Alba a koncerty Bély Flecka se vyznačují neuvěřitelnou paletou stylů, od prvků vážné a jazzové hudby přes muziku známou jako Great American Songbook až po názvuky indických a čínských rytmů. Kdo ho někdy viděl v akci, ví, že tenhle neokázalý mistr se svým nástrojem dokáže neuvěřitelné věci. Třeba převést do bluegrassového aranžmá kompletní skladbu George Gershwina Rhapsody In Blue. Jeho gershwinovské album právě vychází. Na brněnském JazzFestu ve čtvrtek 15. února a o den později v Praze ale Béla Fleck představí jiný ze svých aktuálních projektů – desku My Bluegrass Heart z roku 2021. Na ní vzdává hold americkým tradicím, z nichž vzešel.

PŘEČTĚTE SI TAKÉ: V únoru to bude rok od chvíle, kdy písničkář a básník Jiří Dědeček překročil sedmdesátku:

Písničkář a básník Jiří Dědeček bilancuje souborným vydáním své poezie
Písničkář a basník Jiří Dědeček: Ze všeho nejvíc se bojím žvanění

Po všech těch letech prozkoumávání nejrůznějších hudebních žánrů, co nového může přinést váš projekt My Bluegrass Heart, se kterým přijíždíte do České republiky? Chci říct, že existuje nějaký tradiční bluegrass, muzika, kerou dobře známe – a pak jste tu vy, který jdete na všechno jinak.
Pokaždé hledám způsob, jak vnést do bluegrassu prvky jiných hudebních forem. V tomhle případě jsem se poučil z jazzu, klasiky, ale třeba i z indické hudby. Vtip je v tom, vybrat si z každého žánru, co v daném kontextu funguje. A to není zdaleka cokoli. Také chci, aby to byl pořád do určité míry opravdový bluegrass, a ne jazzové melodie hrané na bluegrassové nástroje. Ale ze všeho nejdůležitější je, aby se mi to líbilo.

Zdroj: Youtube

Rád říkáváte, že vaše projekty se mění, ale vy sám zůstáváte stejný. Takže v čem je ten trik? Obklopit se muzikanty z jiného ranku a dívat se, co to udělá?
Ano, mí spoluhráči, to je má ani ne tak moc tajná zbraň. Když máte správné lidi, podaří se všechno, co si usmyslíte. Zatímco pokud mezi vám nepanuje ta pravá chemie, jde to hrozně ztuha. Konkrétně u My Bluegrass Heart mám kolem sebe tak schopné a sebevědomé hudebníky, že snad ani nedokážou znít neautenticky.

Je ještě i dnes, ve třetím tisíciletí, těžké najít ve Spojených státech spolupracovníky, kteří by byli schopni opustit zažité stereotypy, pokud jde o hluboce zakořeněné americké žánry?
V současnosti je takových muzikantů víc než kdy jindy, obzvlášť mezi bluegrassisty nové generace. Jistě existují polohy, ve kterých se necítí tak přirozeně, a pak můžou nějakou skladbu dokonale zabít. To potom zkrátka řeším tak, že hudbu, kterou spolu dělat nedokážeme, provozuju s někým jiným. S kapelou Flecktones, nebo s indickým perkusistou Zakirem Hussainem. S jazzovým basistou Edgarem Meyerem, s hráčem na indickou flétnu Rakeshem Churasiou a tak podobně.

Fenomenální banjista Béla Fleck přijíždí do Prahy.Fenomenální banjista Béla Fleck přijíždí do Prahy.Zdroj: William Matthews / Se svolením Bély Flecka

Chtěl bych mluvit o vašem novém albu, což je bluegrassová verze slavného díla George Gershwina Rhapsody In Blue. Chápu to správně, že jste se do téhle skladby zamiloval už před mnoha lety?
Poprvé jsem ji uslyšel, když mi bylo asi tak sedm, nevím to úplně přesně. Jisté je, že na mě udělala dojem a že mě od té doby zajímala. Můj strýček Steve mě vzal do kina na stejnojmenný film, a to pro mě byl transformativní zážitek.

