A přitom to celé vlastně vzniklo z nouze. Chvíli před sedmdesátkou dostihly Bruce Springsteena deprese, kterými trpěl i jeho otec. A je známá věc, že kdykoliv ikona amerického folkrocku neví kudy kam, uchýlí se k vedlejším projektům: k jamování s kapelami lokálního významu z rodného New Jersey, psaní autobiografie Born To Run (z níž se mimochodem stal bestseller) anebo právě k účinkování na prknech, která znamenají svět.

One man show Springsteen On Broadway, s níž začal písničkář vystupovat předloni na podzim v newyorském divadle Waltera Kerra, tvoří směs povídání, deklamací, hlasitých úvah a samozřejmě hraní na kytaru či na překrásně znějící klavír. Představení plynule navázalo na zpěvákovy nedávno vydané vzpomínky a stalo se jakousi veřejnou terapií v době, která pro Springsteena ani Ameriku nebyla moc šťastná.

Vysedávat s flaškou

Hudebník přezdívaný pro svou vůdcovskou povahu Boss nemá ani přes luxusní důchod rockové hvězdy život tak docela „na háku“. Před časem se na toto téma rozhovořil v médiích a zmínil i svůj komplikovaný vztah k otci, obyčejnému autobusákovi a později nezaměstnanému, frustrovanému muži ve středních letech. Během své performance o tom Spring-steen mluví s odzbrojující upřímností. „Tehdy jsem nevěděl, co se děje. Myslel jsem, že jen tak vysedává v kuchyni s flaškou a pomalu se upíjí. Byl jsem strašný hlupák!“

Bráno čistě statisticky, ze zdánlivě zoufalého řešení Bruceovy krize formou divadelního sebezpytu se stal nečekaný, famózní úspěch, korunovaný prestižním oceněním Tony Award. Jednoduchá show, uváděná na jevišti od října do listopadu 2017 den co den, osm týdnů v kuse se stala se svými 235 reprízami nejdéle vyprodaným nepřetržitým sledem představení v historii Broadwaye.

Vloni v červnu byly pro obrovský zájem diváků přidány další termíny, lístky stály od 75 dolarů (1680 korun) do 850 dolarů (19 tisíc Kč!). Celkový výtěžek přesahuje částku 113 milionů dolarů (více než dva a půl miliardy korun).

Springsteen však v této fázi kariéry potřebuje všechno, jen ne peníze. Kdyby chtěl své dceři Jessice, šampionce parkurové soutěže, koupit závratně drahého koně, jako to pro svou ratolest udělal český podnikatel Petr Kellner, asi by s tím neměl žádný velký problém. Jemu šlo ale v případě broadwayského dobrodružství hlavně o to, vypovídat se a být nablízku svým fanouškům, bez bariéry, která ho od nich dělí na rockových koncertech.

„Divadlo Waltera Kerra je za posledních čtyřicet let asi tou nejmenší scénou, kde jsem hrál,“ libuje si. A posluchači, kteří si pustí čerstvé dvojalbum Springsteen On Broadway, si tu úžasně neformální náladu mohou vychutnávat znovu a znovu.

Oškubán v USA

Záznam dvou představení, jednoho z října 2017 a druhého z prosince 2018, zachycuje Springsteena v netradičních rolích: když vypráví, stupňuje svou řeč od šepotu až po hlasitá zvolání, doléhající až na poslední balkon.

Je to místy americky patetické, ale Bruceovi dávají nálepku „největšího amerického patriota“ jen ti, kdo mu příliš nerozumí. Ve skutečnosti svým Američanům nikdy nic nedaroval.

Příkladem budiž jeho hit Born In The U.S.A., na Broadwayi zahraný v pomalé verzi se slide guitar. Stokrát nepochopená, zneužitá písnička, která přece vůbec neoslavuje Spojené státy, ale naopak je pranýřuje za to, jak mizerně se zachovaly k navrátilcům z války ve Vietnamu. Sám Boss tak tak unikl povolávacímu rozkazu: i o tom vám vše řekne na své nové desce.