Akci Moravský podzim, pořádanou Filharmonií Brno, krášlí v jejím jubilejním roce jméno skladatele, od jehož smrti nedávno uplynulo 60 let. Tvorba Bohuslava Martinů, která se stala hlavním tématem letošního festivalu, tu bude prezentována v kontextu francouzské kultury, s níž je český emigrant neodmyslitelně spjat.

Rarita na provázku

Organizátoři oproti minulým letům nemají k dispozici Janáčkovo divadlo. Jako náhradu nabízejí koncertní maraton po brněnských vilách Tugendhat, Stiassni a Löw-Beer, Besedním domě či Mahenově divadle. Ze zařazených děl Bohuslava Martinů poutá pozornost hlavně provedení hry Oidipus v Divadle Husa na provázku, které má premiéru ve středu 2. října. Drama nositele Nobelovy ceny za literaturu Andrého Gida zaznělo spolu se scénickou hudbou Martinů zatím jen jednou naživo v rozhlase roku 1936. Úvodní slovo k ní tehdy četl básník Vladimír Holan. Současné představení režíruje Mark Ther, výtvarník a laureát Ceny Jindřicha Chalupeckého.

Moravský podzim letos začíná koncertním provedením slavné opery Philipa Glasse Einstein na pláži. V roli vypravěčky se zde na tuzemská pódia vrací americká písničkářka Suzanne Vega. Není to její první spolupráce s klasikem minimalismu.

Čtyřhodinový majstrštyk

Už v roce 1986 se Vega s kolegy z rockové branže Paulem Simonem, Davidem Byrnem a Laurií Anderson podílela na Glassově albu Songs From Liquid Days.

Einstein na pláži je čtyřhodinovým proudem hudby, tance a mluveného slova bez konkrétního děje. Pořadatelé proto hlásí, že dveře brněnského Bobycentra, kde se představení koná, budou po celou dobu otevřené, aby mohli posluchači dle libosti přicházet a odcházet.