Když měla Rhapsody In Blue před sto lety, tedy v únoru 1924, v New Yorku premiéru, nesla podtitul An Experiment In Modern Music. Cítíte v ní experimentální náboj i nyní? A myslíte, že můžeme Gershwina stále objevovat?
Pro mě je hlavně zábava zjišťovat, co se dá s Gershwinem dělat na banjo. Protože to je způsob, jakým se hudebně vyjadřuju. Kdybych byl pianista, možná by to pro mě byla uzavřená kapitola. Jenže já nejsem, a tahle skladba mi dává spoustu příležitostí. Tím, že jsem ji hodil do bluegrassového kotle, jsem ji znovu přivedl k životu. A zdá se mi, že to vážně funguje.

NEPŘEHLÉDNĚTE: Klasik českého bigbítu Luboš Pospíšil si na pódiu užil kulaté výročí své první a hned kultovní sólové desky Tenhle vítr jsem měl rád:

Od vydání prvního alba Luboše Pospíšila už uplynulo čtyřicet let
Luboš Pospíšil: Zamlada jsem poslouchal britské hardrockové kapely

Gershwin svou rapsodii složil za pět týdnů. Jak dlouho jste na svém pojetí pracoval vy? Nebýt pandemie covidu, měl byste vůbec čas se do tak monumentálního úkolu pustit?
Máte pravdu, pandemie mi umožnila, aby se tomuto velice zdlouhavému projektu v klidu věnoval. A musím říct, že jakmile jsem začal, už jsem nemohl přestat. Tolik mě zaujala myšlenka, že by se tyto melodie a akordy daly převést do hry na banjo.

Má pro vás ve světle právě probíhající války na Ukrajině hlubší význam, že byl George Gerswin synem ukrajinského Žida Mojšeho Geršovice? Vy sám jste přece byl kluk ze židovské rodiny, vyrůstající v newyorské čtvrti Upper West Side.
Takhle jsem o tom nepřemýšlel, i když část mých předků pocházela z Běloruska. Spíš mě inspirovalo, že to byl úplný self-made man. Což je mi blízké, protože já si také musel všechno objevit sám. Schopnost udělat z nedostatku znalostí svou přednost nás dva myslím spojuje. Dobré na tom je, že tak může vzniknout něco opravdu jedinečného, co je jen vaše.

Fenomenální banjista Béla Fleck přijíždí do Prahy.Fenomenální banjista Béla Fleck přijíždí do Prahy.Zdroj: Se svolením Bély Flecka

Svět vás zná jako Bélu Flecka, ale vaše celé jméno zní Béla Anton Leoš Fleck. Pochopil jsem, že vás otec pojmenoval po skladatelích Bélovi Bartókovi, Leoši Janáčkovi – a Anton má být Antonín Dvořák? Jaký máte vztah k těmto dvěma českým velikánům?
Přiznám se, že můj táta se v jejich hudbě vyznal mnohem víc než já. Ale to, co jsem od nich slyšel, mi připadá fascinující. S tím Dvořákem vás musím zklamat, otec ve skutečnosti myslel na Antona Čechova. I když by pro mě asi bylo snazší milovat Dvořákovo dílo. Janáčka si ještě musím pořádně nastudovat – bylo by skvělé, kdyby se něco z něj dalo provést pro banjo!

BÉLA FLECK

Banjista, skladatel a aranžér. Celým jménem Béla Anton Leoš Fleck. Narodil se 10. července 1958 v New Yorku. První banjo dostal v patnácti letech od dědečka. Hrát se na něj naučil pod vlivem Earla Scruggse a kultovní příručky Peta Seegera. Po studiu na hudební škole přesídlil do Bostonu, kde nahrál první dvě alba se skupinou Tasty Licks. Poté devět let účinkoval v inovativní kapele New Grass Revival.

Od konce osmdesátých let působil jako sólista, roku 1988 založil formaci Béla Fleck and the Flecktones. Během své bohaté kariéry natáčel a vystupoval s africkými, indickými i čínskými hudebníky. S Nashvillským symfonickým orchestrem provedl Concerto for Banjo. O svých cestách po světě natočil roku 2008 film Throw Down Your Heart.

Je držitelem sedmnácti cen Grammy v kategoriích Country, Pop, Jazz, Instrumental, Classical, ale i World Music. Na kontě má pětadvacet sólových alb.