Ale stejně jako je příběh jen berličkou pro rozehrání omleté odrhovačky, vyznívá i důraz na skandálnost do ztracena.

Je hezké běhat po virtuálním světě v kůži nahatého hermafrodita a velkým fialovým dildem mlátit nebohé občany po hlavě. Ale po pěti minutách to přestává bavit a začínáte se ptát: "A co bude dál?" Dál se můžete pokusit bavit ujetými záminkami pro plnění desítek misí. Občas se to povede, občas ne.

Herní náplň se od minule nikam neposunula. Ne že by byla nudná, ale až na pár výjimek, v podobě nepovinných misí, je zkopírovaná z druhého dílu nebo konkurenčních her. Naštěstí už není nutné se prohrabávat desítkami vedlejších úkolů jako ve dvojce, abyste si zvýšili respekt a mohli plnit hlavní příběhovou linku.

Když jdeme až na kost, zjistíme, že Saints Row si libuje v pekelně arkádových přestřelkách a automobilových honičkách. Což nemíním primárně záporně. Problém je, že se na scéně pohybují desítky nepřátel, které vám ale v podstatě nedokáží ublížit a naopak, vy je kosíte jako první jarní trávu. Nejprve se mi to líbilo, protože to sedí k celkové ulítlosti, ale postupně jsem zjišťoval, že tím hra trpí.

Postupně se z vás stává nesmrtelná vraždící mašina

Za jakékoliv úspěšně provedené akce získáváte respekt. Ten se kumuluje do úrovní a každá odemyká určitá vylepšení, které si pak za peníze nakupujete. Postupně se z vás stává doslova nesmrtelná vraždící mašina. A bylo by dobré, kdyby s vámi drželi krok i ostatní gangy. Jenže ty se jaksi zaseknou na místě a kromě pár lehce otravných speciálních postav, jako vojáků s protiteroristickými štíty nebo futuristických ninjů, se za celou hru nikam neposunou.

Dokonce i výměna standardních policejních složek za speciální jednotky STAG nepřinese vůbec žádný skok v obtížnosti. A tak se ocitáte ve vlaku repetitivní nudy s vagóny s různě poskládanými překážkami a hromadou tupých nepřátel. Ten občas najede na výhybku, která vás přepne na trať projíždějící skrz zábavnou misi plnou výbuchů obřích rozměrů nebo zastaví v úrovni, která jakoby vypadla z filmu Tron. Jenže takových momentů je jako jeptišek na večírku Saints.

A je to škoda, protože bez obtížnější výzvy nenajde uplatnění široký strom vlastností, které můžete vylepšovat. Neustále vás žene vpřed touha odemknout delší výdrž při běhu, schopnost nosit dvě pistole naráz či zvýšit odolnost proti explozím. Zdokonalování se týká veškerých myslitelných oblastí - od zdraví a fyzičky, přes zbraně, auta a členy vlastního gangu až po budovy a bonusové záležitosti typu zvýšení příjmu z ovládaných území. A je s podivem, že ačkoliv se obtížnost od začátku v podstatě nepohne a je absolutně, na druhou ze tří možných, poddimenzovaná, vylepšování postav je rozloženo velmi dobře.

Zbraně jsou samy o sobě též rozporuplné

Rozhodně jsem nebyl schopen koupit všechno, co mi pomocník ve formě chytrého mobilního telefonu nabídl a bylo nutné se rozhodnout, jakým směrem se profilovat. Udělat z hlavního hrdiny supermana nebo investovat do gangu a spoléhat na jeho pomoc. Zvýšit vlastní odolnost nebo modernizovat kvéry a zatopit raději protivníkům?

Zbraně jsou samy o sobě též rozporuplné. Nechybí zábavně šílené věcičky jako kufřík pro cílení dělostřeleckých granátů alá Modern Warfare nebo laserový zaměřovač leteckých náletů. Naproti tomu využití velkého fialového dilda je kromě jedné vtipné příběhové animace nulové a opět jde jen o brnkání na skandální strunu. Zvláštní jsou samopaly, kulomety a brokovnicemi versus základními pistole. Přiznávám se, že posledně jmenované jsem používal nejčastěji. Stačí zamířit na hlavu a smrt na headshot je na světě.

Protože ruční pistole nemají téměř žádný zpětný ráz, je velmi jednoduché vystřílet velké množství gangsterů za velmi krátkou dobu. Naproti tomu všechny automatické zbraně se bez vylepšení v rukách nechutně cukají a jste rádi, když trefíte gangstra aspoň do nohy. Samopalem většinou na jednu mrtvolu vyprázdníte celý zásobník. A to proti ráně do hlavy trvá zbytečně dlouho.

Investování peněz do vylepšování schopností

Nakonec jsem si ze Saints Row 3 vyzobal ty nejzábavnější prvky a věnoval se pouze jim. Vesměs jsem se vykašlal na vedlejší mise a plnil jen pár nejzábavnějších pro zvýšení příjmů. Peníze jsem obratem investoval do vylepšování schopností, abych mohl pokračovat v plnění ujetých misí a zjistil, jak celá taškařice dopadne. A samozřejmě, abych mohl machrovat, tak jsem koupil všechny možné nemovitosti ve Steelportu.

S přístupem pravidelného střídání příběhových a vybraných vedlejších misí, jsem se lehce nadprůměrně bavil patnáct hodin. Kdybych chtěl dokončit na sto procent, potřeboval bych na to nejméně dvojnásobek času. A to je nakonec velmi dobré skóre.

VERDIKT: Jen občas vtipná kopie starších dílů GTA. Má všechno, co by si mohl fanoušek žánru přát: dostatek šílených misí, velké město plné vedlejších úkolů a skrytých bonusů, vynikající RPG prvky s trochou strategie v podobě managementu peněz, úchylné charaktery, dlouhou herní dobu i kooperační mód. Jenže méně je někdy více a něco tomu prostě chybí. Jak by řekl hlavní hrdina: "Tahle hra prostě nemá koule!". Najde si své fanoušky, tak jako předchozí díly, stejně jako zapřísáhlé odpůrce. Ale nikdo ji neodpáře, že je to jen a pouze lehce nadprůměrný klon mnoho let staré konkurence, který chce přitáhnout pozornost přehnanou vulgaritou. A to říkám jako fanoušek předešlých dvou dílů Saints Row. Hodnocení: 6/10.

Herní zpravodajství pro vás připravuje Eurogamer.cz.