Zima je časem Vánoc, lyžování a prvních nachlazení. Málokdo se na ni těší stejně jako na léto, přitom toho kromě výše zmíněných aktivit nabízí mnohem víc. Alespoň v oblasti gastronomie. Na pulty obchodů se dostává opravdu kvalitní kořenová zelenina, která je pro tuzemské recepty tolik typická. Celer, růžičková kapusta, zelí, řepa ale i květák, brokolice nebo pórek, tuřín a brambory – všechny tyto potraviny mají v prosinci intenzivnější chuť a také umějí příjemně prohřát. Zvlášť ve spojení se zázvorem a chilli dokážou úplně zázraky. Oblíbené jsou i pro univerzální využití v kuchyni.

Kořenová zelenina je základem všech polévek a omáček, hodí se k masu, ale chutná skvěle i sama o sobě. Můžete ji péct, vařit, dusit, přidávat do kotlíků, hrnců, pánví i na domácí gril. Její další výhodou je snadné uskladnění. I dlouho po sklizni vydrží čerstvá a pěkná, pakliže jí seříznete vršky a uložíte do lednice zabalenou do vlhké utěrky a plastové krabičky. A rada na závěr? Zeleninu kupujte spolu s natí a ideálně neomytou, aby brzy neshnila.

Gratinovaná růžičková kapusta s uzenou makrelou

Gratinovaná růžičková kapusta s uzenou makrelou

Foto: Shutterstock, Monika Grabkowska

Pro 6 osob, 1 hodina a 20 minut, bez lepku
Suroviny: 600 g brambor, 1 uzená makrela, 250 g růžičkové kapusty, 150 g slaniny vcelku, 1 cibule, 2 stroužky česneku, 20 g másla + na opékání, 250 ml smetany ke šlehání (nebo mix 125 ml smetany ke šlehání + 125 ml mléka), ¼ lžičky strouhaného muškátového oříšku, drcené chilli dle chuti, 100 g strouhaného sýra gruyère, 25 g mozzarelly (nemusí být), mořská sůl a mletý černý pepř
Postup: Brambory oloupejte a nakrájejte na tenké plátky. Než připravíte zbylé suroviny, vložte plátky do mísy s vodou a nechte odmočit (zbaví se přebytečného škrobu). Troubu předehřejte na 180 °C. Slaninu nakrájejte na kostičky, oloupaný česnek pokrájejte nadrobno a oloupanou cibuli nakrájejte na tenká kolečka. Růžičkovou kapustu prohlédněte, otrhejte nehezké listy, seřízněte tvrdé konce a každou rozpulte. Rybu zbavte kůže a kostí a natrhejte nadrobno její maso. Rozpalte pánev s máslem a opečte na něm pokrájenou slaninu, aby získala zlatavou barvu – to potrvá asi 3 minuty. Vsypte kapustu, cibuli, česnek a chilli a opékejte další 4 minuty, aby zelenina získala barvu a trochu změkla. V rendlíku přiveďte do varu smetanu (s mlékem) a muškátový oříšek a ihned odstavte. Brambory, rybu, kapustovou směs a gruyère navrstvěte do nádoby o objemu 1 litr, kterou jste předem vymazali máslem. Končit byste měli bramborami, na které položte ještě mozzarellu, a pak vše přelijte smetanou a pečte v troubě 45 minut.

Polský bigos

Polský bigos

Foto: Shutterstock, Monika Grabkowska

Pro 4 osoby, 1 hodina a 35 minut, bez laktózy
Suroviny: 500 g kysaného zelí, 500 g hlávkového zelí, 500 g hovězí kližky, 500 g uzeného bůčku, 1 pikantní klobása, 2 hrsti sušených hub, 1 cibule, 100 g sušených švestek či jablečných křížal (nemusí být), 2 bobkové listy, 1 lžička majoránky, 2 lžičky mleté papriky, 3 lžíce sádla, 1 lžíce rajského protlaku, sůl a čerstvě mletý černý pepř, chleba k podávání
Postup: Hlávkové zelí pokrájejte a uvařte do poloměkka v osolené vodě. Sceďte a dejte stranou. Oloupanou cibuli nakrájejte nadrobno, bůček a maso na kostičky a klobásu na kolečka. Rozpusťte sádlo v hrnci s širokým dnem a na něm orestujte maso. Zaprašte paprikou, chvíli opékejte a pak zalijte vodou a přidejte koření, protlak a houby. Jakmile maso začne měknout, vsypte bůček a kysané zelí. Na závěr, až bude bigos skoro hotový, vsypte klobásu a sušené ovoce a ještě krátce povařte. Podávejte s chlebem.