Johann Strauss: Netopýr

Komická opereta Johanna Strausse Netopýr (Die Fledermaus) vznikla zhudebněním německého libreta Carla Hafnera a Richarda Genéeho. Ti pro změnu vycházeli z francouzské literární předlohy Henriho Meilhaca a Ludovica Halévyho. Česká verze z roku 1968, kterou pro rozhlas připravila Anna Hostomská, byla rozšířena o role Vypravěče a Pošťáka a změnila se v ní i jména některých původních postav. V půvabném příběhu o pomstě, která byla sladká, excelují Zdeněk Švehla v úloze rentiéra Maliny (původně Eisensteina) a Milada Šubrtová jako jeho manželka. Průvodního slova se zhostil Bohumil Bezouška.

(Supraphon)

Jan P. Muchow: Normal (soundtrack)

Hudba k novému thrilleru Normal s Milanem Kňažkem a Dagmar Veškrnovou v hlavních rolích je přesně taková, jaká má být: temná. Ponuré tóny, které se do uší posluchače vkrádají se stejnou obratností jako masový vrah Peter Kurten do příbytků svých obětí, ale fungují pouze s obrazovým doprovodem. Vytrhneme-li nahrávku z filmového kontextu, brzy nám zevšední, a to přesto, že pod ní podepsán jeden z nejvýznamnějších představitelů české alternativní scény, Jan P. Muchow. Jednotlivé skladby zaranžovali pro filharmonický orchestr Michal Novinski a Peter Mankovecký, za dirigentský pultík se postavil Adam Klemens.

(Soundsquare Music)

Pop galerie: Naďa Urbánková

Supraphonská edice mapující kariéry někdejších hvězd českého popu pokračuje cédéčkem věnovaným Nadě Urbánkové. Kultivovaná zpěvačka, která byla jako doma v countryových baladách (Drahý můj) a novodobých kupletech (Vilém peče housky), na něm odhaluje i své méně známé stránky. Fanoušci Semaforu tu najdou zapadlou skladbu Obrázky s textem Jiřího Suchého a hudbou Karla Svobody, prostor dostaly i málo hrané skladby Ó, ty to nepochopíš, Skála nebo Rodičovské sdružení s texty Jiřího Grossmanna.

(Supraphon)

Koťata a jejich tygři: Džungle nebo město

Skládání písniček pro děti bývá o ústa. Laura a její tygři na to ale mají, možná i proto, že na pódiu působí jako věční puberťáci. Fakt, že se dnes nemohou chlubit tak výraznými zpěváky jako v dobách své největší slávy, obešli vskutku originálně. Za mikrofon totiž postavili hordu kluků a holek ze sboru Koťata a sami se uklidili k doprovodným nástrojům. Vznikla deska, na kterou se bude dlouho vzpomínat. "To není žádnej život, v devět chodit spát jako ňákej robot, nejradši bych mámě přičaroval chobot," skandují dorostenci na CD Džungle nebo město jako staří rockeři a je vidět, že je to vážně baví.

(GZ Digital Media)

Yeah Yeah Yeahs: It’s Blitz!

Hned dvě významné osobnosti nezávislé scény se sešly při práci na novém albu tria Yeah Yeah Yeahs. Britský producent a zvukař Nick Launay spolupracoval s rockery Nickem Cavem a Lou Reedem, na CD It’s Blitz! se ale přidržel osvědčeného dance-punkového modelu. Další producent David Andrew Sitek nedávno překvapil albem coververzí písniček Toma Waitse v podání herečky Scarlett Johansonnové. Zbytek týmu tvoří stálí členové kapely: bubeník Brian Chase, multiinstrumentalista Nick Zinner a zpěvačka Karen O, jejíž sexy hlas dobře ladí k disku sedmdesátých let, ze kterého deska vychází.

(Universal)