Rytmus

„Páni a dámy, zpívejte s námi.“ Tak zní motto úvodní písňové směsi z CD Rytmus, na němž hrozivě vstává z mrtvých stejnojmenný televizní pořad z dob normalizace. Vlastně to původně nebyl špatný nápad: ve zkratce připomenout aktuální hity, aniž by se na vteřinu polevilo v rytmu nebo přestalo hrát. Ale výsledek byl žalostný. Diskotékový sound, do něhož se snažili vměstnat zpěváci formátu Václava Neckáře, Věry Špinarové nebo Karla Gotta, je sešněroval, podrazil jim nohy a nechal je bezvládně létat na splašeném popovém kolotoči.

(Universal)

Čechomor a Bára Hrzánová: Pověsti českých hradů a zámků

Po úvodním CD Pověsti moravských hradů a zámků přichází skupina Čechomor s další kolekcí lidových balad ve folkrockovém hávu. Tentokrát si František Černý, Karel Holas a spol. vzali na paškál zhudebněné legendy z Čech, například o dívčím kameni, Kacafírkovi nebo třech havraních mužích. V roli vypravěče psaných pověstí vystřídala mdlého Miroslava Vladyku z minulého dílu živější a zajímavější Bára Hrzánová. Už teď je jisté, že budou následovat slezské pověsti. Proč ne – Čechomoru tato série, díky které se úspěšně vymaňuje ze svého zažitého stereotypu, evidentně svědčí.

(Supraphon)

Traditional Jazz Studio 1959-2009

Traditional Jazz Studiu neboli Smetáčkovcům je padesát let. K významnému jubileu si kapela nadělila bilanční CD, obsahující nahrávky ze starších supraphonských „elpíček“. Jeden z nejznámějších českých jazzových souborů vydal podobnou kompilaci už před třiceti lety, kdy slavil dvacáté výročí. Tak pohodové muziky ale není nikdy dost, a proto se k uším posluchačů znovu dostávají známé skladby Tulák Budulínek, Paralely či Dedikace, ovlivněné stejnou měrou neworleanským dixielandem i vážnou hudbou. Výběr z autorských kompozic doplňují coververze slavných jazzových standardů Some Of These Days, Sweet Sue, Just You a Take The „A“ Train.

(Supraphon)

Benny Andersson Band: Story Of A Heart

Když Švédsko, tak tahací harmonika a duch ABBY. To si zřejmě řekl bývalý skladatel a klávesista této legendární švédské skupiny Benny Andersson, když se rozhodl vyslat do světa muziku své současné formace. Ta se správně jmenuje Benny Anderssons Orkester, ale pro export si svůj název raději poangličtila. Čtrnáct skladeb v duchu umírněného poprocku okořeněného švédskou lidovou tradicí je vlastně kompilací toho nejlepšího ze tří řadových alb, které Bennyho „orchestr“ ve své domovině zatím vydal. Najdeme však mezi nimi i pár novinek včetně titulní písně Story Of The Heart, k níž napsal text Anderssonův někdejší kolega z ABBY Björn Ulvaeus a kterou nazpívala švédská zpěvačka Helen Sjöholmová.

(Universal)

Die Happy: Most Wanted 1993-2009

Poprockovou skupinu Die Happy, původem z německého Ulmu, znají tuzemští posluchači především proto, že ji v roce 1993 s kytaristou Thorstenem Mewesem založila zpěvačka Marta Jandová, dcera veterána českého bigbítu Petra Jandy. Kapela, jejíž styl kritika výstižně označuje jako „popcore“, je mimořádně aktivní, o čemž svědčí deset alb, které až dosud (zčásti ve vlastní produkci) vydala. Aktuální trojdiskový komplet zahrnuje hitové CD Most Wanted a dvě DVD – první se záznamem koncertu v Hamburku a druhé s videoklipy k singlům.

(Sony Music)