„Než jsem kývla na tuto nabídku, s níž přišli pánové z pražského Divadla Ungelt, váhala jsem. Ale oni mě ukecali. No a pak jsem hned zavolala klavíristovi Karlu Košárkovi, s nímž spolupracuji při různých recitálech už mnoho let, jestli by do toho se mnou šel. Hned souhlasil,“ uvedla Soňa Červená.

„Je logické, že když byl můj otec kabaretiér, mám kabaret v genech, i když jsem nakonec utekla k velké opeře. Účinkování na malém jevišti Ungeltu si teď ale velmi užívám,“ doplnila stále obdivuhodně vitální umělkyně.

Voskovec, Werich, Wilson

Pro divadlo ji objevili pánové Voskovec a Werich, kteří ji obsadili do legendárního muzikálu Divotvorný hrnec. Od roku 1952 zpívala ve Státním divadle v Brně, v lednu 1962 emigrovala do Západního Německa. Během dalších let působila v Kolíně nad Rýnem, Vídni či San Francisku. Po ukončení operní kariéry působila jako herečka v Hamburku a po revoluci v roce 1989 se vrátila do rodné vlasti.

V posledních letech zaujala účinkováním v hudebním projektu Aleše Březiny a Jiřího Nekvasila Zítra se bude…, který netradičně pojednal téma politických procesů 50. let s důrazem na osudy Milady Horákové.

Formace 4 tenoři
Veleúspěšné tažení 4 Tenorů

Velkou příležitost dostala také v inscenaci 1914, připomínající sto let od vypuknutí první světové války, kterou pro Národní divadlo připravil věhlasný americký režisér a výtvarník Robert Wilson. Soňa Červená hrála mimochodem ve všech jeho pražských projektech zaujala například i ztvárněním postavy záhadné femme fatale Emilie Marty v Čapkově Věci Makropulos.

Nedávno pěvkyně a herečka podotkla, že se drží hesla ‚nic nesmí zemřít, abych já žila‘. Bez problémů zvládla i opatření proti šíření koronaviru. „Tři měsíce jsem byla doma. Konečně jsem si krásně uklidila knihovnu, přehrála všechna CD. Byl to nalezený čas, užila jsem si to. Nevadí mi být sama, jsem takový poustevník, sama se sebou se nenudím,“ sdělila.

Britský zpěvák Sting.
Ani napotřetí: Sting opět nepřijede. Zrušil návštěvu Brna, musel by do karantény

Její soukromý i profesní pří- běh zpracovala v dokumentu Červená režisérka Olga Sommerová (ČT art jej uvede dnes ve 20.15). Film získal nejvyšší ocenění festivalu Zlatá Praha Grand Prix Golden Prague 2017. „Olga vlastně nestvořila film o Soně Červené, ale o dvacátém století a o všech osudech, které byly tak skříp- nuté jako já. Jenomže já měla tu vůli a odešla,“ vyjádřila se ke snímku umělkyně.