Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odborník: Doba nákladných muzikálů je pryč

Pardubice - Svou novou knihu Muzikál expres, jejíž podtitul zní Malý průvodce velkým muzikálem, přijel do Pardubic představit Michael Prostějovský.

25.6.2008
SDÍLEJ:

Michael ProstějovskýFoto: DENÍK/Tomáš Kubelka

„Tato publikace mapuje světovou muzikálovou scénu od roku 1927, kdy byl uveden vůbec první muzikál (Loď komediantů), přes taková díla, jako byly například tituly West Side Story, My Fair Lady, Kabaret, Šumař na střeše, Jesus Christ Superstar, Bídníci až po poslední muzikály tohoto milénia, jako jsou třeba Čarodějky z Eastwicku či Producenti,“ konstatoval Michael Prostějovský, který hudební divadlo mapuje nepřetržitě od sedmdesátých let minulého století.

„Nápad na tuto knihu vzešel během naší společné cesty do Londýna od Stanislava Moši, ředitele Městského divadla Brno, které si vybralo mé libreto k muzikálu Jesus Christ Superstar a pro které jsem překládal Josefa a jeho úžasný pestrobarevný plášť. Stanislav Moša mi sehnal nakladatele a společně se svým divadlem se stal i kmotrem této pětisetstránkové bichle, kterou jsem psal během dlouhých zimních večerů,“ pousmál se známý textař, libretista a rozhlasový novinář.

Ten je mimo jiné podepsán pod veleúspěšnou pražskou verzí „Ježíše“ či projektech Popelka a Rusalka Muzikál.

„Kromě toho, že jsem řadu muzikálů přeložil do češtiny, tak pěstuji kontakty s lidmi, kteří se muzikálem ve světě zabývají. Jezdím i na odborné kongresy a historii hudebního divadla vyučuji už několikátý rok na divadelní vědě,“ sdělil Michael Prostějovský.  

Ten jako autor napsal v šedesátých a sedmdesátých letech na čtyři stovky písňových textů pro přední české interprety, jako byly například skladby Nářek převozníka, Šípková Růženka, Pět havranů, Řekněte, odkud vás znám, Do re mi la, Podej mi ruku a projdem Václavák, Když písně lžou či Agáta.

Tři tucty a jeden

„V publikaci Muzikál expres, která dostala název podle stejnojmenného rozhlasového pořadu, jsem se zabýval hlavně historií světového muzikálového divadla, tím, proč a jak daný titul vznikl, jaké byly vlivy kolem něj, tendence a trendy,“ poznamenal muzikálový expert.

„Nejprve jsem se rozhodl, že vyberu padesát nejvýznamnějších světových muzikálů a z nich pak tři tucty těch nejvěhlasnějších a u nich popíši, kdy měly premiéru, derniéru, kdo hrál hlavní role a přidám odkazy na významná česká nastudování. Když jsem odškrtával, které muzikály z té padesátky v tom užším výběru být nemusí, dostal jsem se selekcí na číslo sedmatřicet. V tu chvíli mi připadalo, že už žádný z nich nelze vynechat, a tak jsou v knize ve finále tři tucty a jeden muzikál,“ vysvětlil Michael Prostějovský.

„Další kapitola je věnována portrétům nejvýznamnějších muzikálových tvůrců – skladatelů, režisérů, producentů, libretistů a choreografů,“ líčil autor Muzikál expresu, v němž nechybí ani žebříček nejúspěšnějších muzikálových hitů z Broadwaye a Londýna. „Kromě rejstříku jmen a inscenací jsme do této publikace zařadili i slovníček odborných pojmů, aby čtenáři měli představu například o tom, kdo je producent, co znamená flop nebo tryout,“ pravil jeden z největších tuzemských odborníků na muzikálovou scénu u nás, který žil od roku 1983 do sametové revoluce v německém exilu.

„Co je potěšující pro hodnocení české muzikálové scény, tak z těch nejúspěšnějších broadwayských hitů se u nás hrála polovina z nich a z londýnských dokonce dvě třetiny,“ popsal Michael Prostějovský. „V případě českých inscenací světových muzikálů se zmiňuji také o kreativním týmu včetně obsazení. Píši, v čem je česká verze zajímavá, do jaké míry je srovnatelná s originálem či jak se od něj liší. Nastiňuji otázku, proč asi některé světové muzikály, které se jinde hrály s obrovským úspěchem třeba osmnáct let, u nás propadly. Je to spíše taková reflexe, nikoliv popis české muzikálové scény,“ upozornil autor.

