Venkovním koncertem v ruinách klášterního kostela v Žitavských horách odstartuje v pátek 21. srpna mezinárodní festival Lípa Musica. Nabídne do konce listopadu 24 koncertů na 16 místech Libereckého a Ústeckého kraje a v saském pohraničí. Zájem o vstupenky je zatím obdobný jako loni.

„Na velké koncerty zbývá už jen pár vstupenek, více jich je na komorní," uvedla mluvčí festivalu Lucie Johanovská. Loni festival navštívilo zhruba 4000 lidí.

Pro první koncert v německém pohraničí je k dispozici ještě 50 vstupenek. Vystoupí soubor Tiburtina Ensemble s hostujícím kontratenoristou Janem Mikuškem. „Vybrali jsme pro prolog výjimečné místo romantické zříceniny hradu a kláštera v německém Oybině. Patří mezi největší turistické atrakce Žitavských hor a je jednou z nejvýznamnějších památek Horní Lužice," uvedl ředitel festivalu Martin Prokeš.

Venkovním koncertem v ruinách klášterního kostela v Žitavských horách odstartuje v pátek 21. srpna mezinárodní festival Lípa Musica.Hrad vznikl asi ve 13. století jako strážní stanoviště u významné zemské stezky, spojující Čechy s Lužicí. V roce 1369 založil Karel IV. na Oybinu klášter Celestýnů. „Do tohoto neskutečného místa jsme vybrali provedení Messe de Nostre Dame, dílo francouzského skladatele Guillauma de Machauta. Skladba patří mezi vrcholová díla středověku, jak pro svou nadčasovost, tak pro vysokou interpretační náročnost," dodal Prokeš.

Lípa Musica má letos 14. ročník a její skladba bude pestrá, nabídne klasickou a filmovou hudbu, folk, alternativu, operu i tanec. Oficiální zahájení festivalu proběhne 17. září v bazilice Všech svatých v České Lípě.

Koncerty jsou naplánované do 21. listopadu. Vystoupí například houslista Josef Špaček, flétnistka Jana Semerádová, violoncellista Nicolas Altstaedt, Iva Bittová, Smetanovo trio, skupina Bratři Ebenové, Filharmonie Hradce Králové nebo Dětská opera Praha.

Festival má rozpočet tři miliony korun, letos bylo pro organizátory náročné ho naplnit. Příspěvek České Lípy totiž klesl z obvyklého milionu na 400 000 korun. „Hodně nám pomohl Nový Bor, který příspěvek navýšil o 300 000 korun. Bude se tam konat více koncertů. Vyšší dotaci jsme získali i od Libereckého kraje a dalších," dodala Johanovská.

"Můj vztah k festivalu se prohloubil díky koncertu v Oldřichově, kde jsem poznala svého manžela"

Speciálním prologem odstartuje tento pátek letošní Mezinárodní hudební festival Lípa Musica. O úvodní koncert se postará soubor Tiburtina ensemble. Jeho umělecké vedoucí Barboře Kabátkové jsme položili pár otázek.

Na festivalu Lípa Musica nevystupujete poprvé? Jak na svá předchozí vystoupení vzpomínáte a jaký vztah vás k festivalu pojí?

Na festivalu jsem poprvé zpívala v roce 2005. Bylo to s Jiřím Stivínem a jeho Collegiem Quodlibet. Na tento koncert často vzpomenu nejen proto, že mě okouzlilo místo, které festival zvolil kostel „na konci světa" ve Filipově, ale i na hudební dobrodužství, kterým akce s Jiřím Stivínem nikdy nešetřily, a v neposlední řadě zde začalo moje velké přátelství s Hanou Blažíkovou. Byla to jedna z prvních produkcí, které jsme společně zažily.

Za těch posledních deset let jsem na festivalu zpívala mnohokrát a s různými soubory, těžko se některý z koncertů dá vypíchnout. Můj vztah k festivalu se však rozhodně prohloubil festivalovým debutem Tiburtina ensemble v Novém Oldřichově v roce 2009. Na koncert se přijel podívat jeden mně do té doby v podstatě neznámý mladý muž, kterého jsem si nakonec vloni vzala za manžela!

Snad nás okouzlil kraj, nálada, hudba nebo možná pokoncertní noční výstup Tiburtiny na hrad Bězděz. Na festivalový ročník 2009 nikdy nezapomeneme!

Barbora Kabátková je uměleckou vedoucí ženského vokálního souboru Tiburtina ensemble.V letošním roce na festivalu představíte program, který posluchače zavede do pozdního středověku a k poetice mariánských písňových forem. Můžete našim posluchačům svůj program ve stručnosti přiblížit?

Kostru koncertního programu tvoří slavná Messe de Nostre Dame středověkého velikána Guillauma de Machaut. Mše byla napsána pro mužské hlasy a řekla bych, že ji můžeme považovat za „repertoárový kus" leckterého ze souborů zabývajících se středověkou hudbou. I přes četnost nahrávek a provedení této mše má však Tiburtina ensemble jisté jedno privilegium mši uvádíme, zřejmě opravdu poprvé v novodobé historii v obsazení s vyššími a to i přes přítomnost jednoho muže můžeme říci ženskými hlasy (soprány a alty) v dobově přípustné transpozici „alla quarta alta". A že to perfektně funguje, jsme si vyzkoušeli v loňském roce na MA festivalu v belgických Bruggách, kde jsme program premiérovali. Machautovu mši jsem doplnila dobovými jednohlasými mariánskými zpěvy z českých pramenů doby Karla IV. Často se hovoří o vazbě Machauta na české prostředí, to je však relativní a těžko doložitelné, avšak jeho vazba na Lucemburky již svoje opodstatnění má a můžeme doufat, že nějakou stopu na našem území tedy Machaut zanechal.

Letos se Tiburtina představí v nové festivalové lokalitě zřícenině klášterního kostela v saském Oybinu. Vystupujete ráda s ansámblem pod širým nebem nebo spíše vnímáte, že tato varianta skýtá jistá úskalí?

Pod širým nebem jsme doposud vystupovaly jen jednou. Nutno však říct zvláště po mé dnešní navštěvě Oybinu že akustika zříceniny klášterního kostela je skvělá a chybějící střecha na ni nemá naprosto žádný negativní vliv. Úskalím samozřejmě může být počasí, ale i na to je festival připravený. Těším se čím dál tím víc!

Tiburtině je letos 7 let, čeho si v dosavadní historii ansámblu nejvíce ceníte?

Tiburtina má za sebou mnoho úspěchů na prestižních pódiích a festivalech po celé Evropě. Samozřejmě je to velmi důležité a moc si všech příležitostí a důvěry, která nám byla od začátku dávána, vážím. Nejvíc si však cením toho, že je nám spolu s kolegyněmi dohromady stále příjemně a že se nám daří se navzájem naplňovat nejen hudebně, ale i lidsky.

Jaké jsou vaše další ambice s tímto tělesem?

Stejné jako před 7 lety bořit častý a zkostnatělý pohled na hudbu středověku jako na bezvýraznou hudbu temného, zamračeného období a nechat ji kvést v jejích nejkrásnějších barvách a odstínech. Zatím se nám to snad daří důkazem jsou vyprodané koncerty a reakce posluchačů.

Tiburtina ensemble
Ženský vokální soubor vznikl v roce 2008. Věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby. Uměleckou vedoucí souboru je zpěvačka a muzikoložka Barbora Kabátková.
Za svoji krátkou existenci si soubor vydobyl pevnou pozici na poli tzv. autentické interpretace staré hudby a řadí se mezi špičky ve svém oboru. Na koncertech souboru můžete slyšet repertoár zcela vokální, vycházející z liturgických pramenů středověku, ale i repertoár vokálně instrumentální uvádějící středověkou hudbu duchovní i světskou. Nebrání se i netradičním projektům např. ve spolupráci s orchestrem Berg či jazzovým triem Davida Dorůžky.
Tiburtina ensemble natočil dvě úspěšná cd v roce 2011 Flos inter spinas a v roce 2013 projekt Apokalypsis. CD bylo nominováno na cenu Anděl 2013 a odbornou porotou vybráno do nejužší nominace jako jedna ze tří nejvýraznějších nahrávek v oblasti jazzu / crossoveru v roce 2013.
Barbora Kabátková
Uměleckou vedoucí souboru je zpěvačka a muzikoložka Barbora Kabátková (r. Sojková). Od dětství věnovala hře na klavír a zpěvu od roku 1995 pak jako členka Kühnova dětského sboru. Po dokončení gymnázia vystudovala obor Sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a Hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze, kde je nyní studentkou doktorandského studia se specializací na gregoriánský chorál.
Studiu zpěvu se věnuje soukromě. Intenzivně se zabývá interpretací staré hudby v oboru sólové vokální hudby. Hraje na středověké harfy a psalterium. Spolupracuje se soubory Collegium 1704, Collegium Marianum, Musica Florea, Capella Mariana, Doulce Memoire, Collegium Vocale Gent, Orchestr Berg, Ostravská banda ad. Je členkou souboru Collegium Vocale 1704.
Barbora Kabátková měla možnost vystoupit na předních českých a evropských festivalech ( Pražské jaro, Concentus Moraviae, Svatováclavský hudební festival Ostrava, Lípa Musica, Letní slavnosti staré hudby, Resonazen Wien, Uckermärkische ad.) Věnuje se taktéž scénickým produkcím, od roku 2009 účinkuje v inscenaci Radúz a Mahulena v činohře Národního divadla). V roce 2014 spoluúčinkovala s Bratry Ebeny na jejich poslední desce Čas holin.

Lucie Johanovská