Je ovšem otázkou, zda-li vůbec někdo připraven být mohl? Při tak razantní změně žánru, kdy se ze survival hororu stává týmová akce s hordami zombíků.
A bezprostředně první dojem ze hry? Akce, akce a zase akce! Jsem členem drsného komanda specialistů, které zlikviduje absolutně vše, co se pohne. Zombík, vědátor, voják, polda nebo civilista, v našich očích je to stejná cháska. Kdo není nakažen, ten jistě brzy bude. A kdo by snad i měl šanci se z tohohle pekla dostat, je potenciálně nebezpečný - protože o články v novinách či televizní reportáže o tom, co uniklo z laboratoří společnosti Umbrella, nikdo nestojí. Fungujeme vlastně jako Viktor Čistič a o všechen ten bordel se máme postarat.
Zombíci stokrát jinak
Brutální a nelítostná akce zmíněného kvarteta je hráči servírována z obvyklého pohledu třetí osoby, nicméně není to tak úplně typický náhled přes pravé rameno, spíš relativně vyosená externí kamera. Musím ale říct, že jakmile jsem se naladil na režim akčního Raccoon City, souzněl s většinou z herních mechanik a naskočil na vlnu "jo, tak takhle to autoři mysleli", začal mě nový Resident Evil docela bavit.
Jistě, původní atmosféra šla do háje a tenhle titul svým způsobem na značce jen parazituje. Nelze nicméně přehlížet ani fakt, že atraktivní a všem známé prostředí prezentuje odlišně a veškeré to masakrování nemrtvých po desítkách rozhodně má něco do sebe. Inu zombíci stokrát jinak a s tímhle pojetím se celkem blížíme všem těm filmům, kde nebohý hrdina běží ulicí a pronásledován hordami mozkožroutů pálí zběsile hlava nehlava (v tomhle případě tedy raději ta hlava), ve snaze prodloužit si život o pár dalších minut.
Herní módy
Resident Evil: Operation Raccoon City je často titulován coby týmová kooperativní střílečka, takže je nejvyšší čas to vysvětlit. Primárně je hra evidentně navržena čistě jako multiplayerová, přičemž kampaň (řekněme singleplayerová) nechybí a nehraje ani druhé housle. Kromě ryze MP módů jako Team Attack (dvě party proti sobě, klasický deathmatch), Biohazard (v podstatě variace na hru o vlajku, eskortuje se vzorek viru), Survivors (při čekání na záchranný vrtulník jste proti všem) a Heroes Mode (znovu dva týmy, tentokrát ale chráníte především svého VIP člena) je totiž možné zapojit více hráčů také do singlu, kampaň s co-opem počítá.
A tak zatímco já jsem jel vyloženě sólo, jelikož jsem během testování nenarazil na nikoho dalšího online, co by stejně jako já testoval, ve finále si budete moci přizvat na pomoc až tři další kamarády, neřku-li se připojit k někomu jinému, do už probíhající hry.
Scénáře misí s vystřelováním mozků z hlavy
Pozitivní dojmy převažují, už jen možnost být tam a projít si některé části Raccoon City je skvělá. Vzpomínky naskakují naprosto automaticky, jako bych se s původní trilogií rozloučil teprve včera. Stačilo například vylézt ven (mise jsou tak půl na půl, část se odehrává v budovách, část přímo ve městě) a spatřit ulice plné vraků, převržených hořících aut a dalšího haraburdí, no dvojka jako vyšitá.
K vidění byl i převrácený tahač s cisternou (havárie Leona a Claire), policejní stanice, Kendova prodejna zbraní, městská radnice… lokace jednoduše stojí za to, ať už jsou nové, či jen staro-nové. A přestože je zabíjení z velké části stereotypní a na jedno brdo, prostředí nemocnice, jakési vstupní vlakové stanice/depa, nebo hřbitova, si budu asi dlouho pamatovat.
Výzbroj a speciální schopnosti postav
Líbila se mi možnost být pokousán a vlastně infikován, pokud jsem neměl po ruce sérum, za pár chvil jsem promptně přešel do týmu zombie. Což pravda v singlu znamená konec všem nadějím, ale v multiplayeru by to mohla být dobrá legrace a proměnlivé přeskupení sil. Při spoustě úkolů se rovněž vyplatí taktika, dle zadání mise můžete vybrat členy týmu (postav je dohromady tuším šest, stealth expert, zdravotnice, frajer s náložemi… klasika), přestože pak při hře neexistuje nic jako přepínáni mezi nimi, či snad udílení rozkazů.
Svoje může sehrát též výběr zbraní, sekundární a tak tak použitelné jsou obyčejné pistole, primární flintou jsou potom různé brokovnice, samopaly, těžké kulomety, sniperky…, snad cokoliv vás napadne. V boji na blízko lze využít ono zmíněné mlácení a sekání, každý člen má svůj bojový styl a nutno uznat, že údery a řetězená komba vypadají cool, byť při nich občas zlobí kamera.
Technické zpracování
Trochu víc bych rovněž čekal od destrukce, ta se ale drží na úrovni nízká až žádná. Tuším hned ve druhé misi, odehrávající se na městské radnici, jsem se těšil na efektní drolení mramorových obkladů, zdobeného kamenného zábradlí, různých soch, sloupů a dalších okrasných prvků. Jenže to bych chtěl v roce 2012 zjevně moc. Rozstřelit šly snad jen sudy s hořlavinou, dokonce i tabulky skla snad měly zapnutou nesmrtelnost.
Zrovna výstavní mi nepřišla ani grafika, když už jsme u technického zpracování, do krásné a detailní jí leccos schází. Celá hra je především hrozně tmavá a gamma slider jakoby nefungoval. Ať jsem s ním hýbal jak chtěl, pořád bylo šero. Ale dobrá tedy, i tohle je asi záměr a mám se bát. Tam kde se aspoň trochu svítí ovšem narazíte na rozmáznuté textury, když ne rovnou zubaté sprity.
Finální dojmy
Nuže měli byste zatlouct okna? Těžko říct. Určitě bude třeba přenést se přes myšlenku "co nám to proboha provedli s RE". Spoustu hráčů změna žánru odradí, další fanoušky naopak přiláká - budou zkrátka chtít vidět Raccoon City trochu jinak a v akčnějším kabátě. Vyhraje opovržení nebo zvědavost?
Osobně bych Delta týmu Wolfpack šanci dal, přes všechny připomínky se mi tahle ukázka nehrála vůbec špatně. A s vědomím, že byl nový Resi navržen jako týmová akce… by především v multiplayeru mohl zabodovat. Je drsný, krev stříká na všechny strany, končetiny odlétávají… a do toho všeho atraktivní kulisy městečka Raccoon a temné laboratoře Umbrelly, s jejím logem na každém rohu.
Resident Evil Operation Raccoon City vychází již v březnu na PS3 a Xbox 360. Předobjednat si jej můžete ZDE. PC verze vyjde o něco později v červnu.
Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.