Muzikál superlativů

„Je zajímavé též srovnání trojlístku nejvýznamnějších světových muzikálů, které vydržely nejdéle na repertoáru na Broadwayi a v Londýně. Bídníci byli u nás stejně úspěšní jako na těchto renomovaných scénách, zatímco třeba Kočky v Česku nevydržely ani rok. A Fantom opery je asi jediný z velkých titulů, který se u nás ještě neuváděl,“ líčil známý textař a libretista, podle něhož má česká muzikálová scéna na rozdíl od té londýnské či broadwayské velmi proměnlivou kvalitu.

„Je to dáno tím, že zatímco v Londýně nebo na Broadwayi je neuvěřitelná konkurence všech tvůrců, režisérů, scénografů a interpretů, tak u nás jich je totální nedostatek. Proto jsou některé české verze zahraničních muzikálů naprosto úžasné, jiné velmi průměrné a některé naprosto hrůzné,“ nechal se slyšet Michael Prostějovský.

„V případě původních českých muzikálů jsou některé srovnatelné s těmi zahraničními. Například Dracula byl podle mého názoru muzikál superlativů. Ale i jiné měly svůj půvab a byly něčím zajímavé. Jen někdy je problém, že to nejsou velké, ale spíše komorní muzikály,“ podotkl muzikálový odborník, podle něhož by měl skutečně velký muzikál mít rozlehlé hlediště, aby se zaplatil, dokonalou jevištní technologii, živý orchestr, kvalitní tvůrce a také výtečné provedení.

„Doba ,Ježíšů’ a Draculů, kdy soukromé produkce kalkulovaly s nákladným představením, které by se potom hrálo dnes a denně několik let, je už dávno pryč. Musíme jít cestou, jako jdou třeba Rakušané či Maďaři, a to podporovat i muzikálovou scénu různými subvencemi, jako má například Městské divadlo Brno či Hudební divadlo Karlín v Praze,“ uzavřel Michael Prostějovský.

Autor: Tomáš Dvořák

25.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Casey Kearneyová na archivním snímku
2 3

Vražedkyně ubodala třináctiletou dívku. Teď žije v ženské věznici jako muž

Ilustrační foto
3 11

Česko zasáhne extrémně silný vítr. Meteorologové doporučují zajistit okna

Řidič se po dálnici řítil v protisměru. Skončil na psychiatrii

Velmi nebezpečnou situaci zažili řidiči na dálnici z Mohelnice do Olomouce, v neděli okolo šesté hodiny tam v protisměru proti nim jelo osobní auto. Na dálnici vůz ujel bezmála 16 kilometrů, jako zázrakem se s nikým nesrazil. Podobný případ policisté v regionu v poslední době nepamatují.

Terénní pracovnice denně pomáhají lidem bez domova. Nacházejí i mrtvé

Zapadlé lesíky. Pochybná zákoutí. Místa daleko od lidí. Po takovýchto lokalitách denně chodí terénní pracovníci neziskové organizace Naděje. Pátrají po tom, kde se ukrývají lidé bez domova, aby jim pomohli. Každý den jim nabízí jídlo, čepice, spodní prádlo či hygienu. Pokud potřebují, tak je i ošetří. Jak vypadá jejich den v zimě?

Pojištění pracovní neschopnosti může vytrhnout trn z paty

Dlouhodobá léčba nemoci nebo úrazu zamává nejen s psychikou člověka, ale také s jeho peněženkou. Pokud nemáte našetřenou solidní rezervu, zamyslete se nad připojištěním pracovní neschopnosti. Může vám přijít vhod. Co byste o připojištění měli vědět prozrazuje David Kučera, finanční poradce Partners.

AKTUALIZOVÁNO

Zmanipuloval jsem Bingo, přiznal se muž. Dvaadvacet let byl na útěku

Pavel Fantyš, který čelí obžalobě kvůli zmanipulování televizní hry Bingo v 90. letech, se dnes ve své výpovědi u pražského městského soudu k činu přiznal. Tvrdí ale, že podvod organizoval Roman Hejda, který byl v případu před více než deseti lety potrestán podmínkou.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT