To, co někteří nazývají obyčejnou svačinou, my považujeme za dokonalé jídlo. I když jde v podstatě o pečivo s náplní, tento jednoduchý pokrm dokáže uspokojit i ty nejmlsnější chuťové pohárky. Vyberte si chléb, pak zeleninu, maso a omáčku, a můžete vykouzlit dokonalou reprezentaci asijské, španělské, americké nebo české kuchyně. Záleží jen na vaší představivosti a na tom, co máte rádi.

Základem každého dobrého sendviče je kvalitní pečivo. Hutnější druhy, jako je žitný, pšeničný či celozrnný chléb, se skvěle hodí k sytějším náplním, oproti tomu bagelu a brioškám sluší lehčí suroviny. Vybírat ale můžete i z různých druhů toustového chleba, baget, ciabatt a rohlíků.

Méně může být více

TIP:Máte rádi smaženou rýži, polévku pho a další asijské dobroty? Navštivte jednu z poboček vietnamského řetězce Banh mi ba. Specializují se na vietnamské plněné bagety dbanh mi, kterých vám nabídnou pět variant. Vybere si vegetarián i milovník masa. 

Jak název bister napovídá,, jejichž základ tvoří bageta, maso, šunka, paštika či tofu, nakládaná zelenina, pikantní asijské omáčky a spousta voňavých bylinek. V Banh mi ba vám nabídnou pět variant, z nichž si vybere vegetarián i milovník masa. A jak se vlastně typicky evropská ingredience, jakou je bageta, objevila v daleké vietnamské kuchyni? Přivezli ji tam Francouzi na přelomu 19. a 20. století v době francouzské kolonizace.

Pro výslednou chuť je nejlepší sáhnout po základu, který máte nejraději. Pokud však hledáte zdravější variantu, vyhněte se pšeničné mouce, kterou obecně konzumujeme nad míru. Než se pustíte do plnění, oba plátky pečiva namazejte. I slabá vrstva másla nebo majonézy zabrání promočení, které nemá nikdo rád.

Sendvič by se mohl rozpadnout i kvůli špatné skladbě surovin. Kluzkou zeleninu, jako jsou rajčata, avokádo či okurky, vkládejte mezi přísady, které vytvářejí tření, tedy třeba maso, klíčky nebo strouhaný sýr. Snažte se, aby silné a těžší ingredience zůstaly vespod sendviče, čímž jej ukotví a zpevní.

V neposlední řadě myslete na dochucení. Každý plátek zeleniny stačí zlehka osolit a opepřit, možná přidat pár kapek olivového oleje, citronové šťávy, dijonské hořčice či jablečného octa, a rozdíl ve výsledné chuti bude obrovský. Na závěr pamatujte, že méně je někdy více. Rozhodně do bagety nevkládejte celý steak nebo tlusté kousky paštiky. Sendvičům sluší slabé řezy. Ostatně i prosciutto není tenké pro nic za nic…

Zaručené kombinace

Pšenično-žitný chléb, máslo, pražská šunka, gouda a cibulová marmeláda – to je kombinace, která funguje i v představách. Takových je ovšem víc. Pokud máte rádi českou klasiku, vyzkoušejte reuben sendvič. Pochází sice od židovských emigrantů z Ameriky, obsahuje ale vše, co my Češi milujeme.

Ke kváskovému chlebu přidejte pastrami (vařené hovězí hrudí), kysané zelí, hořčici a okurky. Báječně chutná také slanina s ledovým salátem a pečenými rajčaty. Na velký hlad do bagety poskládejte plátky steaku spolu s bazalkovým pestem, chilli papričkami nebo salátem coleslaw.

Pokud máte rádi ryby, vložte do pečiva rybí prsty, smaženou rybu, nebo poklaďte bagetu konzervovaným tuňákem, přidejte dijonskou hořčici, jarní cibulku a kolečka vařených vajec. Uzený losos se zas podává v kombinaci s bagelem, čerstvým sýrem, rukolou či řeřichou a kaparami.

Sendviče jsou také nejlepším pomocníkem k zužitkování zbylého jídla z předešlých dnů. Pekli jste kuře? Natrhejte ho na menší kousky, přelijte výpekem a spolu se salátem, okurkou a hořčicí vložte mezi dva toustové chleby. Nedojedli jste masové koule, které původně dělaly doprovod špagetám? Překrojte je, připravte si domácí rajčatové pyré, nastrouhejte uzenou mozzarellu a máte základ na další chutnou svačinu.

Skvělé intenzity chutí docílíte tehdy, budete-li vybírat ze sezonních surovin. Momentálně v obchodech seženete vlašské ořechy. Zkuste je zkombinovat s uzeným kuřetem, baby špenátem a majonézou.

A například sezonní batáty chutnají výborně v toustu se zakysanou smetanou, jarní cibulkou a kozím sýrem. Sendviče jsou prostě velmi variabilním pokrmem, ze kterého může být vydatná snídaně, nadstandardní svačina i oběd, který nezahanbí ani zkušeného kuchaře. 

Balik ekmekPro 2 osoby, 20 minut

Suroviny: 2 čerstvé filety z makrely, 2 středně velké bagety, 1 lžíce sekané petrželky, ½ červené či bílé cibule, ¼ ledového salátu, 1 velké rajče (nemusí být), olivový olej ke smažení, 2 lžíce majonézy, mořská sůl a červený pepř dle chuti, klínky citronu k podávání

Postup: Makrely omyjte studenou vodou a osušte papírovou utěrkou. Osolte a opepřete. Do pánve s rozpáleným olejem vložte filety kůží dolů, opékejte 1–2 minuty, než se ryba od pánve sama odchytí, a pak ji obraťte. Pánev ihned odstavte a rybu v ní nechte odpočinout 30 sekund až 1 minutu. Mezitím rozkrojte bagety, pomazejte je majonézou a posypejte petrželkou. Rajče a cibuli nakrájejte na úzká kolečka, ledový salát natrhejte na menší kousky. Zeleninu rovnoměrně rozdělte do obou baget a navrch dejte opečenou rybu. Podávejte s klínky citronu.

Banh miPro 6 osob, 30 minut + marinování, bez laktózy

Suroviny na přípravu: 650 g vepřové panenky či vepřového bůčku, 6 sendvičů o délce 20 cm nebo 2 dlouhé bagety, omáčky hoisin a sriracha dle chuti, rostlinný olej k opékání, ½ salátové okurky, ½ zelené chilli papričky, 2 mrkve, 1 svazek koriandru;

Suroviny na marinádu: 60 ml rybí omáčky, 1 lžíce medu, 2 lžíce krupicového cukru, 1 lžička mletého pepře, 6 stonků jarní cibulky, 2 stroužky česneku

P
ostup: Do mixéru vlijte rybí omáčku a med. Přidejte cukr, pepř, česnek a jarní cibulku a vše umixujte do polohusté marinády. Přeneste do mísy a promíchejte s vepřovým masem, které jste si předem nakrájeli na slabé plátky. Překryjte fólií a dejte marinovat do lednice na 2–4 hodiny. Poté plátky masa napíchejte na špejle a vložte do pánve s rozpáleným olejem. Opékejte zhruba 4 minuty. Mezitím rozkrojte bagety a potřete je omáčkami hoisin a sriracha. Okurku i mrkev oloupejte a nakrájejte na slabé proužky. Chilli pokrájejte na slabá kolečka. Koriandr zbavte stonků. Zeleninu s bylinkami rovnoměrně rozdělte do připravených baget. Vložte dovnitř hotové maso, stlačte bagetu a vysuňte špejle.

Středomořský sendvič se zeleninou a bazalkovým pestemPro 2 osoby, 25 minut, bez masa

Suroviny na přípravu: 4 pátky cereálního či vícezrnného chleba, 1 mozzarella, ½ lilku, 1 rajče, ½ červené papriky, olivový olej dle potřeby, mořská sůl a čerstvě mletý pepř;

Suroviny na pesto: 25 g bazalkových lístků, 50 ml olivového oleje, 4 lžíce strouhaného parmazánu, 1 malý stroužek česneku, 1 lžíce piniových oříšků, špetka soli

Postup: Za postupného přilévání oleje rozmixujte ručním mixérem všechny ingredience na pesto. Dejte chladit do lednice. Všechnu zeleninu omyjte a pokrájejte na slabé plátky. Rozpalte pánev s olejem a vsypte lilek s červenou paprikou. Opékejte, dokud zelenina nezměkne, pak dejte stranou. Dva plátky chleba rovnoměrně pomazejte bazalkovým pestem a navrch rozdělte rajčata i opečenou zeleninu. Dozdobte pokrájenou mozzarellou, případně dochuťte, pak přiklopte druhým krajícem.

Zapečený sendvič s avokádemPro 2 osoby, 15 minut, bez masa

Suroviny: 2 zralá avokáda, šťáva ze 2 citronů či limet, 2 lžíce másla, 4 plátky tmavého toustového chleba, 4 plátky plísňového kozího sýra, 1 hrst baby špenátu, mořská sůl a čerstvě mletý pepř

Postup: V malé misce rozmačkejte avokádo spolu s citronovou šťávou, solí a pepřem. Na dva plátky chleba rozetřete máslo, na zbylé dva avokádovou pomazánku a na ni rozdělte sýr a baby špenát. Přiklopte. Rozpalte širokou pánev, do které vložte sendviče máslovou stranou dolů. Opékejte asi 3–4 minuty, pak otočte a nechte v pánvi ještě další 2 minuty, aby byly obě strany sendviče opečené dozlatova. Podávejte rozkrojené.