Správa železniční a dopravní cesty předem naznačuje, že nynější předražení stavby ještě není konečné. Pokud existuje zákonná možnost navýšit cenu o 50 %, pak důvody pro takové navýšení Metrostav kvůli „geologii stavby“ nepochybně najde. Důležité je ovšem říct, že na straně stavebníků vina za předražování staveb neleží. Viníkem je samozřejmě stát, respektive politici a úředníci, kteří si dělají dobrý den z daňového poplatníka.

Zabránit předražování staveb lze velmi jednoduše tím, že se ve smlouvě se stavebníkem uvede, že vysoutěžená cena je konečná a odměna bude vyplacena jedině v případě, že dílo bude odevzdáno bez vady a včas. Uzavření smlouvy, která umožňuje dodatečné navýšení ceny, by mělo být trestáno drakonickou pokutou a žalářem. Než se domluvit s firmou, která na takovou jasnou smlouvu nepřistoupí, je lepší nestavět.

Jelikož ministr dopravy v minulosti pracoval v nadnárodní stavební firmě, která mimochodem ve výběrovém řízení na zmíněný železniční tunel s Metrostravem prohrála, měl by nyní, když stojí na opačné straně barikády, využít svých zkušeností a vysvětlit ministerským právníkům, jak se nenechat zhotovitelem stavby vydírat a znemožnit. Pokud už stát neumí postavit tunel, měl by alespoň zvládnout dozor nad tuneláři.