Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Kolik a za kolik

Ministerstvo dopravy musí šetřit. Dotkne se to určitě dopravních staveb, jenom se ještě neví jak.

2.8.2010 28 Přehrát komentář
SDÍLEJ:

Ivan HoffmanFoto:

Nejde jen o to, jestli se budou stavět dálnice anebo ne, ale také za kolik se budou stavět. Pokud totiž na dálnice bude mít ministerstvo méně peněz, nemusí to automaticky znamenat, že za ně koupí od stavařů méně kilometrů silnic. Ministerstvo také může hledat stavaře, kteří stavějí levněji. Za méně peněz pořídit stejně muziky. V systému, kde cena je tvořena nabídkou a poptávkou, by to neměl být problém.

Stavitelé dálnic jsou nepochybně schopni udělat stejnou práci za poloviční odměnu. Proč by ale byli levní, když jsou úředníci štědří, neboť ze své kapsy neplatí a z cizího krev neteče? Dlouho se mluví o tom, že české dálnice jsou podezřele drahé. Cenu nejspíše deformuje korupce. Výběrová řízení jsou podle samotných stavebníků neprůhledná a zmanipulovaná tak, aby vydělali kamarádi ministerských úředníků. To se ale obtížně dokazuje, a ještě obtížněji napravuje. Účinnějším způsobem, jak narovnat korupcí deformovanou cenu, je omezit poptávku. Kdyby stát nabízel méně peněz, zakázky by přestaly být zajímavé pro zprostředkovatele stavebních prací a přihlásily by se přímo firmy, které jsou dnes těmito zprostředkovateli na práci najímány.

Naděje, že dálnice budou výrazně levnější, je ale minimální. Stát má slabost pro obří, mamutí firmy, tak zvané „big playery“ a bavit se s někým, kdo skutečně něco staví, je pod jeho úroveň. Pokud neexistuje zájem vytvořit konkurenční prostředí, což lze jedině vyloučením velkých firem ze soutěže z důvodu jejich nežádoucí obrovitosti, budou veřejné prostředky vždy z velké míry vytunelovány. Malé je hezké. Tedy bylo.

Autor: Ivan Hoffman

2.8.2010 VSTUP DO DISKUSE 28
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Miloš Zeman
4 14

Zeman pověří Babiše sestavením vlády 31. října

Tomio Okamura.
32 6

Okamura: Český rozhlas mě zesměšnil. Zestátním ho, pokud budu ve vládě

AKTUALIZOVÁNO

Autobus prorazil část závory na přejezdu. Projíždějící vlak zabrzdil včas

Sedm dětí jelo v autobuse, který v úterý před osmou hodinou ráno prorazil na železničním přejezdu ve vyškovských Nosálovicích závoru. Především díky rychlé reakci strojvedoucího vlaku, který jel v té chvíli po trati, se nestala tragédie.

Končí sjezd komunistů Číny. Prezident Si Ťin-pching se vyrovnal velkému Maovi

Dneškem vyvrcholil týden trvající 19. sjezd Komunistické strany Číny (KSČ). Prezident Si Ťin-pching může být vrcholně spokojen, protože sjezd bez poznámek schválil jeho ideologii. K tomuto aktu, který upevňuje moc prezidenta, došlo poprvé od éry Mao Ce-tunga. 

Výsledek voleb je oficiální. Babiš a Faltýnek mají novou imunitu

Výsledky víkendových voleb do Poslanecké sněmovny byly dnes vyhlášeny ve Sbírce zákonů. Od středy do příštího pátku bude možné regulérnost voleb zpochybnit u Nejvyššího správního soudu. Oficiálním vyhlášením výsledků bude zároveň přerušeno trestní stíhání některých poslanců včetně Andreje Babiše či Jaroslava Faltýnka z ANO, kteří získali zvolením znovu imunitu. Policie tak o vydání k trestnímu stíhání bude muset požádat znovu.

Vznikne dálniční obchvat Česka? Rodí se již v hlavách úředníků

Paprsky dálnic od Prahy směrem do regionů nebudou do budoucna stačit. Už nyní je třeba přemýšlet o rychlých spojkách mezi krajskými městy, které by postupně dotvořily okruh kolem České republiky. Na silniční konferenci v Brně to řekl šéf Ředitelství silnic a dálnic Jan Kroupa.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT