V životě každého rodiče nastane den, kdy má dřiny (čtěte otročiny) pro svou rodinu dost. Stres v práci, starosti i nedostatek volného času vedou tak akorát ke spánkové deprivaci, špatné náladě a ještě dalšímu a dalšímu stresu.

K uvolnění netřeba čtrnáctidenní dovolenou, někdy stačí jen část povinností přenechat ostatním členům domácnosti. Pokud máte doma dospívající děti, svěřte se jim se s tímto problémem a rozdejte úkoly. Možná budete překvapení, jak jim to půjde od ruky a že je práce – obzvlášť v kuchyni – ještě bude bavit.

Začínáme s vařením

Prvním krokem k osamostatnění je příprava snídaní. Míchat vejce, zalít granolu mlékem nebo namazat chléb sýrem či marmeládou zvládne úplně každý. Dětem zadáte snadný úkol a sami si přitom ulehčíte práci. Později možná připraví snídani pro všechny a vy si budete moct přispat.

TIP: Všechno jde, když se chce. Své o tom ví i šestnáctiletá Julie Kučerovská, mladá foodblogerka a vášnivá kuchařka a pekařka. Od malička ráda pomáhala mamince v kuchyni, později, když se do vaření chtěla pustit sama, nemohla najít žádnou kuchařku s jednoduchými recepty vhodnými pro dospívající holky a kluky. A tak si je začala psát sama.

Nejprve do šuplíku, později na svůj blog, jehož výběr nyní vychází v knižní podobě. Kuchařka pro teenagery (vydavatelství Smart Press, 399 Kč) obsahuje sedm kapitol s osvědčenými recepty na svačiny, výlety, ranní hostiny, nedělní obědy, párty i bezmasá jídla. To všechno uzavírá sváteční kapitola s vánočním cukrovím a jedlými dárky.

Ráno nebo v předvečer školního dne je potřeba vymyslet svačinu. Poraďte dětem, že kromě klasického obloženého chleba mohou připravit sofistikovanější sendvič, třeba s tuňákem a vejcem nebo rajčaty, okurkami a sýrem feta. Do školy se skvělě hodí i krabičky, do kterých lze nakrájet zeleninu a ovoce a přidat hummus, řecký jogurt nebo oříškové máslo.

Pokud mají vaše děti tréninky nebo jiné zájmové kroužky, je potřeba připravit svačinu i na druhou polovinu dne. Pomozte jim s plánováním programu a jídla – k tomu lehce poslouží papírová tabulka na lednici nebo upomínka v diáři. Druhá svačina by měla být sytá úměrně k náročnosti kroužku dítěte. Má-li po škole zápas, ať si zabalí ovoce, oříšky, datle plněné arašídovým krémem nebo jinou energetickou bombu.

Nový sous-chef

Ani na večeře či víkendovým obědy nemusíte být sami. Pokud se teenager osvědčil a vaření ho baví, v jeho novém zájmu ho můžete podpořit přidáním dalších úkolů. Začněte třeba nedělním jídlem, protože o víkendu máte oba spoustu času.

Víkendové vaření nabízí prostor k tréninku dílčích kroků přípravy receptu a jako bonus umožňuje usednout dohromady ke stolu ke společnému výsledku. K nejjednodušším receptům obecně patří ty, které se připravují v jednom hrnci nebo se vloží do trouby a nechají péct. Ideální je proto například guláš, rajská s kolínky, pečené kuře (s nádivkou pouze pro pokročilé!), zapečené makarony nebo hustá zeleninová polévka „co dům dal“.

Pustit se ovšem můžete i do pečení sladkých dobrot. Začátečníky naučte, jak se dělá bublanina, sypaná buchta, bábovka nebo jablečný koláč. Za pár minut jsou hotové i muffiny nebo křupavé americké sušenky. Který recept si vyberete vy?

Kuřecí na smetaně se šťouchaným bramboremPro 4 osoby, 45 minut, bez lepku

Suroviny na maso: 200 g goudy v celku, 4 kuřecí prsa (asi 800 g), 600 ml smetany ke šlehání, 2 stroužky česneku, sůl a čerstvě namletý pepř; 

Suroviny na přílohu: 500 g brambor, sůl dle chuti, 1 cibule, 60 g anglické slaniny, 3 lžíce másla, 3 lžíce smetany ke šlehání

Postup: Předehřejte horkovzdušnou troubu na 190 °C. Brambory oloupejte, nakrájejte na kostky a dejte do hrnce s osolenou vodou. Přiveďte k varu a vařte, dokud úplně nezměknou. Do misky nastrouhejte goudu nahrubo. Kuřecí prsa zbavte blan, a pokud je maso vysoké, překrojte ho plošně napůl. Maso dejte do pekáčku nebo zapékací mísy, zalijte smetanou, prolisujte na ně česnek a osolte a opepřete podle chuti. Dejte péct na asi 20 minut. Poté posypte nastrouhaným sýrem a pečte dalších 5 minut.

