Sám toto dílo objevoval díky tomu, že v komunistické Praze chodil směňovat na Letnou na ilegální burzu LP. „Nosil jsem zvonáče a dlouhé vlasy, které mi chtěli policajti ostříhat, a toužil jsem po modré knížce. A v takové situaci jsem najednou někde, ve špatné kvalitě VHS, viděl Formanův film,“ říká.

Tvar jim dal Forman

Muzikál, který měl premiéru 26. dubna 1968 na newyorské Broadwayi, byl uváděn nepřetržitě do roku 1972. Na konto si připsal 1750 repríz a stal se jedním z nejreprízovanějších broadwayských titulů. „Ve svém původním tvaru byl spíše happeningem, pásmem vynikajících písniček a výjevů z autentického života hippies, tak jako ho prožili oba autoři libreta,“ říká producent divadla Michal Kocourek. „Pevný děj v pravém slova smyslu dal muzikálu až o deset let později zmiňovaný Miloš Forman ve svém slavném snímku. Mimochodem, fanoušci naší inscenace tohoto díla se mohou těšit i na písně, které nejsou v novějších nastudováních tak připomínány.“

Zatímco v 70. letech muzikál Vlasy pobuřoval nahotou i otevřeností, s níž odkrýval traumata, radosti, slasti i strachy tehdejší mladé generace, dnes je v jiné pozici. „Stal se legendou, z jeho písniček jsou už dávno hity široce přijímané mainstreamem. Nahotou na jevišti bychom dnes už taky moc nešokovali. Stále ale můžeme Vlasům zachovat jejich původní náboj a atraktivitu, když v nich budeme se stejnou otevřeností mluvit o současné mladé generaci,“ vysvětluje Kocourek.

Herci tak vlastně na jevišti hrají „sami o sobě“. V roli Bergera alternují Přemysl Pálek a Roman Tomeš, Claudea Richard Pekárek a Milan Peroutka, Charlotte Doubravová s Petrou Vraspírovou se dělí o Sheilu.

Vlasy se neodmítají

Přemysl Pálek, který v Kalichu září jako i Krysař, říká: „Jednotlivé písně jsou velmi náročné, zejména Donna, ta má obrovský rozsah. Udýchat je v kombinaci s tancem, do toho máme rychlé převleky… Pohlídat si všechno, jak má být, dá zabrat,“ podotýká Přemysl Pálek. Nabídku, zda roli Bergera vzít, nezvažoval ani jeden z nich. „Něco takového se neodmítá, Vlasy jsou kult stejně jako Jesus Christ Superstar či Rent.“

Vedle už zmíněné Donny nebudou návštěvníci ochuzeni o další známé songy jako Manchester/England, Air, White Boys, Hippie Life, Colored Spade, Let the Sunshine In či Aquarius. Toho na pondělní zkoušce skvěle vystřihly Kateřina Steinerová i Kateřina Bohatová, které se střídají v roli učitelky a matky.

„Aquarius čili Vodnář je strašně těžká píseň. Dost jsem se s ní rvala, pokořit ji byla dřina,“ usmívá se Kateřina Bohatová. „Obecně mám radost právě z toho, že náš muzikál obsahuje spoustu silných témat. Divákovi bych poradila, aby nad nimi zas až tak moc nepřemýšlel, ale spíš na sebe nechal působit všechny pocity, které jej obstoupí,“ doplňuje Kateřina Steinerová.

Jiří Josek už premiéru nestihl

Samotné zkoušení si obě pochvalují. „S režisérem Šimonem Cabanem jsme se v Kalichu potkaly už na muzikálu Srdcový král, já ještě předtím na Bernsteinově Mši. Pro mě představuje absolutní svobodu. Dokáže si udržet autoritu a zároveň vytvořit pohodu, takže člověk má na jevišti chuť tvořit a něco vymýšlet,“ sděluje Kateřina Bohatová. „Smutnou zprávou pro nás bylo, když během zkoušení zemřel Jiří Josek, který Vlasy přeložil a přebásnil. Nestihl nám už říct, jestli je s výsledkem spokojený. Rozloučili jsme se s ním písní na jeho smutečním obřadu, jeho odchod nás velice mrzí.“

A proč vlastně bude mít muzikál Vlasy regulérní premiéru až v lednu? „U nás je to poměrně nezvyklé, ale ve světě nic nového. Na newyorské Broadwayi nebo londýnském West Endu je běžnou praxí, že producent předvede hotovou show na několika prvních reprízách a poté se ještě nechají nějaký čas uzrát divácké reakce, vychytávají se dětské nemoci a nedostatky, na které bez publika nepřijdete. Chtěli jsme si tento model vyzkoušet a už teď vím, že ho zavedu i u příštích muzikálových titulů,“ dodává Michal Kocourek.

Další muzikálové premiéry 2018
- Legenda jménem Holmes, dílo z pera Ondřeje G. Brzobohatého, Hudební divadlo Karlín, 18. a 19. října

- Doktor Ox, komedie inspirovaná povídkou Julese Verna, Divadlo Hybernia, 4. října

- Tři oříšky pro Popelku, režie Filip Renč, Kongresové centrum, 12. října

- Trhák Zdeňka Svěráka a Ladislava Smoljaka, Divadlo Broadway, 18. října