Je na schopnost vlísat se do uší a nepustit pyšná. Jako pokaždé dokázala Madonna vzbudit u fanoušků pocit netrpělivého očekávání něčeho převratného. Třeba často citovaným prohlášením: „Název alba je juxtapozice pojmů tvrdost a sladkost… jako když vás nakopu do zadku, ale vám to udělá dobře.“

Jenže muzika nakonec posluchače po zadku spíš jen poplácává.

Je masáž zdravá?

Nebyla by to královna mediálních masáží, kdyby se nepokusila vylepšit zavedené způsoby propagace a prodeje nahrávek. Když s bravurou zkušené striptérky, v přesně vypočítaných intervalech odhazující kousky oděvu, postupně odtajňovala informace o novém albu, použila ověřený trik. Ale v případě prodeje hudby přes mobilní telefony jí patří prvenství. Prodej desky prostřednictvím stahování do mobilů už prověřili jiní, třeba Madonnin současný producent Timbaland.

Madonna ovšem jako první prodávala kolekci písní prostřednictvím mobilního operátora ještě předtím, než se do obchodů dostal nosič. V týdnu předcházejícím vydání alba bylo možno každý den stáhnout jednu z vybraných písní. Téměř padesátnice Madonna využila i účinnou reklamu vynalezenou generací „internetových hudebníků“, steaming alba na MySpace.

Tradičněji zviditelní album a plánované turné sérií menších, mimořádných koncertů. Třeba 6. května v pařížské Olympii. Velké, v pořadí již osmé mezinárodní turné odstartuje pravděpodobně v měsíci září. Rozhodně se obrňte před pocitem, že Madonna je všude, kamse podíváte.

Povaha bonbonu

Jaké vlastně je nové cukrátko z Madonniny bonboniéry? Šalamounské. Podle předběžných informací plánovala Madonna ambiciózní průlom do světa R&B a hip hopu, přičemž „zvládne zůstat sama sebou“. Dopadlo to naopak. Madonna hraje retro sebe sama a producentská esa Timbaland či The Neptunes přidala krapet hiphopových, leč nerušivých (a také neobjevných) prvků.

Abychom nekřivdili, Hard Candy působí odvážněji než předchozí deska Confession on a Dance Floor. Alespoň stopu mírného vizionářství v mezích zákona popu nese úvodní skladba Candy Shop či celkem zábavná Spanish Lesson s flamencovými prvky a dráždivou latino–hiphopovou elektronikou. Zdařila se píseň Devil Woudn‘t Recognize You, k jejíž eleganci autorsky přispěl uznávaný písničkář (a manžel Madonniny sestry) Joe Henry.

Zbytek alba? Give It to Me nebo Dance 2Night by Madonna klidně mohla zpívat v začátcích kariéry. Hned několik písní evokuje časy alba Erotica (1992). Pilotní singl 4 Minutes nazpívaný s Justinem Timberlakem se podbízí moc nápadně. Omšelost Beat Goes On nespasí rapový vpád Kanye Westa. Skutečné Madonnině aktuálnosti z dob alb Ray Of Light (1998) a Music (2000) odzvonilo.

V zahraničních recenzích převažují hodnocení průměrná (BBC Music, The Times) až kladná (Rolling Stone). Madonna se svými zkušenostmi a producenty by těžko mohla vypustit úplný průšvih. Lze napsat, že album přešlapuje na místě – nebo že si nehraje na umění a je vstřícné i k nejstarším fanouškům. Že je vykalkulované – nebo poctivě promyšlené. Eroticky provokativní – nebo šantánově nevkusné. Rafinovaně taneční – tanečně tupé. Všechno to bude pravda, záleží na úhlu pohledu. Je jen na nás, jestli se necháme opít cumlem.

Madonna: Hard Candy
Vydavatel: Warner Music, 12 stop, 56.19 min.

Tomáš S. Polívka