Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Cut Copy do Prahy přivezli hodně světla a to nejlepší ze současné elektroniky

Praha – Australská kapela Cut Copy patří k těm mála novějším nezávislým partám, co jsem v posledních deseti letech náhodou objevil, na první poslech mě chytla a ani po čtvrté desce mě nepřestala bavit. Když navíc v roce 2008 vydala svoje druhé album In Ghost Colours, začal jsem mít pocit, že bych v tom zdaleka nemusel být sám a (tehdy ještě) trojice z dalekého Melbourne by docela klidně mohla prorazit i v jedné z hudebně nejkonzervativnějších zemí světa, Česku.

22.4.2014
SDÍLEJ:

Cut Copy do Prahy přivezli hodně světla a to nejlepší ze současné elektroniky.Foto: Deník/Ondřej Leinert

Protože: hraje elektroniku – a tu lidi u nás od dob depešáků a Petra Muka můžou. Jsou nostalgičtí – ztraceni mezi šedesátými až devadesátými lety – to u nás, v zemi Retra, Vyprávěj či Comebacku, lidi taky můžou. A umí napsat jednoduché, chytlavé hity, které se nemusí bát zahrát ani DJ, co za posledních dvacet let zaregistroval v hudebním byznysu jen to, že existuje cosi jako mp3 a že je s tím tak málo práce, že pouštět je může na rozdíl od desek úplně každý. Což můžou úplně všude.

Austrálie od konce devadesátek, hlavně kolem labelu Modular Recordings, ale i jinde, generovala fůru nadějných hudebních jmen: Architecture in Helsinki, The Avalanches, Van She, The Presets, Miami Horror, Midnight Juggernauts, Grafton Primary, Tame Impala… Ale jestli mi nějaká indie formace přišla skutečně výrazná a globálně srozumitelná, tak to byli právě Cut Copy.

Více o kapele a recenze jejich desek pohledem redaktora Pražského deníku čtěte ZDE.

Takže když někdy začátkem roku 2011 ohlásili turné, jehož součástí byla i první návštěva Prahy, byl jsem hodně zvědav, jak to v červnu v MeetFactory bude vypadat, nejen proto, že jsem tam – slovy klasika – sám dovedl asi pět lidí (přišli všichni). Poloprázdný sál byl zklamání, ale hudba – naživo ještě energičtější a optimističtější než na desce – variabilní složení, ve kterém na scéně chvílemi hrály dvě kytary a basa i dvoje klávesy a žádná kytara, nepřehlédnutelná gesta frontmana Dana Whitforda – mě utvrdily v tom, že Cut Copy nejsou jen objev na jednu desku.

Setlist pražského koncertu:
We Are Explorers, Take Me Over, Free Your Mind, Where I´m Going, So Haunted, Hearts on Fire, Take Me Higher, Feel the Love, Sun God, Out There on the Ice, Let Me Show You Love, Meet Me in a House of Love, Lights and Music, Need You Now

Loni vydali už čtvrtou, Free Your Mind. A teď, na velikonoční pondělí, se k nám vrátili. Lucerna Music Bar sice vyprodaný, jako třeba berlínský klub Prince Charles, kde jsem je viděl loni v prosinci, zdaleka nebyl, ale proti premiéře v MeetFactory, bylo zřejmé, že když kapela vydá ještě pátou a šestou desku tak kvalitní jako ty předchozí, příště třeba bude.

Cut Copy totiž opět přivezli zásobu pozitivní energie: toho, co v hudbě – pokud se nespokojíte s nejtupějšími popěvky nejmenovaných stálic populární scény – tolik chybí. Když hráli patnáctiminutový epos Sun God, vybavily se mi chvíle, které jsem na stejném místě prožíval při koncertu Primal Scream a jejich Higher Than the Sun: elektronická skladba v harmonii s dokonalou psychedelií. Jasně, že to dělají i jiní: v Americe třeba Animal Collective a v Austrálii asi nejlépe už zmínění Tame Impala. Ale Cut Copy si přitom zachovávají půvabnou i zároveň lehce kýčovitou poetiku kapely, která na tuto cestu září diskokoulí.

Mimochodem, světla – a to je jedna z mála výtek – bylo na scéně kvůli obří projekci chvílemi až zbytečně moc. Po této stránce mělo podmanivější atmosféru berlínské vystoupení, kde projekce nebyly vůbec, a světlo obstarávaly hlavně reflektory a stroboskopy – vše tak bylo prchavější a rychlejší, jako minimalistické texty a rytmus kapely.

Zvuk naproti tomu neměl chybu a oproti Berlínu Praha měla i výrazně lepší předkapelu: česko-japonsko-slovenské Deaths, paradoxně teď tvořící hlavně v Berlíně. Cut Copy jednoduše do Prahy přijeli s tím nejlepším, co současná mezinárodní i domácí elektronická scéna nabízí.

Autor: Ondřej Leinert

22.4.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem. Michal Horáček
5 16

Kandidáti prošli vlakem. Pro mě je to pohádka, řekl Horáček

Předseda Pirátů Ivan Bartoš (upostřed) převzal v jednacím sálu Sněmovny osvědčení o zvolení poslancem před jednáním Poslanecké sněmovny 20. listopadu v Praze. Osvědčení nově zvoleným poslancům předával za Státní volební komisi Václav Henych (vlevo)
5 11

On-line: Poprvé se schází noví poslanci. Vondráček z ANO bude předsedou

AKTUALIZOVÁNO

Jana Novotná dohrála svůj životní zápas. Zemřela v pouhých 49 letech

/VIDEO, FOTOGALERIE, ANKETA/ V nedožitých padesáti letech zesnula po těžké nemoci tenistka Jana Novotná, wimbledonská vítězka z roku 1998. Na bývalou světovou dvojku vzpomínají tenisové legendy.

Mugabe prý vzdal marný boj. Kdo ho v čele Zimbabwe nahradí?

/VIDEO/ Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes údajně přistoupil na to, že rezignuje. Informuje o tom stanice CNN s tím, že třidevadesátiletému vládci i jeho manželce byla garantována imunita.

Další schůzky s ANO? Nejprve představí svou vládu Zemanovi

Hnutí ANO chce oslovit sněmovní strany s programovým prohlášením své menšinové vlády až potom, co záměr představí prezidentovi Miloši Zemanovi. Předseda hnutí Andrej Babiš před ustavující schůzí Sněmovny zopakoval, že vítěz voleb nedostal šanci na sestavení většiny, protože ostatní strany spolupráci striktně odmítly.

První lanovka v Praze jezdila na Letné. Nahradil ji jezdící chodník

První lanovka v Praze. Většině lidí se automaticky vybaví ta na Petříně. Nejde ale o první lanovou dráhu v metropoli. Dříve vznikla lanovka na Letné, která fungovala od roku 1891. Ze začátku ji poháněl systém vodní převahy, poté jezdila na elektřinu. Později vozil na Letnou návštěvníky takzvaný pohyblivý chodník. Dnes po lanovce najdete už jen zbytky opěrných zdí.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT