Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Zapomeňte na fast-food. Připravte dětem zdravé domácí svačiny

Kvalitní svačiny nejen tišší hlad, ale pomáhají dětem soustředit se v dalších hodinách na výuku. Dejte si na nich záležet a uvidíte, že vám děti tentokrát ze školy přinesou nejen prázdné krabičky, ale i dobré známky.

8.10.2018
SDÍLEJ:

Energetické koule se skořicí a medemFoto: Shutterstock

Každá máma je jiná a přece mají jedno společné – všechny chtějí být nejlepší matkou na světě a nabídnout svým dětem maximum, co je v jejich schopnostech a možnostech. Zdravé prostředí je rozhodně jedním z hlavních témat, která mámy řeší.

V posledních letech se ke strašákům moderní doby přidala obezita, týkající se čím dál časteji nejmladší skupiny obyvatel. Děti, už tak vybíravé, se ve školním věku uchylují k fast-foodům a nezdravým sladkostem, což bývá to jediné, co školní bufety a stánky nabízejí.

Klíčem je rozmanitost

Právě děti školního věku bývají největším oříškem, protože o jejich stravování přestáváme mít přehled. Leckdy si přibírání na váze všimneme pozdě, kdy je náročnější zvrátit a přenaučit nově vytvořené stravovací návyky. A protože svačiny tvoří 10 až 15 procent denního energetického příjmu dítěte a navíc dítěti pomáhají soustředit se ve škole na výuku, není radno podceňovat jejich význam.

Tip do knihovny:Pokud chcete dát sobě a svým dětem skvělé a přitom zdravé pokrmy, vyzkoušejte kuchařku Jany Keithové Zdravé svačiny do školy i do práce. V celkem pěti kapitolách se naučíte mnoho receptů se slaným i sladkým pečivem, výborné pomazánky, domácí sýry i nepečené sladkosti.

Správná svačina by měla být rozmanitá a obsahovat kombinaci různých potravin, které jsou zástupci všech základních živin, tedy sacharidů, bílkovin i tuků. Pečivo v kombinaci se šunkou, sýrem, vejcem či jogurtem je ideální volbou.

Nutriční specialisté doporučují zeleninové pomazánky, saláty a také nakrájenou zeleninu či ovoce. Oblíbené jsou v posledních letech také zdravější muffiny (bez přidaného cukru), müsli tyčinky nebo energetické koule.

Dieta není řešení

„Jen 22 procent dětí, které trápí nadváha a obezita, z toho takzvaně vyroste! Naopak celých 78 procent se potýká s problémy s váhou i v dospělosti, což způsobuje mnoho zdravotních obtíží. Příčin, proč mají děti v současné době problémy s nadváhou, je několik. Mohou za to jednak geny a nedostatek pohybu, ale také špatné stravovací návyky celé rodiny, přejídání a trávení většiny volného času u počítačových her nebo koukáním na televizi,“ říká hlavní nutriční specialistka Monika Bartolomějová ze Světa zdraví.

Nadváha ovšem není jen estetickým problémem, ale hlavně zdravotním, který může vést k řadě kardiovaskulárních onemocnění, ale i metabolickým, zažívacím, ortopedickým či dermatologickým problémům. Podle Moniky Bartolomějové není řešením dieta, ale zdravý životní styl.

Co to znamená? Omezte pití slazených nápojů a nenápadně zvyšujte nabídku vhodných potravin. Vysvětlěte dítěti smysl zdravého stravování tak, aby mělo samo chuť konzumovat spíše zeleninu a ovoce. Jezte společně a jděte dětem příkladem!

Pokud jedí zdravě ony, vy byste měli také. V neposlední řadě omezte fast-food a dbejte na správnou velikost porcí. Zdravý životní styl podpořte sportem, nebo alespoň nedovolte dítěti, aby veškerý volný čas trávilo u obrazek televize či počítače.

