Myslel si, že mučit lidi svou hudbou není dobrý nápad. Proto měla skladba Stabat Mater světovou premiéru až 26 let poté, co ji José Cura napsal. Sáhlo po ní Jihočeské divadlo, jehož operní soubor ji provedl

31. října v českobudějovické katedrále svatého Mikuláše. José Cura se tak potřetí vrátil do Jihočeského divadla, přičemž v jednání na příští rok je jeho koncert k oslavám 750 let města České Budějovice.

Argentinský tenorista, který též diriguje, fotí i skládá,  se inspiroval jednou z pěti částí katolické liturgie Jacopone da Todi, jejíž slova vyjadřují bolest matky nad ztrátou syna. Skladba Stabat mater je částí Curova oratoria Ecce homo. Partitura nese datum 1988, jedná se tedy o dílo tehdy 26letého autora.

„V textu se říká, že matka byla pod křížem, když na něm umíral její syn. Vzpomeňte si na všechny matky, které se ráno probudí a kvůli sebevražednému atentátníkovi nebo viru ebola drží v náručí své umírající děti. To je pro mě Stabat mater. Nepotřebuji ji zpívat Panně Marii, zpíváme ji pro všechny lidi,“ řekl 51letý José Cura.

José Cura (vpravo) přijel do Českých Budějovic, kde 31. října opera Jihočeského divadla uvedla ve světové premiéře jeho skladbu Stabat Mater.Za důležitá považuje slova, kdy Panna Maria říká: zastavte se a prožijte bolest, kterou cítím. José Cura vnímá její slova intenzivně. „Kolikrát jdeme po ulici, vidíme lidi, kteří trpí, naříkají, umírají, a ani se nezastavíme, co hůř: ani se na ně nepodíváme, protože jinak bychom museli cítit jejich bolest. Nebo se díváme na zprávy, kde moderátor říká, že sebevražedný atentátník zabil pět lidí, a my u toho normálně jíme,“ doplnil José Cura.

Jeho spolupráce s Jihočeským divadlem (JD) začala v roce 2011. Rok předtím zpíval na MHF v Českém Krumlově, kde vedení JD nadchl. Oslovili ho, zda by přijal roli Cania v Komediantech. „Setkali jsme se ve Vídni a po několikahodinovém jednání jsme se dohodli,“ popsala Jana Dvořáková, končící ekonomická ředitelka divadla.

Bylo z toho pět představení na otáčivém hledišti, předloni repríza a letos si pěvec vybral orchestr JD, aby ho doprovázel v Bratislavě a Ostravě.

Argentinský pěvec José Cura (*5. prosince 1962), král verismu, si umí svým charismatem a nadáním získat srdce publika i kritiků. Přes studium skladby a dirigování v Argentině, sborový zpěv a pobyt v Itálii se dostal ke svému pěveckému debutu ve svých 30 letech ve Veroně. Zpíval na scénách jako Metropolitní opera New York, Královská opera v Londýně, milánská La Scala či Vídeňská státní opera. V Jihočeském divadle zpíval v letech 2011 a 2012 hlavní roli v opeře Komedianti.

Jihočeské divadlo si oblíbil ze dvou důvodů. Prvním je Mario De Rose, hudební ředitel opery a jeho přítel,  druhým zážitek z poslední reprízy Komediantů v roce 2011. Tehdy začalo pršet a jeho velmi překvapilo, když viděl, že nikdo ze sboru se nehnul, všichni zpívali dál. Ředitel divadla Jiří Šesták se ho ptal, jestli chce představení stopnout, ale dokončili ho.

„I přesto, že opravdu hodně pršelo. Pro 99 procent profesionálních sborů znamená první kapka deště konec. Věřte mi, že za svou kariéru jsem nezažil, aby sbor zůstal. Udělalo to na mě takový dojem, že jsem si řekl, že tohle jsou lidé, se kterými chci pracovat,“ popsal José Cura.

Když ho teď krajan a jeho největší kritik Mario De Rose požádal, jestli by v JD mohli uvést Stabat Mater, ptal se, jestli má staré dílo upravit. Šéf opery mu to zakázal. „Řekl mi: ne, vůbec se toho nedotýkej, protože my si poslechneme, co se dělo v tvé hlavě před 25 lety. Myslím, že až ji uslyším, budu mít chuť to všechno radikálně změnit,“ usmál se José Cura, který Stabat Mater slyšel poprvé až v pátek v Budějovicích, neb myslel, že svět jeho hudbu nepotřebuje.

José Cura přijel do Českých Budějovic, kde 31. října opera Jihočeského divadla uvedla ve světové premiéře jeho skladbu Stabat Mater. Na snímku vlevo José Cura, vpravo Mario De Rose.Když skladbu psal, měl těžké životní období. Vážné věci zpracovával ovšem jako mladý víckrát, například v 22 letech zkomponoval requiem za oběti války o Falkandy. Stabat Mater napsal o čtyři roky později. „Byl jsem vlastně ještě dítě a jako mnoho mladých skladatelů jsem ji uložil do krabičky a čekal na zázrak, že ji v budoucnu někdo objeví. Pro mě je mimořádné privilegium skladbu slyšet – mnoho jiných autorů zemře, aniž by svou hudbu slyšelo. A je dobré, že trvá jen 14 minut: v případě, že bude hrozná, rychle skončí,“ vtipkoval José Cura.

Jeho Stabat Mater je podle sbormistra opery JD Martina Veselého dílo velmi závažné, zrcadlící bolest duše. V katedrále zpíval také DPS Canzonetta, jehož sbormistryně Petra Nová řekla, že skladba byla pro děti tvrdší oříšek, ale zvládly ho ve velmi krátké době velmi dobře.
K JD má José Cura blízko. Vždy, když jede do Budějovic, navštěvuje prý „dům svých přátel“. Světovou premiéru jim dal jako dárek: vzdal se honoráře a divadlo tak platilo jen dopravu a ubytování, což podle Jany Dvořákové stálo asi deset tisíc korun.