Zazní několik novinek v české premiéře a mimo jiné i slavná Cageova skladba Imaginární krajina č. 4, která je věnována 12 radiopřijímačům, z nichž každý je naladěný na jinou stanici a každý také hraje jinak hlasitě podle partitury.

V Rudolfinu se uskuteční finále mezinárodní interpretační soutěže v oboru violoncello. Odpoledne a večer doprovodí finalisty ve Violoncellovém koncertu h moll Plzeňská filharmonie. Příznivcům operní tvorby festival nabízí v Národním divadle Dvořákovu operu Jakobín, kterou zrežíroval Jiří Heřman.

Zahajovací koncert Pražského jara ocenily ovace vestoje

Ovacemi vestoje odměnilo publikum  zahajovací koncert 67. ročníku hudebního festivalu Pražské jaro v zaplněné Smetanově síni Obecního domu. Česká filharmonie s dirigentem Vasilijem Petrenkem, šéfem Královského liverpoolského filharmonického orchestru, na něm provedla cyklus symfonických básní Má vlast od Bedřicha Smetany, erbovní skladbu Pražského jara.

Zahajovací koncert předznamenaly před Obecním domem fanfáry, které se nesly náměstím Republiky. Na úvod festivalu Česká filharmonie zahrála státní hymnu.  "Pro Českou filharmonii zahajovací koncert Pražského jara nikdy nezevšední, je to vždy velká čest a slavnostní událost," řekl ČTK šéf České filharmonie David Mareček.

Smetanova Má vlast, která připomíná historii a oslavuje českou zemi a ideje české společnosti konce 19. století, se uvádí na Pražském jaru téměř každoročně. Nehrála se pouze v roce 1948. Výjimkou jsou také dva roky 1946 a 2006, kdy byla uvedena až druhý den festivalu.

Kromě prezidenta Václava Klause s manželkou a vnoučaty zasedli v sále představitelé pražské kulturní a politické scény, mezi nimi primátor Bohuslav Svoboda. Ve Smetanově síni ani letos nechybělo tradiční japonské publikum.

Provedení Mé vlasti České filharmonie s pětatřicetiletým Petrenkem označili přítomní hudební odborníci za "dynamické a přímočaré". Velký potlesk si Petrenko, který debutoval na tuzemských pódiích v roce 2008 na festivalu Pražský podzim, vysloužil už po první polovině koncertu.

První hudební akcí letošního Pražského jara bylo odpolední vystoupení skupiny Brass Band Prague na pražském Staroměstském náměstí. Dopoledne se jako každý rok před zahájením festivalu uskutečnilo setkání na Vyšehradském hřbitově k uctění památky Bedřicha Smetany.

Letošní ročník festivalu nabízí 46 koncertů, dva mimořádné koncerty a šest operních představení připravených ve spolupráci s Národním divadlem a Státní operou Praha. Kompletní program Pražského jara i informace o vstupenkách se nacházejí na www.festival.cz.     Festival začal v sobotu 12. května a potrvá do 3. června.

Pražské jaro by podle ředitele mělo mít o čtvrtinu větší rozpočet

Hudební festival s více než šedesátiletou tradicí a mezinárodním renomé, jaké má Pražské jaro, by měl podle jeho ředitele Romana Bělora hospodařit alespoň se 100 miliony korun. Obrat festivalu už několik let činí zhruba 75 milionů. Přehlídce by tak pomohla čtvrtina prostředků navíc. Podle Bělora by měl Pražské jaro více podporovat stát, příspěvek ministerstva kultury však letos vzhledem k úsporám v resortu klesl o tři miliony na dvanáct milionů korun. Stát snížil podporu ale i jiným festivalům a kulturním akcím.

"Ideální by bylo, kdyby Pražské jaro disponovalo v obratu částkou, která by se blížila 100 milionům," řekl ČTK Bělor. "Kdyby to bylo o čtvrtinu více, byli bychom spokojeni. Mohli bychom dělat velkorysejší projekty ke slávě české hudby a umožnilo by nám to zaplatit i nastudování zapomenutých věcí a výzkum v archivech, což by festival této slávy měl podnikat," řekl.

Podpora státu u Pražského jara o.p.s., bývalé příspěvkové organizace, letos klesla k 16 procentům, což je podle Bělora velmi málo. Kupříkladu v Rakousku podporuje stát prestižní Salcburský festival z 27 procent, to je 13 miliony euro (329 milionů korun). Rozpočet renomované přehlídky se pohybuje okolo nesrovnatelných 50 milionů euro.

Bělor chápe, že se šetří. Přesto by se měl podle něj změnit systém rozdělování státních prostředků. "Nejsme si (s kolegy z Asociace hudebních festivalů) jisti, zda ministerstvo kultury prostředky, které dostává, rozděluje úplně správně. Domníváme se, že v tom velkou roli hraje subjektivní pohled," uvedl Bělor, podle něhož by měl být do rozdělování vnesen systém.

Asociace hudebních festivalů nechala za loňský rok vypracovat analýzu ekonomického dopadu, která ukazuje, že prostředky státu vložené do hudebních přehlídek a akcí tohoto typu se několikanásobně vyplácejí. V případě Pražského jara se peníze, které dostává od ministerstva, téměř rovnají částce, již festival vrátí zpět státu, a to zejména na daních.

Festival odvedl podle ekonomické studie 9,6 milionu korun na dani z přidané hodnoty, šest milionů v podobě daní z příjmů a dalších šest milionů na sociální a zdravotní pojištění. Celkem tím veřejné rozpočty získaly 22 milionů. Návštěvníci utratili 24 milionů za vstupenky a programy, dalších téměř 13 milionů v souvislosti s návštěvou Pražského jara za ubytování, dopravu, jídlo a podobné služby.

Výdaje pořadatele dosahovaly téměř 80 milionů korun. Režie a provoz Pražského jara přijde podle Bělora zhruba na deset milionů. Do rozpočtu přispívá magistrát devíti miliony, přes 23 milionů získává festival od dvou hlavních partnerů. Prodej vstupenek vynese až 20 milionů korun, letos se podle prvních odhadů prodávají lépe než loni.