Přežít na troskách civilizace, již zpustošila záhadná událost, bohužel stručně popsaná pouze jako "Event".
Stylová schválnost
Právě rok po "události" přicházíte k branám rozbořeného města Haventon, kdysi pravému americkému velkoměstu, které celé lehlo popelem a také jedovatým prachem, jenž ty hrstky někdy přátelských, někdy nepřátelských a jindy naříkajících obyvatel vyhnal do nuzných slumů, kanálů a přístřešků kolem mrtvých ulic. Velmi tajemnou a katastrofickou aurou hra doslova přetéká, za což mohou nejen umně vystavěné, byť stále stejné a vskutku lineární kulisy jediné lokace, ale hlavně pro někoho odpudivá, zrnitá a neostrá, ale pro mne pohledná a stylově zašuměná grafika velmi střídmých až šedivých barev.
Obyčejný hrdina bez velkých svalů
V tomto pošmourném a smutném divadle nezměrné katastrofy, mladý muž s batůžkem, trochou jídla, svítilnou, lanem a pistolí bez nábojů, překonává rozvaliny zbytku metropole s notným despektem a zadýcháním. A tady se láme chleba podruhé. Vždy totiž vydržíte šplhat a ručkovat velice omezenou dobu, dá se říci naprosto nicotný okamžik, do něhož se ale vejde třeba i obyčejné stoupání po stupačkách. Po chvíli tak dojdou síly, což se dá nouzově přežít drcením tlačítka, ale i tak náš hrdina po chvíli nenávratně padá…
Síla a domluva
I am Alive je hodna svého názvu v pravdě dokonale, protože i díky velké zranitelnosti nemá ani při soubojích hlavní hrdina zdaleka vyhráno. Jestli je pochod občas obtížný, tak souboje zejména s přesilou nepřátel jsou už často beze zbytku frustrující, za což může zpola nezvládnutý systém útoků. Jakoby se tvůrci nemohli rozhodnout, čemu dají přednost a jak bitky vůbec pojmou.
Vaší jedinou spolehlivou nadějí je mačeta. Jenže ani s ní tady prostě frontálně nic nezmůžete, protože protivníci, rekrutující se hlavně z řad pouličních gangů, vás okamžitě zlikvidují na dvě mrknutí. Vaší výhodou tak musí být překvapivý psychologický útok. Necháte zlořáda v nevědomosti přijít až k vám a ve zlomku sekundy tasíte ukrytou mačetu a podříznete sousedovi krk.
Nejdříve rozum, až pak cit
Chce to opravdu velmi pečlivě přemýšlet, jaký postup zvolíte, jestli blízké podřezávání, nebo dalekou hrozbu kulkami. Tasit zbraň nemusí být často nutné, protože potkáte i čisté obyvatele, zatímco o ulici dále bez obrany nepřežijete jediný krok. Pokud na toto jako ta druhá skupina nepřistoupíte, hra se stane vaší noční můrou a budete mnohokrát opakovat dlouhé pasáže. Což je bohužel následek velmi tvrdého systému ukládání, kdy na opakování nejbližšího checkpointu máte obyčejně pouze velmi omezený počet povolenek, zde představovaných videokamerami.
Ty máte zpravidla jen tři až čtyři kusy, což znamená ten samý počet restartů při zabití jen malý kousek nazpět cesty. Když si je vypotřebujete, všechny další restarty vás vyhodí zpátky dlouhý kus úrovně skoro na začátek kapitoly, takže pak musíte opakovat poměrně dalekou cestu znovu a znovu.
Milování, nebo zatracení
I am Alive je tak atmosféricky nesmírně zajímavý kousek, při němž i na vás dolehne tíživý pocit zmaru otce jedné ztracené rodiny, který se jen snaží najít a přežít. Celý řádně katastrofický styl je na dnešní mainstream určitě unikátní, což by ale mohlo platit i o vysoké obtížnosti a některých ne zcela zvládnutých prvcích, včetně pohybu a soubojů, jež jeden překoná a druhý se navzteká. Ostatně ani Ubisoft jako distributor hře zas tak úplně nevěřil, neb ji z původní velké krabicovky nakonec ponížil na menší pouze digitálně šířený titul a dříve dokonce přemýšlel i o odpískání celého projektu.
VERDIKT: Na jedné straně unikátní katastrofický a emoční epos ve stylovém balení, v němž se dá atmosféra krájet na velké kousky. Na té druhé straně ale zase stojí možná až přílišná náročnost, frustrující pasáže a několik polovičatých částí, v čele s méně povedenými souboji, nepochopitelným ukládáním a kostrbatým pohybem. Já jsem více času trávil na té první straně a kvituji, že hra vůbec vyšla, ale kde budete vy, to si netroufám odhadnout. Hodnocení: 7/10.
I am Alive vyšla ve středu 7. března pro X360 jako stahovatelná hra na Xbox Live Arcade za cenu 1200 MS bodů. PS3 verze vyjde na PSN později na jaře.
Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.