CD Tipy IV: Recenze pěti alb

Jednou týdně si hudební kritik Michal Bystrov vybírá z bohaté nabídky našich vydavatelství pět nových CD. Sahá do všech žánrů populární, občas ale i vážné hudby, tak, aby si každý přišel na to svoje. Nová CD naleznete na naší kulturní stránce vždy v úterý. Dnes přišly na pořad alba Michala Tučného, Whitney Houston, soundtrack The Boat That Rocked, kapely Olympic a autorského duo Svěrák - Uhlíř.

13.10.2009

Olympic vystoupili ve VýravěFoto: Evžen Pajskr

Michal Tučný: Jižanský rok

Jedny z posledních nahrávek Michala Tučného se vyznačují tím, že se v nich zpěvák, trochu neprávem spojovaný pouze s country music, pokoušel tento žánr překročit. V podstatě následoval příklad stárnoucích „outlaws“ neboli countryových psanců typu Willieho Nelsona, Johnnyho Cashe či Krise Kristoffersona. Přestože tu proměnu nedotáhl až do konce jako jeho americké vzory (což je ostatně také záležitost rozdílu v kvalitě producentů), přece jen se jim hodně přiblížil. Přesah dodal pozdním písničkám Michala Tučného jeho věrný spolupracovník Zdeněk Rytíř, jehož poetické texty měly vždy ambici jít nad průměr. Zlatým hřebem alba Jižanský rok je skladba Pouliční zpěvák, za kterou by se nemusel stydět ani „muž v černém“.
(Supraphon)

Whitney Houston: I Look To You

Od dob Osobního strážce se leccos změnilo. Kdysi fenomenální zpěvačka, bravurně oscilující mezi nekomerčním popem a komerčním rhythm’n’blues, si zatím prošla osobním peklem a svedla pár bitev se zničujícími závislostmi, jejichž vinou částečně přišla o hlas. Když si uvědomíme, že se ještě před několika lety procházela po dně, je její comebackové CD I Look To You velký úspěch. Ovšem v kontextu celé kariéry Whitney Houstonové jde o pouhý stín toho, co bývala. Její všestranný talent navíc poněkud zplošťuje taneční ráz nahrávky. Zkrátka a dobře, jedna z prvních dam moderního soulu se nepotřebuje halit do počítačových smyček a jiných umělotin.
(Sony Music)

The Boat That Rocked

Soundtrack k britsko-německému snímku Piráti na vlnách patří k těm, které jsou lepší než samotný film. Režisér Richard Curtis se jím přiznává ke svým největším hudebním láskám, mezi něž řadí všechno možné od Kinks přes Davida Bowieho až po neosoulmanku Duffy. Je sympatické, že díky němu se možná zase na pár týdnů dostanou do kursu nepříliš medializované osobnosti jako Smokey Robinson či Otis Redding. Nutno říci, že pro některé kapely, patřící ke Curtisovým favoritům, už slunce nesvítí pěkně dlouho. Kdo si dnes například vzpomene na skupinu Boxtops? A přece kdysi měla v hitparádách skvělou písničku The Letter, jejíž zpěvák chraptěl a kašlal na bonton ještě víc frajersky než Eric Burdon z Animals.
(Universal)

#nahled|https://g.denik.cz/96/d7/the_boat_that_rocked_dvd_denik-630.jpg|https://g.denik.cz/96/d7/the_boat_that_rocked_dvd.jpg|The Boat that Rocked#

Svěrák-Uhlíř: Takovej ten s takovou tou…

I když si Jaroslav Uhlíř a Zdeněk Svěrák udělali ze svých písniček pro děti trafiku, pořád ještě je to o několik tříd lepší zábava než celý Harry Potter. V Harry Potterovi také nenajdeme zhudebněné pohádky o dvanácti měsíčkách či o Šípkové Růžence, a už vůbec si je nemůžeme užít jako domácí karaoke. Kromě těchto malých experimentů (za každou „operkou“ následuje znovu stejná verze, ovšem bez zpěvu) najdeme na novém CD oblíbené dvojice deset dalších písniček, vyznačujících se tím, že dětem se zalíbí a dospělé neurazí. Svěrák s Uhlířem své mladé příznivce nepodceňují a klidně jim naservírují i drsné příhody ze života včetně manželské nevěry, tak jako v poučné písni To se jinde nestane.
(Universal)

Olympic: Když ti svítí zelená

Zlatá edice Supraphonu, mapující kariéru rockové skupiny Olympic, dospěla do roku 1988, kdy Petr Janda a spol. vydali desku Když ti svítí zelená. Na to, jaká tehdy byla doba, co se nosilo (viz šílené snímky v bookletu) a kolik balastu se hrálo v rádiu, je album překvapivě kvalitní, i když soundem nezapře nezdravý duch českých „osmdesátek“. Hudebně se na něm skupina přiklonila k hard rocku a heavy metalu, tedy muzice svých oblíbenců z Deep Purple a Led Zeppelin. Texty obstaral Miroslav Černý a Pavel Vrba, v tradiční bonusové části nalezneme písničky z živého LP Olympic v Lucerně, z nichž ty nejznámější otextoval Zdeněk Rytíř.
(Supraphon)