Od prvního do šestnáctého listopadu budou díky této veleúspěšné formaci žít gospelovou muzikou města Brno, Olomouc, Ostrava, Brno, Liberec, Plzeň, Teplice, Hradec Králové, Košice, Prešov, Žilina, Zlín, a samozřejmě také Praha a Bratislava.

Vokální skupinu Harlem Gospel Choir založil veterán hudebního průmyslu Allen Bailey, který se během svého života staral o produkci takových hvězd, jako je Prince nebo Michael Jackson. Mimo jiné se podílel i na charitativním projektu USA For Africa, pro jehož účely složili Jackson a Lionel Ritchie popovou hymnu 80. let We Are The World. Stál také u vzniku největšího jazzového festivalu na světě – Harlem Jazz Festival – a v roce 1990 pomáhal s organizací obřího koncertu pro Nelsona Mandelu na stadionu Yankees v newyorském Bronxu.

Právě zde si Harlem Gospel Choir odbyl svou premiéru. Kombinací mohutných hlasů s pestrými kostýmy a vystoupeními na masových monstrakcích se tomuto mimořádně sehranému sboru podařilo záhy oslovit tisíce lidí po celém světě, a to v době, kdy už byl gospelový žánr víceméně jen záležitostí věřících navštěvujících černošské mše. Svému duchovnímu poselství však pěvci z Harlemu zůstali věrní, což dokazuje rok 1995, kdy zpívali v Central Parku pro papeže Jana Pavla II.

Novozákonní pop

Gospelové písně bývají často zaměňovány za spirituály. I když dnes už se jednotlivé rozdíly poněkud stírají, přece jen se tyto dvě hudební formy lecčím odlišují. Gospel je v zásadě černošská duchovní píseň s textem vycházejícím z Nového zákona, kdežto spirituály pojednávají o tématech ze zákona Starého.

Kořeny spirituálů sahají často do daleké minulosti – vznikaly spontánně spojením afroamerické tradice s motivy bělošských skladatelů 18. a 19. století, takže pod ně nelze podepsat nikoho určitého. Gospely jsou mladšího data a většinou mají konkrétního autora. Gospelová muzika také mnohem více svádí k levnému popovému pojetí, pročež se z ní v posledních desetiletích stal lehce pokleslý žánr, oslovující jen úzkou skupinu posluchačů.