Zeleninový wrapNa 1 porci, 5 minut, bez masa

Suroviny: 1 tortillová placka, 2 lžíce hummusu, 1 list ledového salátu, ¼ mrkve, ¼ okurky hadovky nebo ½ avokáda, 1 lžíce rajčatové salsy (lze nahradit 1 rajčatem), hrst strouhaného čedaru

Postup: Nemáte-li salsu, pokrájejte omyté rajče najemno. Omyjte i zbylou zeleninu a nakrájejte ji na slabé, dlouhé plátky. Avokádo rozpulte, odstraňte pecku a vnitřek poloviny avokáda vydlabejte lžící a pak pokrájejte na dlouhé kousky. Rozložte si tortillovou placku a uprostřed ji potřete hummusem. Na něj rozložte salát, mrkev, okurku či avokádo a rajče. Nakonec přidejte strouhaný sýr.

Z bočních stran přeložte okraje placky směrem doprostřed přes zeleninu tak, aby náplň po zarolování nevypadávala. Placku opatrně smotejte, přičemž byste měli začít u dolního okraje a pomalu postupovat dál od těla. Až bude wrap sbalený, rozkrojte jej napůl.

Variace bagelůPro 1 osobu, 5 minut

Suroviny na bagel s lososem: 1 bagel, 40 g čerstvého krémového sýra, 2 plátky uzeného lososa, pár kapek citronové šťávy

Suroviny na bagel s pestem: 1 bagel, 40 g čerstvého krémového sýra, 1–2 lžíce bazalkového pesta, 4 kapary, bazalka (nemusí být), sůl a pepř dle chuti

Suroviny na bagel s ředkvičkami: 1 bagel, 40 g čerstvého krémového sýra, 1 vejce, pažitka (nemusí být), sůl a pepř dle chuti

Postup: Na lososový bagel smíchejte sýr s citronovou šťávou. Na ředkvičkový bagel uvařte vejce natvrdo – potrvá to asi 10 minut – a pak jej nakrájejte na tenká kolečka. Bylinky nakrájejte najemno. Podélně rozřízněte bagel a opečte ho z obou stran v toustovači nebo na pánvi. Až chytne zlatavou barvu, vyndejte ho a spodní díl pomažte sýrem. Navrch přidejte další ingredience podle vašich chutí.

Energetické koule se skořicí a medemNa 15 kousků, 10 minut, bez cukru, lepku i laktózy

Suroviny na přípravu: 125 g kešu, velká hrst dýňových semínek, 1 lžíce chia semínek, 100 g vypeckovaných datlí, 3 lžičky medu nebo datlového sirupu, 2 lžičky mandlového či burákového másla, 4 lžičky mleté skořice, trocha citronové kůry (nemusí být)

Suroviny na obalení: ovesné vločky, drcené ořechy či semínka

Postup: Oříšky a semínka dejte do kuchyňského robotu a mixujte 30 sekund, dokud se oříšky nerozdrtí, ale nesmějí být na mouku. Přidejte datle, máslo, med, skořici a citronovou kůru a ještě chvíli mixujte, dokud není směs hladká a lepkavá. Poté ji přeneste na vál, rozdělte na 15 částí a pomocí dlaně z každé vytvarujte kouli, kterou pak můžete (nemusíte) obalit v ovesných vločkách, drcených oříšcích či semínkách.

Smoothie s mangem a medemNa 1 porci, 5 minut, bez cukru, laktózy a lepku

Suroviny: ½ manga, hrst mražených lesních plodů, 150 ml rostlinného mléka (my jsme použili ovesné), 1 oloupaný banán, 1 lžička medu

Postup: Oloupejte mango a odstraňte z něj pecku. Vložte všechny suroviny do mixéru a mixujte asi minutu dohladka.

Banánovo-cuketový chlébNa 1 chléb, 1 hodina a 10 minut, bez cukru, lepku i laktózy

Suroviny: 1 malá cuketa (asi 115 g), 4 přezrálé banány + 1 na ozdobu, 1 vanilkový lusk, 2 lžíce chia semínek, 300 g mouky z hnědé rýže, 4 lžíce javorového sirupu, 4 lžíce jablečného pyré (lze nahradit najemno strouhaným jablkem), 8 lžic vody, 1 lžíce mleté skořice, kokosový olej na vymazání formy, mražené ostružiny k dozdobení (nemusí být)

Postup: Předehřejte troubu na 200 stupňů (horkovzdušnou na 180). Vsypte chia semínka do hrníčku a zalijte je vodou. Po 10 minutách, až absorbují tekutiny, je znovu promíchejte a počkejte, až vytvoří gel. Prozatím dejte stranou.