Mezitím oloupejte cibuli a nakrájejte ji nadrobno, stejně tak anglickou slaninu. Na pánvi rozehřejte máslo, dejte na něj cibuli a nechte ji zesklovatět. Přidejte i slaninu a míchejte asi 5 minut, dokud se mírně neopeče. Z brambor slijte vodu a šťouchadlem je rozmačkejte, pak přilijte smetanu, přidejte opečenou cibuli se slaninou a opatrně zamíchejte. Podávejte k masu.

Slaný štrúdl s vajíčkem a špenátemNa 1 štrúdl, 30 minut, bez masa

Suroviny: 2 hrsti čerstvého listového špenátu, 1 listové těsto (asi 300 g), cca 8 plátků eidamu nebo goudy, sůl a čerstvě namletý pepř, 3 vejce + 1 na potření, semínka podle chuti na posypání

Postup: Předehřejte horkovzdušnou troubu na 190 °C. Špenát propláchněte, osušte a velké listy pokrájejte na menší kousky. Listové těsto rozválejte na plát silný asi 3 mm a rozprostřete na něj sýr. Dejte pozor, abyste si nechali po okrajích volné alespoň 2 cm na zabalení. Těsto posypte špenátem a osolte a opepřete podle chuti.

Do špenátové vrstvy vytlačte 3 důlky o průměru asi 5 cm a do každého vyklepněte celé syrové vejce. Štrúdl zarolujte a konce zmáčkněte k sobě, nebo jeden okraj přeložte dovnitř a druhý přes něj jako psaníčko. Nakonec povrch štrúdlu potřete rozšlehaným vejcem a posypte ho semínky. Pečte asi 20 minut.

QuesadillaPro 1 osobu, 10 minut

Suroviny: 2 měkké tortilly, barbecue salsa nebo kečup podle chuti, 80 g strouhaného sýra (může být i plátkový) na pokrytí, 4 plátky šunky

Postup: Rozpalte pánev dost velkou na to, aby se na ni vešla celá tortilla. Na ní nasucho bez oleje opečte jednu tortillu, asi 1 minutu z každé strany. Poté přendejte placku z pánve na talíř a opečte stejným způsobem i tortillu druhou, kterou už necháte na pánvi.

Placku na pánvi potřete z jedné strany kečupem či barbecue salsou, asi takovým množstvím, jako si dáváte máslo na chléb. Položte na ni šunku a sýr a stáhněte plamen na minimum. Přiložte na ni druhou placku, pořádně přitiskněte a obraťte obracečkou quesadillu na opačnou stranu. Poté ji nechte 1 minutu propéct a vyndejte na talíř. Vychladlou tortillu nakrájejte jako pizzu.

Zeleninová pomazánkaPro 4 osoby, 15 minut, bez masa

Suroviny: 1 velká mrkev, 1 zelená nebo žlutá paprika, 120 g sýra eidamu v celku, hrst čerstvé petrželky, 200 g pomazánkového másla, 150 g lučiny, sůl a čerstvě namletý pepř, chléb k podávání

Postup: Omyjte mrkev a papriku. Papriku zbavte semínek a mrkev oškrábejte. Pak oba druhy zeleniny i sýr nakrájejte na malé kostičky. Petrželku omyjte a nakrájejte nadrobno. Vložte ji spolu se zeleninou a sýrem do mixéru, který má nástavec sekáčku, a trochu promixujte, aby se zelenina nasekala na co nejmenší kousky. Do rozmixované směsi ručně vmíchejte lučinu s pomazánkovým máslem, všechny složky se musí spojit dohromady. Nakonec pomazánku opepřete a osolte podle chuti.

Sypaný koláčNa 1 koláč, 45 minut

Suroviny: 100 g ovoce, 400 g polohrubé mouky, 280 g krupicového cukru, 1 lžíce vanilkového cukru, 170 g změklého másla, 1 lžíce kypřicího prášku do pečiva, 1 lžička skořice, 2 vejce, 250 ml mléka

Postup: Horkovzdušnou troubu předehřejte na 190 °C. Kulatou formu na dort asi o průměru 30 cm či menší plech vyložte pečicím papírem. Ovoce pečlivě omyjte a nakrájejte ho na malé kousky. Mouku, oba cukry a změklé máslo dejte do mísy a rukama promačkejte tak, aby vznikla drobenka.

Do hrnku o objemu 250 ml nasypte část drobenky a dejte stranou. Do zbytku nasypte prášek do pečiva a skořici a důkladně zamíchejte. Poté přidejte 2 vejce a mléko a opět pořádně promíchejte. Těsto by mělo být polotekuté. Pokud bude příliš řídké, přidejte do něj ještě dvě lžíce polohrubé mouky.

Nalijte těsto do připravené formy a rozetřete stěrkou do krajů. Po celé ploše rozmístěte omyté a nakrájené ovoce a vše zasypte dříve odebranou drobenkou. Vložte do předehřáté trouby na 20–25 minut. Koláč je hotový, když drobenka zezlátne.