Zatím průběh sjezdu ukázal, že sociálním demokratům konečně došlo, že mají problém. Takové poznání je důležité, protože bez něj se nevyřeší nic.

Hlavním problémem ČSSD není, že něco udělala vysloveně špatně, nýbrž že vše dělá postaru. Tradiční strana, spoléhající na to, že se k ní volič přihlásí právě díky její tradici, ideové či programové kontinuitě a čitelnosti, dnes obtížně konkuruje nově vznikajícím marketingovým či protestním politickým projektům, které na voliče nečekají, nýbrž mu jdou naproti a nabídku šijí na míru aktuální poptávce.

Sociální demokraté nepotřebují hraběcí rady expertů na politický marketing. Úplně jim postačí pozorovat kolegy Piráty. Ti se dívají kolem sebe a každý den mají deset nápadů, co by se dalo udělat jinak, lépe.

Kdyby se konkrétními případy, kde něco lidem vadí a komplikuje život, zabývala tradiční strana, které se dá věřit, protože tady není dva dny i s cestou a je za ní nějaká odvedená práce, o voliče by neměla nouzi. ČSSD je zkrátka starým psem, kterému nezbývá než se učit novým kouskům.

Co platí pro ČSSD, platí mimochodem stejně pro ostatní tradiční strany, tedy pro lidovce, komunisty a ODS. Zavedená loga představují politický kapitál jen tehdy, když strana chodí za voliči s otázkou: Co ještě bychom pro vás konkrétně mohli udělat?