Žádné spontánní rozhodnutí, o nové podobě grafické identity českého hokeje se debatovalo již několik let. „Loga byla nesourodá, neodpovídala současnému stylu. Vedení nám dalo zelenou. Výročí bylo ideální čas ke změně,“ prohlásil Ondřej Kala z hokejového svazu, jehož oficiální název nyní bude znít Český hokej.

Útočník Filip Zadina
Zadina a další čeští mladíci jdou na řadu. V Dallasu začíná draft NHL

Název Český svaz ledního hokeje (potažmo zkratka ČSLH) se bude používat pouze na oficiálních smlouvách. „Jdeme v duchu moderního trendu u nás i ve světě. Název se nám jeví symbolický. Všichni přece reprezentujeme český hokej,” uvedl generální sekretář Martin Urban.

Nejviditelnější změna pro fanoušky bude zřejmě ta na dresech. Po pětadvaceti letech zmizí z hrudi českých reprezentantů velký státní znak, který nahradí lev s korunkou. Národní symboly budou v menším provedení na helmě, státní vlajka je pak umně zakomponována do límečku.

„Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas po vzoru ostatních hokejových federací identitu zrevidovat a dát do moderního hávu,” řekl prezident Českého hokeje Tomáš Král.

Jan Knotek
Útočník Jan Knotek: Rád bych s Olomoucí zažil ještě větší úspěch

Reprezentační A-týmy mužů, žen a sledge hokejistů budou mít ve znaku lva se zlatou korunkou. „Pro každého hráče by měla být vrcholem seniorská reprezentace. Cílem je, aby se členové juniorských reprezentací neuspokojili a dál na sobě pracovali. Aby chtěli jednou obléct také dres se zlatou korunkou,“ vysvětlil Urban.

Autorem nového loga a korporátní identity je kreativní agentura Go4Gold, která se podílela například na audiovizuálním programu mistrovství světa 2015. Konzultantem pak byl například Alan Záruba (bratr komentátora České televize) z pražského UMPRUM. Originální písmo pak vytvořil typograf Tomáš Brousil.

Hvězda Argentiny Lionel Messi (vlevo) proti Chorvatsku.
Messi na pranýři. Argentina mluví o fotbalovém masakru

Co tedy má nové logo představovat? „Hříva lva má šest cípů, což je počet hráčů jednoho týmu na ledě. Nechybí motiv puku, který má lev v tlamě. A když se podíváte na jeho oko, tvarem připomíná ostrov Štvanice, což je místo pro český hokej zcela kultovní,“ osvětlil Tadeáš Drahorád z agentury Go4Gold.

Nový dres by měl být poprvé představen v listopadu při turnaji Karjala Cup, při kterém Češi sehrají utkání proti Švédsku na domácí půdě.

Nové logo Českého hokeje:

Příjemnou změnou na novém trikotu je lepší zapracování log sponzorů. „Dresy často trpí reklamami, s partnery jsme komunikovali. Podařilo se nám je přesvědčit, aby netlačili na základní logo. Řekli jsme, že dres nároďáku se nebude přizpůsobovat jim, ale oni musí ctít jeho barvy,“ okomentoval Petr Nitsche z agentury BPA.

Podstatné bude, jak se se změnou vyrovnají fanoušci. V paměti ještě je pokus o novou podobu české hymny. „Jsme připravení argumentovat. Svaz neupravuje státní symboly, ale mění svoji identitu. Nedochází k mrvení symbolů jako u hymny,“ dodal Nitsche.

Hráči o novém dresu:
Martin Nečas: „Hráči změnu určitě uvítají, bude to v pohodě. Akorát by touto změnou chtělo nastartovat éru, v níž budeme dělat úspěchy. Táta mi odmalička říkal: Když špatně hraješ, musíš aspoň vypadat. To je samozřejmě nadsázka, každopádně dres je opravdu hezký.“

Patrik Eliáš: „Líbí se mi některé detaily jako třeba puk v puse lva, kterého si na první pohled každý nemusí všimnout. Moc se mi líbí červený dres. Grafická identita má veškeré parametry současného trendu, který je i v NHL.“

David Rittich: „Když to člověk vidí poprvé, musí se nad tím zamyslet. Lev je ale správný symbol. Nic nevzdává, chce dokázat co nejvíc, rve se za svou šanci vyhrát a něco v životě dokázat. V národním týmu chceš vyhrát pro lidi, kteří nám fandí, pro spoluhráče, s kterými hraješ. Chcete to dokázat všichni společně.“