebojí se radikálních řezů, Jakub podléhá emocím a krize řeší útěkem.

„Měla jsem za to, že vydrží,“ říká Hana. A přiznává, že některé momenty ji zaskočily. „Mirčin odchod s dětmi do města jsem nečekala. Natáčení téhle fáze bylo depresivní,“ komentuje scény z provizorního příbytku ve školní třídě.

Liší se její „etudy“ od matčiných? „Vidím dva nové momenty. Hypotéky a umělé početí,“ míní režisérka. „Za normalizace se lidé brali z ekonomických důvodů a kvůli bytu. Moji hrdinové mají vše, co potřebují. Ale najednou zjišťují, že na něco je pozdě. Třeba na děti. A nastupuje boj končící často umělým oplodněním.“ Se zadlužením u banky vstupovaly do společného soužití čtyři z pěti párů.

A rozvody? Také tady je důvodem ekonomický faktor, aspoň podle autorky. „Lidé dnes dokážou snáze žít single, vydělají si na život. Bylo to vidět i u hrdinů mojí mámy za socíku manželství drželo, i když někdy nuceně, po revoluci se v 90. letech ekonomická situace zlepšila, leckteré páry se rozvedly,“ soudí Třeštíková. Novým úskalím jsou podle ní tzv. patchworkové rodiny (slepované z dětí z předchozích vztahů).

„Přesvědčilo mě to znovu o tom, že vztah je dřina,“ shrnuje Hana svou filmařskou zkušenost. „Musí se na něm pracovat, oboustranně. Jak jeden povolí, je to cesta k rozkladu.“

Natáčení v intimních chvílích párů bývá někdy ožehavé a ne všechny otázky se filmaři chce vyslovit. Zůstala některá, jež bude diváka dráždit, nevyřčená? „Jedna ano,“ připouští Hana. „Když se ukáže, že Kuba má tajemství, o němž jeho žena nechce na kameru zaboha mluvit. On mi utekl na Slovensko, tak už nebylo koho se ptát. Ale dohodli jsme se, že si to necháme jako podnětný začátek po pěti letech, kdy se chci k párům vrátit. Pokud budou souhlasit…“