Projekt nového centra hudebního života Vltavská filharmonie se posouvá do druhé fáze, během které proběhne architektonická soutěž.

Cesta k přesné podobě budovy potrvá přibližně čtyři a půl roku a vyžádá si 750 milionů korun. Završena bude stavebním povolením. Náklady na stavbu pak mají přesáhnout 5,3 miliardy. Za zadání a analýzy zatím město zaplatilo 20 milionů korun.

Podle projektantů by přínosem obřího projektu nad stanicí metra C Vltavská mělo být zvýšení kvality celého území Bubny-Zátory, které s přilehlým brownfieldem zabírá 120 hektarů.

Špičková akustika

Velký sál má mít kapacitu až 1800 sedících posluchačů, malý 700 a další multifunkční sál 500 míst. Navíc je bude možné propojovat. Předností sálů má být špičková úroveň akustiky. Záměr počítá i se zkušebnami a studii nebo restauracemi a kavárnami. Za hezkého počasí si návštěvníci budou moci užít i koncerty pod širým nebem.

„Nové centrum nebude jen o večerním provozu, ale mělo by tepat čtyřiadvacet hodin denně sedm dní v týdnu a stát se kusem města,“ vysvětlil vedoucí projektového týmu Martin Krupauer.

Na koncert po vodě

Stavbě stojí v cestě ještě řada problémů, například řešení dopravní situace. Tramvajová trať se zastávkami se má částečně přesunout, v souvislosti s opravami Hlávkova mostu se zmodernizuje železniční trať a upraví silniční křižovatky s magistrálou.

„Zastávka Praha-Bubny bude přesunuta blíže k řece. Městskou i automobilovou dopravu zachováme tak, jak je dnes, a vylepšíme ji,“ řekl radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

Jisté je, že se návštěvníci budou moci dopravit na koncerty vlakem, tramvají, metrem, autem, na kole i loděmi, jež budou kotvit u břehů.

Aktuálně se řeší také budoucí správce honosné stavby. Ve hře je několik návrhů. Buď by ji mohlo mít celou hlavní město, nebo bude vlastnictví rozděleno mezi stát a soukromé firmy. To ale bude zřejmé, až se vyřeší otázka financování.

Tři roky do brzdy

Pavel Vyhnánek, náměstek primátora pro oblast městského rozpočtu, byl už dříve obří sumou znepokojen.

Podle zastupitele Jiřího Pospíšila (Spojené síly pro Prahu) je nutné zajistit část peněz od státu. „Nebudou to vyhozené miliardy. Stavba se ekonomicky vyplatí díky turistickému ruchu a návštěvnosti,“ řekl Pospíšil, podle kterého je důležité, aby lidé projekt přijali a stal se celonárodním symbolem.

„Stát v roce 2024 pravděpodobně narazí na dluhovou brzdu, což bude znamenat omezení investic ve všech sférách. Musíme do té doby dokázat národ přesvědčit o tom, že filharmonii potřebuje,“ dodal někdejší primátor, poslanec Bohuslav Svoboda (ODS).