Návštěvníci se tak pokochají třeba pohledem na Tatru 603 – Šilhavku z roku 1964, která byla považována za jednu z nejkrásnějších z produkce vozidel Tatra 603. „Těchto Šilhavek bylo vyrobeno velmi málo,“ říká Jaroslav Šerý a přechází k vozidlu Tatra 77 z roku 1934. Na informační cedulce lze číst, že pochází z první série, v níž se do roku 1935, kdy výroba skončila, vyrobilo jen 101 kusů.

Vedle stojící elegantní Tatra Diplomat, typového označení Tatra 87, se vyráběla v letech 1937 až 1950, ta v AutoMotoMuzeu Oldtimer Kopřivnice je z roku 1948. Jaroslav Šerý ujišťuje, že právě v takovém voze křižovali svět Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, podobně jako v předválečné Tatře 87.

Ukázky zajímavých strojů ze sbírek Muzea historických motocyklů ve Svratouchu.
Veteráni z celého světa. Sběratel najezdil za motorkami desítky tisíc kilometrů

K vystavenému Tatraplanu typ 600, v kopřivnické verzi z roku 1948, dodává, že Tatraplan se v Kopřivnici vyráběl do roku 1951, pak se výroba převedla do Mladé Boleslavi, kde následující rok skončila.

Kdo kopíroval "brouka"?

Vedle předválečné Tatry 87, jež se vyráběla v koncernu Ringhoffer-Tatra, stojí vozidlo, které nápadně připomíná proslulého německého brouka. Jaroslav Šerý přikyvuje a poznamenává, že těchto automobilů Tatra 97 bylo vyrobeno jen 510. „Je jich už velmi málo, já vím asi jen o pěti,“ říká. „V roce 1938 němečtí okupanti odvezli veškerou dokumentaci k vozidlu a okopírovali ji pro typ KDF, později Volkswagen Brouk, a výrobu Tatry 97 zakázali,“ dodává.

Zakladatel Retro muzea Na Statku v Brně Jiří Fajtl dal dohromady největší kolekci předmětů ze druhé poloviny minulého století u nás.
Začalo to jedním trabantem. Dnes má sběratel z Brna celé retro muzeum

Majitel muzea podotýká, že všechna zmíněná vozidla jsou v pojízdném stavu, s Tatrou 97 jel on osobně asi před měsícem. „Nyní tu máme novou, ucelenou kolekci aerodynamických vozů z produkce kopřivnické automobilky. Z aerodynamických vozů jich Tatra více nedělala,“ poznamenává Jaroslav Šerý.

Kromě nové kolekce tatrovek ukazuje muzeum desítky dalších vozidel různých značek a také motocykly. V současné době značek Jawa a ČZ, přičemž mezi exponáty je také „dakarská“ Jawa Oldřicha Bražiny. „Tyto motorky vystřídají asi za měsíc a půl motocykly Indian a BMW, aerodynamickou tatru necháme určitě do konce roku,“ ujišťuje Jaroslav Šerý. Některé exponáty si prý sběratelé mezi sebou půjčují. „I tady máme auta od známých a kamarádů, kteří mají radost, že jsou vystavená a lidi se na ně mohou podívat,“ uzavírá Jaroslav Šerý.