Deník

Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Dojmy z rozehrání Risen 2: kterak jsme na grog s piráty šli

Rukopis Piranha Bytes je jasně čitelný. Bezejmenný hrdina, detailní svět, vtípky i docela drsná obtížnost. S téměř hotovým Risen 2 jsem strávil hutných šest, sedm hodin a ačkoliv finální verze by měla sežrat klidně desetkrát tolik času, preview - porce byla dostatečně velká.

7.3.2012
SDÍLEJ:

Počítačová hra Risen 2: Dark Waters.Foto: archiv Eurogamer.cz

Dostatečně velká na to, aby z ni člověk s určitou jistotou vyžvýkal to nejdůležitější. Tvůrci kombinují osobitou hratelnost prvních Gothiců, ale na rozdíl od prvního Risenu ji navíc obohacují o hromadu nových elementů. Které, zdá se, fungují velice dobře.

Taková normální apokalypsa

I když zrovna ten tuctový úvod, ten si autoři mohli odpustit! Hned na začátku se totiž dozvíte, že svět je sužován neposlušnými titány, na něž jsou i bohové krátcí, a že pokud někdo nezasáhne (kdo asi?), bude šmytec. Jinými slovy: Hej, hrdino, jsi jediný, kdo může zabránit konci světa a vypořádat se s pradávnou věštbou!

V roli původního hrdiny, nyní s dlouhými vlasy, klapkou přes oko a flaškou rumu pod kabátem, sloužíte v barvách kolonizátorské inkvizice. Její lodě poslední dobou sužuje podlý kraken-titán, kterého lze umlčet pouze titánskou harpunou, jíž disponují piráti. A tak se vydáváte na undercover misi mezi mořské bandity, při níž třeba ale dospějete k závěru, že piráti jsou mnohem fajnovější než inkvizice, jen abyste pak svůj závěr třeba ještě jednou přehodnotili, to protože vás okouzlili ještě drobek fajnovější kožešinové minisukně domorodých šamanů z voodoo klanu.

Bez bot i bez košile

Hned první možný souboj v Risen 2 vám připomene, že nehrajete "klidně-se-u-toho-dloubej-v-nosu RPG", na něž jste si poslední dobou mohli zvyknout (vyjma Dark Souls!). Jinými slovy, hned jsem šel k zemi. Až mě ta celá obtížnost překvapila a dala vzpomenout na první Gothicy. Ani následné experimentování s nastavením obtížnosti nijak nepomohlo, "easy" se hrálo jako "hard". Zřejmě šlo o nějaký nedodělek preview verze, jenž by ale autoři neměli opomenout, sic se na jejich dílo zmlsaná pařánčata po půl hodině vykašlou.

Tvrdý trénink nutností

Soubojový systém zprvu působí neskutečně prkenně a neohrabaně. Hrdina umí jeden pomalý neflexibilní útok a jeden způsob blokování. Trvá docela dlouho, než se napřáhne, takže místo úderu nepříteli často úder spíše inkasuje, a na nějaké bleskové úhyby, úskoky, kopy nebo efektivní komba můžete zapomenout. Až postupem času - až po hodinách a hodinách hraní - se možná naučíte pokročilejší útoky a doprovodné špinavé bojové triky, díky kterým bude soubojový systém rázem použitelnější a nakonec i zábavnější.

Korzet v patách

V Risen 2 si po čase zformujete partu souputníků, kteří budou pobývat na vaší lodi a vy si některé z nich budete moci brát s sebou na výpravy, podobně jako v titulech od BioWare nebo v Rise of the Argonauts. V preview verzi jsem se až k "team managementu" nedostal, ale často mi za zadkem běhala stará známá pirátka Patty a později i její prokletý fotřík, kapitán Steelbeard (Ocelovous).

Vzhledem ke zmiňované obtížnosti a vzhledem k nesmrtelnosti svých virtuálních kolegů jsem se uchyloval k původní gothicovské strategii, totiž dokud to šlo, tahal jsem aspoň jednoho souputníka vždy s sebou. I přes mé heroické činy v prvním Risenu jsem byl po celou dobu hraní preview verze trapně slabým lemplem, zatímco Patty i Steelbeard si dávali ohnivé ptáky a.k.a. mrchožrouty k svačině. Divné? Tak trochu.

Vypiplaná grafika

Po nemastném, neslaném a velice kýčovitém Kingdoms of Amalur mě Risen 2 snad nejvíce potěšil svým zasazením. Kdo ví, kam všude se podíváme v plné verzi, ale už jenom husté džungle, cukrové plantáže a písečná pobřeží v novinářském demu ve mně zanechaly skvělý dojem. Tvůrci se s herním světem očividně velice piplali, na první pohled působí detailně i uvěřitelně a jednoduše byla radost jím prolézat a odhalovat skrytá zákoutí.

Tím spíše si to užijete, máte-li slabost pro v článku již stokrát omílanou sérii Gothic - jeskyně s neúměrně silnou bestií, Jack a jeho maják…, fanoušci střihají ušima. Vše navíc podbarvuje příjemná hudba. Zkrátka cestovatelský zážitek.

Fanoušci budou spokojeni

Z výše vyřčeného je tedy snad zřejmé, že přívrženci předchozí tvorby Piranha Bytes by měli být s Risen 2 spokojeni. Možná, že nepůsobí ve výsledku tak profesionálně a uhlazeně, jako jeho konkurence tvořená mnohasethlavými týmy, avšak má svůj nezaměnitelný punc a po hodinách fantasy pirátění tipuji, že se toto nevšední RPG neztratí.

Od tipování k jasnému verdiktu se přesuneme koncem dubna, kdy vyjde plná verze, u nás navíc na PC v češtině.

Risen 2 v české PC verzi a také v anglické pro PS3/X360 vydá Cenega 27. dubna. Zakoupit jej můžete ZDE.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.

Autor: Redakce

7.3.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Tisíce Katalánců protestují v ulicích Barcelony proti uvěznění separatistických lídrů
2 6

Tisíce Katalánců protestují v ulicích proti uvěznění separatistických lídrů

Ilustrační foto
1 7

Sedmiletý chlapec jel načerno, dluh přišli vymáhat exekutoři

V Třebové se nemocnice bourá, v Třebíči staví: Prohlédněte si nejlepší videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku v úterý 17. října 2017.

Osobnosti píší papeži. Zastávají se ho před kritiky, kteří jej viní z kacířství

Několik desítek signatářů a stovky podporovatelů má otevřený dopis na podporu papeže Františka. Inicioval ho teolog, profesor Karlovy univerzity Tomáš Halík. Reaguje na kritiku papeže od skupiny konzervativních katolíků. Obvinili ho z šíření kacířství za některá stanoviska týkající se manželství.

Budování u znojemských hradeb? Dělníci zahájili výkopy bez archeologů

/FOTOGALERIE/ Pokochat se pohledem z nově zpřístupněné vyhlídky věže, odpočinout si v hradebním příkopu nebo si zkrátit cestu z Pasteurovy ulice do centra města přes Kapucínskou zahradu ve Znojmě budou moci turisté již od příští sezony. Do práce u hradeb, které objednalo město, se firma pustila bez přítomnosti archeologa.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Město Ostrava připravilo společně s Kulturním centrem Cooltour jako součást oslav 750. výročí první písemné zmínky o své existenci poselství do budoucnosti s názvem Ostrava 2067. Tím je dřevěná truhla, do níž dnešní Ostravané umístí své „vzkazy budoucím generacím“. Truhla bude otevřena za 50 let při oslavách 800. výročí města Ostravy.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení