Právě tento projekt aktuální vlnu virtuální reality odstartoval a následně ho za více než dvě miliardy koupil Facebook. Po snadném nasazení headsetu se ocitám v novém světě s výběrem několika různých her.

Nejlákavější je jednoznačně vesmírná akce EVE: Valkyrie, navíc bude přibalena ke každému headsetu. Kokpit vesmírné stíhačky vypadá jako skutečný, dojem umocňuje fakt, že se mohu svobodně rozhlížet kolem sebe.

Podobné hry mě jinak nebaví, zde ale virtuální realita přidává nový rozměr a bitvy jsou velmi intenzivní. Pro fanoušky podobného typu her bude virtuální realita splněným snem.

| Video: Youtube

Silně zapůsobilo také Edge of Nowhere. Na hrdinu sice koukám z pohledu třetí osoby, přesto ale hra dokáže vtáhnout a útěk před neznámými pronásledovateli působí adrenalinově.

Rovněž obyčejná hopsačka Lucky's Tale těží z nových možností, herní prostředí se rozpíná okolo hráče a hlavní hrdina klidně skáče či bojuje pár centimetrů před mýma očima.

| Video: Youtube

Zajímavý rozměr dostává také variace na „tower defense" žánr, neboli bránění základny před vlnami nepřátel za pomoci různých věží. Zde mam navíc svého robota, co se umí proměnit na helikoptéru.

Herní prostředí se rozprostírá všude kolem mě a poskytuje tak úplně nový rozměr. Virtuální realita by tak mohla skvěle fungovat pro strategické hry.

Nvidia ukázala také konkurenci pro Oculus - HTC Vive, na kterém pracují společně HTC a Valve (tvůrci her Portal, Half-Life či služby Steam). Oproti konkurentovi nabízí výhodu v podobě snímání pohybu v prostoru 5x5 metrů a také pohybové ovladače, ty se ve hře chovají jako vaše ruce.

Everest, velryba či zombie s HTC Vive

Zde se ukázky nesoustředí pouze na hry. Jedna taková je virtuální výstup na Mount Everest. Pomocí pohybů rukou postupně zdolám dva žebříky a mohu se rozhlížet z nejvyšší hory světa. Prostředí je zpracováno detailně a opět dokáže velmi dobře pohltit. Skutečnému horolezectví se nevyrovná, jenže virtuální verze bezpečná a násobně přístupnější k prožití.

Dostávám se do další místnosti, kde čeká několik dalších ukázek možností HTC Vive. Například je možné kreslit v 3D prostoru. Jeden ovladač se promění ve štětec a druhý na paletu barev a výběr typu štětce. Zážitek z kreslení okolo sebe a prohlížení si nakreslených čas z různých pozic a úhlů je silným argumentem pro virtuální realitu. Bez ní něco podobného prostě možné není.

Díky Vive se také poprvé v životě dostávám hluboko pod vodní hladinu. Na vraku potopené lodi se mohu procházet, pozorovat rybky či „flotilu" velkých rejnoků. To nejlepší teprve přichází. Vlastně připlouvá. Obří velryba!

Zhruba metr ode mě se zastavila velryba a okem velikosti fotbalového míče si mě prohlíží. Vive zde krásně demonstruje potenciál virtuální reality ve vzdělávání. Velryba pomalu odplouvá a já dělám pár kroků vzad, aby mě netrefila obří ploutev.

close Virtuální realita: velryba s HTC Vive. zoom_in

Zábavné je střílení zombií. Podobných her existují spousty, zde ale rukou skutečně mířím před sebou a stisknutím ovladače střílím. Zážitek fajn, tvůrci her se u stříleček ale budou muset poprat s pohybem hlavního hrdiny, který třeba u vesmírného EVE: Valkyrie odpadá.

Poslední ukázku si připravilo přímo Valve s využitím světa her Portal. Jsem v malé místnosti. Postupně mám otevřít správný šuplík a konečně velká vrata. Do místnosti přijde více než metr vysoký robot z Portal 2 a dostávám za úkol ho opravit.

To se nakonec nepovede a celé vnitřnosti s pořádným hlukem spadnou na zem. Místnost začínají robotická ramena přestavovat a naskýtá se pohled na obří komplex. Nová místnost je okolo mě postavena a čas uvnitř virtuálního světa končí.

close Virtuální realita: oprava robota z Portal 2 s HTC Vive. zoom_in

Zhruba za hodinu a půl, co všechny ukázky trvaly, mě dokázaly obě zařízení přesvědčit, že je virtuální realita opravdu další revolucí. Zážitek je to skvělý a s ničím nelze srovnat. Překážkou budou minimálně ze začátku vysoké náklady.

Virtuální realita není levná

V první řadě je potřeba počítač s dostatkem výkonu. Musí totiž zvládnout obraz vykreslit dvakrát – pro každé oko. Pro lepší kvalitu bude navíc třeba 4K rozlišení a opět dvakrát. Nvidia chystá společně s partnery označení „VR Ready", které kupující naleznou na počítačích. Má zajistit, že virtuální realita bude s takovým počítačem bezproblémově fungovat.

Další velkou položkou je cena headsetů. Zatím byla odhalena pouze pro Oculus Rift. Headset v přepočtu přijde na 19 tisíc korun. Cena HTC Vive bude známa koncem února, kdy bude možné headset předobjednat. Vzhledem k dodatečnému snímání pohybů hráče bude zřejmě ještě vyšší.

Grunex.com