Děj se odehrává mezi rokem 1938 a začátkem 50. let, a tak nabízí i dramatické společenské kulisy. Nešlo tu jen o zápasy sportovní, ale také morální. Což je silná linka, jež musela oslovit Radima Špačka, režiséra filmu Pouta z doby normalizace, jenž od začátku připouštěl, že sport není úplně jeho parketa. Autoři se volně inspirovali příběhy basketbalistů, jediným reálným předobrazem byl Jaroslav Valenta (v podání Stanislava Majera), první trenér národního týmu, jenž zemřel v odboji.

Tento moment tvůrci zkraje příběhu odehrají, pak už se zaměří na jeho mladého nástupce Frantu. Divácky vděčnou linku „jistí“ love story mezi ním a polskou Židovkou Michelle, jež se složitě naplňuje mezi Čechami a Francií, z celkového rámce ale trochu trčí. Včetně jejich seznámení v nevěstinci, který byl bezpochyby pro herce i štáb po klapkách „pod košem“ osvěžením, ale působí jako z šestákového románku a příběhu nijak zásadně neslouží.

Sláva i pády ve zkratce

Tím ale výtky končí. V tom podstatném je film silný – v zobrazení sportovního zákulisí, chlapeckých charakterů a dobových tlaků. Skvěle dynamicky jsou natočena mistrovská utkání týmů i atmosféra kolem nich, což je spolu s režií zásluha kamery Vladimíra Smutného i hudby Jakuba Kudláče.

Autenticitě filmu svědčí i účast skutečných hráčů basketbalu, kromě jiných tu vystupuje jako trenér italských basketbalistů Petr Czudek, bývalý český reprezentant a současný trenér v Opavě.

Špaček vypráví ve zkratkách a volí výmluvné detaily (dribling míčů jako vzpoura proti křivdě dějin nebo rozklížená bota přelepovaná izolepou při mistrovském utkání ilustrující stigma outsiderů, již se umí rvát i bez přepychového zázemí – trefný moment českého sportu, mimochodem).

Velké i malé chvíle

Dobře si vede sestava mladých herců, potřebné charisma ústředního hrdiny má černovlasý Filip Březina, zdárně mu sekunduje Zdeněk Piškula. Pozornost na sebe strhává zrzek Jiří Roskot, který přesně zapadá do postavy věčného rebela.

Pravým opakem Valenty je tu sportovní funkcionář Hrabal, výtečně ztvárněný Ondřejem Malým – typický produkt doby, vypočítavě manévrující v měnících se poměrech. Scéna po prohraném utkání se Sověty, kdy Hrabal kvůli „braťjam“ servilně vycouvá z možnosti zvrátit kvůli přešlapu výsledek, řekne o jeho charakteru vše.

A je to i symbolický zobecňující okamžik vypovídající o velkých českých chvílích, jež občas zažívaly a zažívají pro změnu kvůli malosti své zlaté podrazy.

Hodnocení Deníku: 70 procent