„Když mě Divadlo Kalich v souvislosti se zamýšleným návratem Krysaře oslovilo ke spolupráci, můj první pocit byl, že jej režírovat spíš nechci. Dělala jsem jej přece už tolikrát, obávala jsem se, že mě nic nového nenapadne, protože kopie vytvářet nechci… Pak jsem si ale říkala – no jo, ale komu bych tohle své divadelní děťátko svěřila? Nikdo mě nenapadl. A tak jsem se na jeho další zrod zase začala těšit,“ usmívá se Mirjam Landa.

Zdroj: Youtube

Prvně Krysaře, inspirovaného novelou Viktora Dyka, inscenovala v pražském divadle Ta Fantastika, kdy – jak sama říká – „neměla o divadle ani páru, všechno vznikalo citem, což bylo dobře“. Jeho pouť pak pokračovala od Bratislavy přes Prešov a rakouský Klagenfurt (kde si s Danem Landou vyzkoušeli i roli producentů) do pražského Kalichu (před patnácti lety, celkově má muzikál na kontě více než tisíc repríz). „Krysař byl moje divadelní škola – režii jsem sice v Praze studovala, ale tu filmovou,“ podotýká Mirjam Landa. Atmosféru jeho vzniku považuje za fantastickou. „Všichni zúčastnění žili jen tím dílem, byli z něj nadšení a cítili se svobodně. Neexistovali ‚kšeftaři‘, byly zlaté devadesátky. Nikdo nic neřešil a stále jsme pořádali mejdany,“ vzpomíná.

I po letech ji na příběhu tajemného muže v kápi a s píšťalou fascinuje, že co do svého obsahového vyznění je navýsost aktuální – nejen z hlediska hluboké lásky (odehrávající se mezi hlavní postavou a krásnou Agnes), ale i z toho sociálního, protože přesně pojmenovává realitu, v níž žijeme. „Mám pocit, že vztahy mezi lidmi se ani trochu nezlepšily, s chováním politiků, kteří by měli jít vzorem, je to taky strašné – základní hodnoty jako etika či morálka jdou mimo ně. Dala bych jim za trest, aby na veřejnosti zazpívali úryvky z písní, které Dan do Krysaře vetkl. Mimochodem, vůbec Dana obdivuju za to, jak jej ve svých ani ne třiceti letech napsal!“

Dnes, po více než dvou dekádách, přistupuje k tomuto osudovému muzikálu, jak zní jeho podtitul, především s důrazem na taneční složku. V předešlých inscenacích ji totiž obstarávali „jen“ členové company, kteří se podle režisérky „uměli trochu hýbat“. „Tentokrát jsem říkala, že do nového nastudování jdu pouze s profesionálními tanečníky. Od začátku jsem v Krysaři viděla dost těžké fyzické obrazy, které by pohybově neškolený člověk nezvládl. Už teď můžu říct, že se to absolutně vyplatilo,“ ujišťuje Mirjam Landa. Inovativně bude podle ní pojatá i scéna Martina Černého, složená z různých točen, a svícení. „Chci se zaměřit na detail. Je spousta takových, které si zaslouží větší pozornost. Divák si jich možná vědomě ani nevšimne, ovšem na podvědomí rozhodně působit budou.“

Do titulní postavy si vybrala Přemysla Pálka, který v Divadle Kalich účinkuje i v jiných muzikálech (Srdcový král, Atlantida či Pomáda).

„Všímala jsem si ho už nějaký čas, ale zpočátku jsem měla trošku obavu, jestli bude schopen Krysaře zahrát, protože je to úplně něco jiného než třeba Pomáda. Hned, co jsme se viděli na castingu, jsem pochopila, že na něj má vyloženě chuť, že tím představením totálně žije, je odhodlaný mu mnohé obětovat a navíc je celkově trochu ‚jiný‘ – přesně tohle jsem potřebovala. Protože v dnešní době je u muzikálových herců největší problém, že nemají moc času. Jsou zaměstnaní na několika frontách – v jiných divadlech nebo například v dabingu, pak doběhnou na zkoušku a nedokážou se soustředit či zapálit pro věc tak, jak bych si představovala. Ale aspoň v těch pár hodinách, co jsme tady, se snažím mít dobrou náladu a dávat jim pocit semknutosti. Na druhé straně od nich očekávám poctivou práci spočívající ve svědomité přípravě a dochvilnosti. Taky se ještě nestalo, aby někdo přišel třeba jen o pět minut později,“ líčí Mirjam Landa.

A vzápětí dodává: „Ano, mám určitou pověst, což se někdy nehodí, ale tady vlastně docela jo. Disciplína je pro dosažení kvalitního výsledku dobrá věc.“

V dalších rolích hrají Robert Jašków, David Suchařípa (Osud), Marie Křížová, Kateřina Šildová (Agnes), Milan Peroutka, Roman Tomeš (Štěpán), Barbora Chybová, Kateřina Steinerová (Štěpánovka), Charlie Doubravová, Heňo (Hostinský), Martin Zounar (Starosta), Anna Slováčková (Rózi), Felix Slováček ml., Jakub Šlégr (Jakub), Daniel Sobotka, Jan Vlas (Vrah/Sluha) či Pavel Dytrt, Martin Sobotka (Vrah/Opilec).

Současné herecké obsazení natočí i nové album s písněmi z muzikálu, jež vyjde k zářijové premiéře. Uplynulých dvacet let od premiéry původní inscenace Krysaře připomene také speciální hudební nosič jako sběratelská rarita.