Překvapila ale málokoho, vždyť tlak, jemuž těžce nemocný a zadlužený zpěvák a tanečník v poslední době odolával, byl k nesnesení. Padesát koncertů v londýnské O2 Areně, které měl letos absolvovat, nepřipadalo vzhledem k jeho stavu v úvahu. Dnes už to víme s jistotou, ale bezprostředně po ohlášení prvních termínů si vstupenky na jeho show zakoupilo čtvrt milionu lidí.

Pád megahvězdy

Neuvěřitelná a dosud nepřekonaná kariéra jednoho z nejvlivnějších umělců dvacátého století se de facto uzavřela v polovině devadesátých let s bilančním dvojalbem HIStory. Pak už následoval jen dlouhý volný pád, jehož bizarní průběh zastínil všechno, co „popový král“ v minulých dekádách dokázal.

A že toho nebylo málo, o tom svědčí upřímné projevy lítosti od tak rozdílných osobností, jako jsou Madonna, Cher, Lenny Kravitz, Liza Minelli nebo Martin Scorsese, jenž režíroval legendární videoklip k písni Bad. Jedinečný mistr tanečních kreací a soulman tělem i duší ovlivnil každého, kdo se s ním setkal, ať už jako spolupracovník, nebo pouhý divák.

Kdo už dnes například ví, že písničkářka Sheryl Crow zpívala ve svých začátcích vokály na Michaelově turné, pořádaném právě k desce Bad? V roce 1983 sledovalo Jacksonovu „měsíční chůzi“ („moonwalk“) s úžasem bezmála pět milionů televizních diváků. V dalších dvou dekádách se však pod vlivem negativních článků v bulváru velmi rychle zapomnělo, jak moc býval tento věčný kluk obdivován a milován.

Stejné davy, které mu předtím fandily, ho najednou nenáviděly. Zejména patrné to bylo v únoru 2003, kdy obletěl svět kontroverzní dokument společnosti Granada Television, jehož autory pustil naivní Jackson do nejtajnějších komnat svého bezpochyby zvláštního světa. Následovalo obvinění ze sexuálního zneužívání jednoho z chlapců, které zpěvák pozval na svůj pohádkový ranč Neverland. Ve vleklém procesu udělala justice ruku v ruce s médii z podivínské superstar naprostou zrůdu, a to nejen fyzickou.

Ale vtip je v tom, že jak zmíněný dokument, tak průběh soudního řízení nepřinesl jediný nezvratný důkaz o Jacksonově vině! Naopak se jednalo o zcela brutální, v jednadvacátém století absolutně nepřijatelnou popravu jedné vyšinuté celebrity. Přesně to vyjádřil Jacksonův bývalý mluvčí Michael Levine, který řekl: „Jeho talent byl neoddiskutovatelný, ale také není pochyb, že byl v rozporu s normami tohoto světa.“

A svět do sebe uzavřeného blázna Jacksona za nedodržování norem potrestal.

Od Jackson 5 k Thrilleru

Možná, že z drilu, jakým zpěvák prošel v dětství, by se zbláznil každý. Jeho despotický otec Joe Jackson řídil jeřáb v ocelárnách a stejně pevnou rukou vedl i hudební skupinu Jackson 5, sestavenou z jeho pěti synů v čele s nejnadanějším z nich, desetiletým Michaelem. Jackson 5 se koncem šedesátých let stali, stejně jako později další zázračné dítě Stevie Wonder, ozdobou soulového labelu Motown, u kterého natočili hity ABC, I’ll Be There nebo Kansas City.

Už v motownské stáji se začal malý Michael ze skupiny vydělovat a nakonec zde natočil čtyři sólová alba. Toto jeho období je zhlediska hudební kritiky hodnoceno nejpříznivěji, neboť ještě neměl ambice pokořit vlnu středního proudu.

V druhé polovině sedmdesátých let Jackson, jenž mezitím dospěl a vlivem prvních chirurgických zákroků i trochu zbělel, účinkoval v moderní verzi muzikálu Čaroděj ze země Oz a s producentem Quincym Jonesem natočil své první významné album Off The Wall. V tomto období rovnwž začal spolupracovat s ex-Beatlem Paulem McCartneym (duety The Girl Is Mine a Say Say Say).

Jacksonův vysoký chvějivý hlas má své příznivce i odpůrce, kombinace s medovým projevem Sira Paula se však pro něj ukázala být ideální.

Osmdesátá léta znamenala pro Jacksona raketový výstup na parnas světové pop music. Jeho album Thriller s hity Billy Jean, Thriller a Beat It trhá dodnes veškeré rekordy a stalo se nejprodávanější deskou všech dob. Do této éry spadá i slavná reklama na pepsi-colu a Jacksonova účast na hvězdném projektu We Are The World: USA For Africa.

Přátelství s McCartneym skončilo, když mu Michael vyfoukl před nosem práva na veškeré nahrávky skupiny Beatles. Na úspěch Thrilleru zpěvák navázal albem Bad a sedmi vyprodanými show na satadionu ve Wembley zlomil další světový rekord. Nesmírná popularita mu vydržela až do počátku let devadesátých, kdy přišel s osmým řadovým albem Dangerous a technicky omračujícím klipem k písni Black Or White. K podobně skvělému výkonu se však už nikdy nevzepjal.

Jeho dlouhý volný pád skončil ve čtvrtek 25. června 2009. Král popu zemřel, aniž by dovršil 51 let.