Vdoprovodu bubeníků se však neztratil ani drobný šamisenista, který hrou na třístrunný hudební nástroj cugaru šamisen zdatně doplňoval rytmické skladby pro perkuse. Nicméně i on do drnkacího nástroje podle zvyku spíše bušil. V jeho případě ne paličkami, ale speciálním trsátkem do dlaně. Právě tóny strun šamisenu mohly posluchačům nejlépe připomenout tradiční kořeny japonské hudby.

Tradice především

Na úvod se hráči představili v tradičních kimonech a kalhotách se širokými nohavicemi hakama.Vnich zaujaly pevné, široko rozkročené pozice a pustili se do díla, kterému nechyběla razance, meditativní soustředění ani hravost.

Hudebníci v první půli připomněli samuraje nejenom svým názvem Bushido, kterým odkazují tak trochu pro efekt ke kodexu cti Bušido, čili k Cestě válečníka, ale také výraznými gesty a vyráženými výkřiky, které nejednou připomněly útočné výpady samurajů. Své místo si nicméně našla i hudba, která kdysi zaznívala na vesnických slavnostech nebo ve ztichlém příšeří tamních chrámů.

Do sólové skladby pro největší taiko s názvem Modré moře se pak podařilo promítnout umění zručného bubeníka v celé škále jeho dovedností.

Od nepatrného rozechvívání napnuté membrány, po hbité obíjení pevné obruby kotle paličkami až k mocným úderům, z nichž zaléhalo v uších. Souhra rytmů a kolísavých temp v podání Takajukiho Hašigučiho nebrala konce.

Hra pro radost

V druhé půli doposud ctěná tradice vzala za své. Hraví Japonci, vesměs mladíci, odložili kimona i hakamy a navlékli se do rockových kostýmů. Šamisenista napojil tradiční nástroj na modulátor a ze šamisenu se v jeho rukou rázem stala elektrická kytara.

Soustředěnou uměřenost vyměnili za rozvernost a k odložení zábran vyzvali i publikum, které přes nepatrnou snahu ovšem zůstalo rozporuplně chladné a nehybné. Potlesku a nadšení diváků se nicméně Bushido dočkali, když se šamisenistovi do strun připletla provařená melodie ze Smoke on the water od Deep Purple. Ještě větší rozruch pak vzbudilo nečekané, ale o to vítanější beatboxové číslo.

Rozvážní samurajové se v druhé půli proměnili v rozverné showmany, ale pokusy o akrobatické kousky zůstaly daleko za uměním, jaké předváděli s kotli.

Právě s jejich pomocí ovšem pohotově rozptýlili jakékoliv rozpaky.