Zdroj: Stanislav Švarc
Volkswagen logicky chápe Německou rallye jako domácí podnik, proto v části servisního areálu svým fandům přichystal několik atrakcí. Jednou z nich byla i replika závodního Pola R WRC. To skutečné pohání přeplňovaná šestnáctistovka s výkonem přes 300 koní.
Zdroj: Stanislav Švarc
Se vstupenkou na Německou rallye dostanete také přístup do servisního areálu. Tam pak můžete nahlédnout do zákulisí jednotlivých týmů.
Zdroj: Stanislav Švarc
Sem vás však zaručeně nepustí. V kamionu se nachází počítačové centrum týmu Volkswagen Motorsport. U obrazovek v něm sedí 15 lidí, třeba meteoroložka Silke připravuje předpověď počasí. Důležité je také sledování polohy aut na trati - i pro případ nehody.
Zdroj: Stanislav Švarc
Předpověď počasí je důležitá i kvůli výběru pneumatik. V rallye se během soutěže používají v podstatě dva druhy (jaké tvrdé či měkké určuje jejich výrobce) a je omezen jejich počet.
Zdroj: Stanislav Švarc
V současnosti týmům ve WRC pneumatiky dodávají společnosti Michelin, DMack, Pirelli a Hankook. Nejvíc aut jezdí na "mišelinkách".
Zdroj: Stanislav Švarc
Tým Fuckmatie', jezdící ve třídě WRC2, je hodně zajímavý "úkaz". Patří totiž Lorenzu Bertellimu, pravnukovi zakladatele módní značky Prada. Bertelli, jehož rodina vlastní majetek v hodnotě několika stovek miliard korun, také sám závodí.
Zdroj: Stanislav Švarc
Po soutěžním dnu se všechny vozy vrací do servisního střediska.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jari-Matti Latvala s novináři.
Zdroj: Stanislav Švarc
V media zóně také probíhají první kontroly aut.
Zdroj: Stanislav Švarc
Německá rallye se jede zejména na asfaltu různých kvalit. Pneumatiky často trpí.
Zdroj: Stanislav Švarc
Posádky samozřejmě s sebou vozí rezervní kola.
Zdroj: Stanislav Švarc
Během rychlostních zkoušek pochopitelně dochází i k různým ťukancům.
Zdroj: Stanislav Švarc
Mezi jezdci nechyběl Polák Robert Kubica, bývalý jezdec formule 1. Možná si pamatujete jeho ošklivou nehodu během Velké ceny Kanady v roce 2007.
Zdroj: Stanislav Švarc
V roce 2011 se Kubica vyboural při rallye v Itálii a vážně si poranil pravou ruku. S následky se potýká dodnes, v ruce nemá dokonalý cit a prý se raději naučil psát levačkou. Říká se, že pravou rukou dnes v podstatě ani neřídí...
Zdroj: Stanislav Švarc
V kategorii WRC soutěžil jediný Čech: Martin Prokop nakonec obsadil sedmé místo.
Zdroj: Stanislav Švarc
Vedoucí muž šampionátu měl v pátek nehodu, se svým Polem sjel z hlavní trati na níže položenou cestu. Do depa se sice dostal a mechanici dali vůz dohromady, ale po další kolizi v sobotu ráno pro něj Německá rallye skončila.
Zdroj: Stanislav Švarc
Servisní zóna je hodně zajímavé místo. Fanoušci si tam mohou prohlédnout nejen vozy směřující do dep, ale smějí nahlédnout i pod ruce mechaniků.
Zdroj: Stanislav Švarc
Mechanici mají večer na opravu aut přesně 43 minut.
Zdroj: Stanislav Švarc
Sledovat mechaniky při práci je fascinující. Každý z týmu má samozřejmě svoje úkoly.
Zdroj: Stanislav Švarc
Tým auto částečně odstrojí a řadu dílů vymění.
Zdroj: Stanislav Švarc
Pro představu: převodovku vymění dva mechanici za pouhých dvanáct minut.
Zdroj: Stanislav Švarc
Výměna turbodmychadla je otázkou osmi minut. Týmy si však nemohou s díly dělat, co chtějí. Počet výměn je na každou rallye striktně omezen.
Zdroj: Stanislav Švarc
Koho z fanoušků nezajímá dění v depech, může na velkoplošné obrazovce sledovat rozhovory s jezdci a představiteli jednotlivých týmů.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jedním z taháků Německé rallye jsou rychlostní zkoušky v Panzerplatte. Jde o vojenský prostor.
Zdroj: Stanislav Švarc
Panzerplatte.
Zdroj: Stanislav Švarc
Panzerplatte je v podstatě přírodní aréna. Z vyvýšených míst je skvělý výhled na areál.
Zdroj: Stanislav Švarc
Z tribuny v Panzerplatte Arena je vidět hned několik úseků tratě. Ty, které nejsou, spolehlivě pokryjí televizní kamery. Diváci přímo na místě tak o nic nepřijdou.
Zdroj: Stanislav Švarc
Panzerplatte Arena.
Zdroj: Stanislav Švarc
Tahákem Panzerplatte je skok Gina - údajně pojmenovaný po slavné italské herečce Lollobrigidě. Na oblibě mu nic neubrala ani loňská nehoda, během níž v tomto úseku zahynuli dva Nizozemci při ukázce historických závoďáků.
Zdroj: Stanislav Švarc
Úsek se skokem Gina přitahuje nejvíc fanoušků. Není divu, létá se tu až 40 metrů.
Zdroj: Stanislav Švarc
Slovák Jaroslav Melichárek na skoku Gina.
Zdroj: Stanislav Švarc
Martin Prokop během letu.
Zdroj: Stanislav Švarc
Takhle letěl Thierry Neuville.
Zdroj: Stanislav Švarc
Takhle letěl Thierry Neuville.
Zdroj: Stanislav Švarc
Daleko letěl také Jari-Matti Latvala.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jari-Matti Latvala.
Zdroj: Stanislav Švarc
Panzerplatte má obrovskou výhodu v tom, že v rámci jednoho areálu nabízí hned několik divácky zajímavých míst. Fanoušci se tak mohou pohybovat a závod si pořádně užít.
Zdroj: Stanislav Švarc
Když jedno místo začne nudit, lze se snadno přesunout na druhé. Přechody vedou i přes trať. Jakmile ale traťoví komisaři zapískají na píšťalu, znamená to, že se blíží soutěžní auto. A přechody se uzavřou.
Zdroj: Stanislav Švarc
A za chvíli se kolem vás prožene řvoucí závoďák.
Zdroj: Stanislav Švarc
Uzavřený "přechod" v Panzerplatte.
Zdroj: Stanislav Švarc
Závodníci si v Panzerplatte musejí dávat pozor také na neustále změny povrchu. Kvalitní asfalt často střídá hrubý povrch, do toho je třeba počítat i s poškozenými cestami po přejezdech tanků. A také na všudypřítomné kameny.
Zdroj: Stanislav Švarc
V Panzerplatte si mohou diváci závody užít na pouhých pár metrů. Mimochodem, během Německé rallye závodníci ujeli 326 soutěžních kilometrů, dalších téměř 980 km vyžadovaly přesuny mezi jednotlivými zkouškami.
Zdroj: Stanislav Švarc
Rallye je jeden z "nejfotogeničtějších" sportů na světě. Někdo lovil snímky Neuvilla.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jiné zajímal Jari-Matti Latvala.
Zdroj: Stanislav Švarc
Slovák Jaroslav Melichárek a jeho působivý průjezd zatáčkou kolem obřího kamene.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jedna z rychlostních zkoušek se jmenuje Stein & Wein, tedy kámen a víno. Tento název přesně vystihuje charakter Německé rallye, která se často jede po úzkých silničkách mezi vinicemi. Na snímku během Stein & Wein Martin Prokop.
Zdroj: Stanislav Švarc
Robert Kubica se do zatáčky cpal dveřmi napřed.
Zdroj: Stanislav Švarc
To se samozřejmě divákům u trati líbilo.
Zdroj: Stanislav Švarc
Bryan Bouffier a za ním oblaka prachu.
Zdroj: Stanislav Švarc
Kris Meeke útočil na stupně vítězů a po zaváhání Latvaly dokonce i na vítězství. Ale i on měl v neděli ráno nehodu a ze soutěže odstoupil.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jari-Matti Latvala byl blízko triumfu. O vítězství ho připravila nedělní nehoda.
Zdroj: Stanislav Švarc
Jari-Matti Latvala.
Zdroj: Stanislav Švarc
V sobotu večer se servisní areál slušně zaplnil. Dorazili i příznivci z Česka.
Zdroj: Stanislav Švarc
Fanoušci opět mohli sledovat dění v depech. V tomto případě u Volkswagenu.
Zdroj: Stanislav Švarc
Mohli ale také využít čas k focení se se závodním Polem.
Zdroj: Stanislav Švarc
Takhle vypadalo depo týmu Citroën.
Zdroj: Stanislav Švarc
Zázemí Citroënu.
Zdroj: Stanislav Švarc
Na velkoplošné obrazovce se opět promítaly sestřihy z rychlostních zkoušek a rozhovory.
Zdroj: Stanislav Švarc
Velký zájem byl také o depo týmu Hyundai. Mechanici tohoto týmu se vytáhli hlavně ve čtvrtek. Neuville měl totiž v ten den poměrně težkou nehodu - neudržel se na trati, vjel mezi vinice a zhruba desekrát "šel přes boudu". Přesto tým jeho vůz dal dohromady
Zdroj: Stanislav Švarc
Mechanici pracují na voze Hyundai.
Zdroj: Stanislav Švarc
Kromě aut lze v servisním areálu, který je srdcem celé soutěže, potkat i jezdce. Třeba Thierry Neuvilla.
Zdroj: Stanislav Švarc
Německá rallye se snad jen mimo vojenského prostoru Panzerplatte jede v nádherně přírodě. Úzké silnice vedou po svazích mezi vinicemi.
Zdroj: Stanislav Švarc
Svahy slouží i jako přírodní tribuny.
Zdroj: Stanislav Švarc
Mezi diváky nedělní rychlostní zkoušky Dhrontal převažovali Belgičané, kteří drželi palce Neuvillovi. Ten v tu dobu po Latvalově a Meekově nehodě vedl.
Zdroj: Stanislav Švarc
Takhle dopadl Latvalův vůz po nedělní nehodě. S nadějemi na vítězství byl konec.
Zdroj: ČTK
Volkswagen nakonec získal "jen" třetí místo. Takhle se z něj v depu radoval Andreas Mikkelsen.
Zdroj: Stanislav Švarc
Pódium pro vítěze Německé rallye je umístěno před zachovalou starořímskou bránou Porta Nigra. Mimochodem, Trevír je považován za nejstarší město v Německu.
Zdroj: ČTK
Takhle Thierry Neuville slavil se svými fanoušky historicky první triumf týmu Hyundai ve WRC.
Zdroj: ČTK
Zatímco se dění přesunulo na náměstí v Trevíru, v servisním areálu se začalo balit. Celý "cirkus" se nyní přestěhuje do Austrálie. Pro zajímavost: Tým Volkswagen na každý závod doprovází 50 až 70 lidí.
Zdroj: Stanislav Švarc