Tato látka se nachází v mléku živočišného původu, ale i v mnoha průmyslově zpracovaných výrobcích, mezi něž patří pečivo, sladidla, některé léky, instantní pokrmy, moučníky, čokoláda, sladidla, margaríny nebo cukroví.

U zdravého člověka se konzumace laktózy projevuje pozitivně. Jednoduše se vstřebá do krve, zatímco u lidí s intolerancí zůstává mléčný cukr nestrávený ve střevech, proto v těle vznikají plyny a látky, které dráždí tlusté střevo a způsobují nepříjemné zdravotní obtíže. První příznaky se projevují od 30 minut do dvou hodin od příjmu potravy a představují tlaky v břiše, nadýmání, střevní koliky a zvracení. U některých lidí se dokonce objevuje i průjem nebo zácpa, v některých případech nechutenství, pálení žáhy a atopické ekzémy. Ať už bojujete s laktózovou intolerancí, nebo alergií na mléčné bílkoviny, musíte se vyhýbat velkému množství základních potravin a držet přísnou dietu.

V současnosti najdete naštěstí na trhu řadu produktů pro potravinové alergiky, které svou funkci náhražky splňují přímo dokonale a navíc často skvěle chutnají. Řeč je o rostlinných mlékách, smetanách a máslech, veganské čokoládě a rostlinných sladidlech. Přesně tyto produkty se vám také budou hodit při přípravě domácího cukroví bez laktózy. Pojďme se do něj pustit.

TIP: Dejte si pozor na margaríny! Většina alternativních másel obsahuje látky, které jsou s laktózovou intolerancí či alergií neslučitelné. Proto vždy čtěte obsah produktu na zadní straně balení.

Madlenky
Na 12 madlenek, 1 hodina, bez laktózy
Suroviny: 125 g kokosového másla + na vymazání forem, 2 lžíce javorového sirupu, 1 panák epressa, špetka nastrouhaného muškátového oříšku, ½ lžíčky mleté skořice, ½ lžičky mletého kardamomu, špetka černého pepře, ½ lžičky mletého hřebíčku, špetka soli, 50 g bílé špaldové mouky + na vysypání forem, 50 g mletých mandlí, ¼ prášku do pečiva, 3 vaječné bílky, 75 g moučkového cukru
Postup: Troubu předehřejte na 170 °C. Máslo vložte do rendlíku a na mírném oleji jej rozpusťte s javorovým sirupem, kávou, kořením a solí. Do misky prosejte moučkový cukr, mouku, přidejte mandle, sladidlo, prášek do pečiva, vaječné bílky a máslovou směs. Míchejte, dokud nezískáte hladké těsto. Formu na madlenky vymažte máslem a vysypejte moukou. Těsto rovnoměrně rozdělte do jednotlivých forem tak, aby byly plné ze dvou třetin. Pečte asi 15 minut, než cukroví naběhne a bude zlatavé. Vyjměte mandlenky z trouby a podávejte až po zchladnutí.

Išlské dortíčky
Na 4 plechy, 1 hodina, bez laktózy
Suroviny: 210 g hladké mouky, 70 g moučkového cukru, 1 lžíce rostlinného mléka, 1 žloutek, ½ pytlíčku vanilkového cukru, 125 g kokosového nebo jiného rostlinného mléka, 400 g veganské čokolády na vaření, mandlové plátky k dozdobení; NA NÁPLŇ: 70 g drcených ořechů, ½ vanilkového cukru, 75 ml horkého rostlinného mléka, 40 g moučkového cukru, 40 g kokosového másla, 1 lžíce rumu tuzemáku, drcené piškoty dle potřeby
Postup: Předehřejte troubu na 160 °C. Do velké mísy prosejte mouku, moučkový a vanilkový cukr a přidejte žloutek, mléko a máslo. Zamíchejte, přeneste na vál a rukama vypracujte hladké těsto. Vyválejte jej na maximálně 5mm plát, z něhož vykrojte malá kolečka, která přeneste na plech vyložený pečicím papírem a pečte asi 5 minut. Mezitím si připravte náplň. V rendlíku smíchejte drcené ořechy, horké mléko, máslo, oba cukry a rum. Vše zahřejte, ale nevařte. Pokud bude směs příliš tekutá, zahustěte ji drcenými piškoty. Nechte zchladnout. Poté směsí plňte cukrářské sáčky a spojujte dvě kolečka k sobě. Až budou spojená, dozdobte dortíčky rozpuštěnou čokoládou a plátky mandlí.