Zatím má ještě klid. Každý den si oblékne černé trenky a modré triko a s kumpány se chystá ukrytý v tréninkovém centru v Teresopolisu. Už za pár dnů se z brazilské hvězdy Neymara stane nejsledovanější sportovec olympiády.

BBC odhaduje, že Neymarův pohyb na sociálních sítích bude vyhledávat skoro 130 milionů lidí po celé planetě.

„Zní to věrohodně. Olympiádu hostí jeho rodná Brazílie, reprezentuje nejpopulárnější sport a je globální star. Ale co Usain Bolt? To je největší hvězda her," říká Tomáš Houska, jenž má v Českém olympijském výboru na starosti sociální sítě a v Riu je kvůli pracovnímu nasazení rád, když spí čtyři hodiny denně.

Nejpestřejší hry

Olympiáda začne až příští pátek, ale už teď se o ní ví, že z pohledu internetu a sociálních sítí bude nejpestřejší v historii. „Budou to nejvíc propojené hry všech dob," tvrdí telekomunikační expert Luciano Carino.

Nejsou to šokující slova, vývoj jde bleskově dopředu. Nemůže šokovat ani fakt, že síť na mytickém stadionu Maracaná má být (alespoň teoreticky) připravená na to, že během zahajovacího ceremoniálu může 70 tisíc lidí chtít v jeden okamžik vkládat fotky a videa na sociální sítě.

Virtuální svět je i šancí pro sportovce. Ti sice na olympiádu primárně jedou kvůli úspěchům, slávě a touze po nesmrtelnosti, ale díky sociálním sítím mají šanci přilákat nové fanoušky. Moře nových fanoušků.

„Pokud získáte medaili, čísla rostou dramaticky," líčí Houska. „Olympiáda je pro sportovce velká příležitost: mohou vkládat fotky, psát vzkazy a vzít fanoušky do zákulisí."

Taky bavit, provokovat a křičet do světa svoje názory: třeba americké fotbalistky na síti bojují za platovou rovnoprávnost. Jsou tu jen dvě omezení: sportovci nesmí nahrávat videa ze stadionů a olympijské vesnice a nesmí propagovat svoje komerční partnery (chybí i na dresech či reklamních bannerech).

Už víme, že lídrem sociálních sítí bude během olympiády Neymar. A co Češi? Z těch, kteří nejsou v Riu, Houska bez váhání ukáže na hokejového fenoména Jaromíra Jágra: „Je to král českého sportu, což platí i na sociálních sítích."

Jak se dělá popularita

Na Twitteru, Facebooku či Instagramu platí logická rovnice: čím víc úspěchů a čím originálnější obsah, tím víc fanoušků. Z českých sportovců to dokazuje rozevlátá snowboardistka Samková, obojživelnice Sáblíková, biatlonová kráska Koukalová či tenisový veterán Štěpánek. Čím dál aktivnější je nastupující generace: kanoista Fuksa, golfistka Spilková, kajakář Prskavec…

„Dokážou si ze sebe udělat legraci, pobavit fanoušky a ukázat jim něco ze života," vypráví Houska. „Důležité je, že nepíší jen o svém sportu, ale i o životním stylu. Nebojí se zveřejnit názory i na nesportovní témata."

Ale ne všichni jsou takoví fanatici, viz plavec Jan Micka: „Že bych se na každém kroku fotil a popisoval, co dělám? Na to moc nejsem."

Inspirace pro mladé

Houska a jeho kolegové se sportovci permanentně pracují a nejen oni, hvězdy dostávají školení i od sponzorů.

„Průběžně jim říkáme, co by mohlo být zajímavé," prozrazuje Houska. „Pro sportovce je jejich život rutina, takže si kolikrát ani neuvědomují, v jak zajímavém prostředí se pohybují a že by se o něj mohli podělit s ostatními."

Považujete sociální sítě jen za prostředek k efektivnějšímu zabíjení volného času? Houska vás vyvede z omylu: „Olympionici jsou ambasadoři sportu a mohou inspirovat mladé generace, které jsou na sociálních sítích nejaktivnější. Je v zájmu českého sportu a nakonec i zdravé populace, aby sportovci byli na sociálních sítích aktivní."

MARTIN MLS