Cuketu omyjte a nastrouhejte nahrubo. Ve velké míse rozmačkejte čtyři banány, přidejte cuketu a semínka vanilky, která jste vyškrábali z lusku. Přimíchejte mouku, sirup, pyré a skořici a nakonec chia semínka. Promíchejte a nechte 10 minut odležet.

Mezitím kokosovým olejem vymažte chlebovou formu o rozměrech 22 x 15 cm. Vlijte směs a navrch jemně vmáčkněte dvě poloviny zbylého banánu. Pečte 44–50 minut. Před podáváním nechte vychladit.

Autor: Nikita Rybová

8.10.2018 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Obchod - Obchod Obchodní referent 150 Kč Obchodní referenti obchodní referent - marketing. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 150 kč, mzda max. 200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo výkonu práce: Kožlany 185, - dobrá znalost alespoň jednoho cizího jazyka - priorita AJ, NJ - nejedná se o tlumočení, , Náplní práce je z kanceláře kontaktovat stávající zákazníky, ale i hledat nové zákazníky v té které zemi., Mzda se skládá ze základu + provize. Pracoviště: Milan ullman - kožlany [183], Pražská, č.p. 185, 331 44 Kožlany. Informace: Marta Kubicová, +420 602 551 187,724 322 064. Gastronomie - Práce na horách 15 000 Kč Bouda Svornost v Peci pod Sněžkou přijme na zimní sezonu i celoročně kuchaře a pomocnou sílu/pokojskou nejlépe pár. Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 12 500 Kč Pomocní pracovníci ve výrobě jinde neuvedení. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12500 kč, mzda max. 14000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Místo pracoviště:, - Stankovského 1687, Čelákovice, , Prvotní kontakt:, - e-mail: iskotrans@seznam.cz, , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání. Pracoviště: Iskostav s.r.o. - čelákovice, Stankovského, č.p. 1687, 250 88 Čelákovice. Informace: Ivan Ihnatyuk, +420 775 595 592. Výroba - Výroba Seřizovači 20 000 Kč Seřizovači a obsluha konvenčních fréz Frézař. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 20000 kč, mzda max. 25000 kč. Volných pracovních míst: 2. Poznámka: místo výkonu práce - Plzeňská 1054, Třemošná, , nástup možný ihned, praxe výhodou. Pracoviště: Vs kovo s.r.o., Plzeňská, č.p. 1054, 330 11 Třemošná. Informace: Suchánek, +420 603 819 261,377 855 781.

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Ilustrační foto
2 22

Duel Deníku: Má vzniknout jeden zastřešující úřad pro vodní politiku?

Předseda ODS Petr Fiala.
27 23

Předseda ODS Petr Fiala: Vládě budeme ze Senátu nepochybně komplikovat život

Na Žižkově ráno hořel vybydlený dům. Zápach po spáleninách byl cítit v okolí

Pražští hasiči zasahovali v neděli ráno u požáru vybydlené budovy v Jeseniově ulici na Žižkově. V hořícím objektu hasiči našli čtyři osoby, dvě z nich předali k ošetření záchranářům. Plameny se podařilo dostat pod kontrolu kolem 8:15, informovala ČTK mluvčí hasičů Kateřina Suchánská.

Jste lepší než Ronaldo? Porovnejte se! Zapojte svůj klub do projektu Deníku

Zbystřete! Deník rozjíždí mimořádný projekt pro fotbalové fanoušky. Jinde takový nenajdete. Bude vás bavit. Umíme zjistit detailní statistiky hráčů českého „pralesa“ a srovnat je se špičkovými hvězdami. První díl vyjde ve Sportovním deníku v pondělí 22. října. V článku čtěte, jak zapojit i váš fotbalový tým.

V Plzni vyskočila šestnáctiletá dívka z okna

Dívka při pádu utrpěla těžká zranění. Případ dál šetří policie. 

Vytočit se a někoho nakopat? Šustr učí hráče Zbrojovky zodpovědnosti

V pěti kolech pod vedením nového kouče Pavla Šustra ještě fotbalisté Zbrojovky neprohráli. Jenže třikrát remizovali a nadále zůstávají ve FORTUNA:NÁRODNÍ LIZE na deváté příčce. Mrzí především domácí ztráta po bezbrankové remíze s Varnsdorfem.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT