Mimo led „válčí“ i manažeři. Peníze, přízeň sponzorů na další sezonu, lepší podmínky pro klub. To je druhá strana mince, bez které se vrcholový sport neobejde.

„Máme dlouhodobé kontrakty se sponzory. U nás nerozhoduje, kdo a jak se umístí, ale jednotlivým klubům to samozřejmě může pomoci. Mají lepší vyjednávací pozici,“ míní Luboš Pázler ze společnosti BPA, která marketingově zaštiťuje mimo jiné také extraligu.

Hokej patří mezi největší sportovní odvětví, proto i zde se finanční spirála potřeb šplhá do astronomických čísel. Rozpočty finalistů přesahují značně sto milionů korun. „Samozřejmě že výsledky pomáhají. Ale také záleží na důvěryhodnosti klubu. Sponzoři musí vidět celý obrázek. A myslím si, že ten máme dobrý,“ říká Petr Bříza, generální manažer Sparty.

Klubová kasa se musí každým rokem naplnit. Nekončící kolotoč, který nemusí být vždy příjemný. Příjmy ze vstupného? Ty to v našich končinách jistě nespasí. Na řadu přicházejí dlouhá vyjednávání a přesvědčování možných mecenášů.

„I když vyhrajete titul, tak se to výrazně neprojeví. Pět šest nejúspěšnějších klubů v extralize má k dispozici dlouhodobé smlouvy s partnery,“ říká generální manažer Pardubic Zbyněk Kusý.

Pokud ale klub postupuje vyřazovacím sítem výše, dostane se mu zasloužené odměny. „Sponzoři více platí. Jsou více v televizi, v médiích, ale i my pak dáme více hráčům. Jedná se o miliony korun,“ vysvětluje Kusý.

Generální partneři jsou základem. Od nich proudí největší kapitál. Ale jsou i desítky menších. „Máme více jak sto partnerů,“ prozrazuje Bříza. „Máme velmi široké portfolio, které se během posledních osmi deseti let pohybuje okolo dvou set padesáti sponzorů,“ dodává Kusý.

Když se daří klubu, vede se i hráčům. Vše jde ruku v ruce. Podobné situace zažil i Luboš Pázler, který na přelomu osmdesátých a devadesátých let získal se Spartou dva mistrovské tituly. „To se dalo poznat na hráčských smlouvách, klub byl vstřícnější, ale to už teď neplatí. Vše řeší agenti,“ vzpomíná Pázler.