Jamie Cullum: The Pursuit

Jamie Cullum

Anglický zpěvák a pianista Jamie Cullum si na své nové desce The Pursuit tolik věří, že klidně kombinuje staré muzikály s repertoárem současné pop-hvězdy Rihanny. Těžko říci, do jaké škatulky takovou muziku zařadit. Nejlépe asi do žádné, vždyť tento třicetiletý multiinstrumentalista z hrabství Essex celou svou osobností smysl škatulkování popírá. Milovníci pořádného jazzu mohou právem namítnout, že z Cullumových coververzí příliš čouhá pop, ale jistě mu neupřou záviděníhodné nasazení a na běžné poměry dost neobvyklou dávku nadhledu a invence. A co si pro své příznivce tentokrát připravil za překvapení? Třeba hned úvodní písničku Cole Portera Just One Of Those Things ze 75 let starého broadwayského muzikálu Jubilee. Prim ale drží netradiční úprava Rihannina hitu Don’t Stop The Music.
(Universal / Decca)

Foo Fighters: Greatest Hits

Foo Fighters

Americkou rockovou skupinu Foo Fighters berou někteří jako méně zajímavého pohrobka legendární Nirvany. Přesto si však tato tvrdá formace, vedená někdejším spoluhráčem Kurta Cobaina, bubeníkem a kytaristou Davem Grohlem, za patnáct let své existence dokázala vybudovat rozsáhlou fanouškovskou základnu, které nyní předkládá kompilaci největších hitů. Na aktuální výběr se vešlo šestnáct položek včetně akustické verze skladby Everlong a dvou nových písní, Wheels a Word Forward. Vydání cédéčka provází jistá kontroverze, neboť Grohl se nechal slyšet, že chtěl podobné „the best of“ vydat, až se Foo Fighters odeberou na odpočinek. Nahrávací společnost však odmítla tak dlouho čekat a cédéčko sestavila navzdory přání kapely.
(Sony / RCA)

Pussywarmers: My Pussy Belongs To Daddy

Pussywarmers

Album s provokativním titulem My Pussy Belongs To Daddy (přeložte si s dovolením sami) nabízí hudbu, která je o hodně krotší, než by se podle názvu zdálo. Kdo by však čekal nějakou levnou prču à la Děda Mládek Illegal Band, ten by se šeredně spletl. Skupině Pussywarmers (i to si s dovolením přeložte sami) sice vážně není nic svaté, ale hudební vzory, které lze v jejích písničkách vystopovat, patří bez výjimky do první ligy. Za všechny jmenujme Toma Waitse, jenž musí mladým výtečníkům ze švýcarského Lugana tleskat jak ten vodník podle skal. Ne že by ho kopírovali, ovšem už od úvodních tónů, evokujících zvuk šelakové desky přehrávané na starém gramofonu s troubou, je naprosto jasné, odkud vítr fouká. Na téhle nahrávce je rozladěné snad úplně všecko: šantánové pianino, italská mandolína či neworleanské banjo. Chudák posluchač si tak ani na chvilku nemůže být jistý, kde se právě nachází: jestli v louisianské deltě, německém kabaretu nebo na benátské gondole.
(Voodoo Rhythm / Maximum Underground)

Sylvie Bodorová: JA RA LAJ

Sylvie Bodorová

Při práci na pozoruhodném projektu JA RA LAJ, inspirovaném východoevropskou a romskou hudbou, se sešli operní pěvec Štefan Margita a skladatelka Sylvie Bodorová, v devadesátých letech členka prestižní skladatelské skupiny Quattro. Ti dva se potkali už dříve při produkcích slovenských a maďarských písní. Oba také vyrůstali v přímé blízkosti tohoto typu folkloru, takže CD, které z romských motivů vykřesali, překypuje autenticitou a živočišnou spontánností. V některých vypjatých okamžicích je Margita, jenž se zde nebývale odvázal, téměř k nepoznání. Z hudebního doprovodu vyčnívají dvě mladé sólistky, s nimiž pěvec dlouhodobě spolupracuje – violistka Jitka Hosprová a harfistka Kateřina Englichová. Album JA RA LAJ dokládá, že vysoké nároky nemusejí muzice ubrat pranic z její lidovosti.
(Arco Diva)

Rod Stewart: Soulbook

Rod Stewart

Nové album britského zpěváka je dalším ze série mimožánrových výletů, s jejichž pomocí se Rod Stewart na stará kolena vzdává postu rockového baladéra a přehrává se do role elegantního šansoniéra. Hlas na to má, a jeho věhlas ve spojení s lety prověřeným materiálem z dílny těch nejlepších světových autorů mu zaručuje minimálně komerční, když už ne umělecký úspěch. Také proto asi rozmetal naděje fanklubu skupiny Faces, v níž kdysi účinkoval spolu s pozdějším kytaristou Rolling Stones Ronem Woodem a která letos plánovala comeback. „Rod si chce dál dělat ty svý sračky,“ komentovali tento krok jeho bývalí spoluhráči. I tak se na to dá dívat, nicméně duety se Steviem Wonderem, Mary J. Blige a Smokey Robinsonem si přece jen zaslouží trochu shovívavější hodnocení.
(Sony Music)