Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Linci otevřeli Hudební divadlo za 4,6 miliardy korun. Čekají i české publikum

Linec /FOTOGALERIE, REPORTÁŽ, ROZHOVOR/  - Kvůli novému divadlu posunuli Rakušané i hlavní silnici. Na zahájení přijeli osobnosti jako Philip Glass nebo Peter Handke. Pro Jihočechy chystá divadlo zájezdy.

15.4.2013 1
SDÍLEJ:

V Linci otevřeli 12. dubna Hudební divadlo, stavba stála 4,6 miliardy korun.Foto: Musiktheater Linec

Po 30 letech si splnili velký sen. V rakouském Linci, kousek od nádraží, otevřeli 12. dubna Hudební divadlo. Stavba stála 4,6 miliardy korun, dominantou velkého sálu je otáčivé jeviště s průměrem
32 metrů. K němu je připojena zdvihací plošina se třemi pódii. Otevíralo se světovou premiérou opery Stopy zbloudilého, novinky slavného amerického minimalisty Philipa Glasse. Přijeli i spisovatel Robert Menasse, režisér David Pountney i spisovatel Peter Handke, podle jehož hry vzniklo libreto k opeře.

Rakušané vědí, že Jihočeši jezdí do Lince rádi nakupovat, a lákají je. Vybraná představení doplní české titulky, které bude divák sledovat na displeji u sedadla. Podle průzkumu se do nového  divadla chystá 35 procent Jihočechů, již se plánují skupinové zájezdy. Hudební divadlo, jehož hlavní sál má kapacitu 1210 míst, nabídne opery, operety, muzikály a balet. Program je zvučný: Prsten Nibelungův, Carmen, Netopýr, Růžový kavalír, Čarodějky z Eastwicku, Kouzelná flétna. Menší sál Blackbox, kam se vejde 270 diváků, je určen experimentům, dětem i jazzu, chystá se se rapová opera Max a Moritz.

Přiléhavé róby, Handke a obří točna

Pár starších chlápků hraje v klidu obří šachy. Jsou jedni z mála, které okolní rušno míjí. Po cestičkách a trávě, zasypané pilinami, kmitají parkem securiťáci, širokým schodištěm proudí dovnitř elegantní pánové a dámy v róbách, jimž kraluje velmi dlouhonohá bruneta v krémově bílých a pohříchu přiléhavých šatech až ke kotníkům. Blíží se páteční půl osmá a světová premiéra opery Stopy zbloudilého. Novinka amerického minimalisty Philipa Glasse vdechne život novému Hudebnímu divadlu, stavbě za 4,6 miliardy korun.

Venku ční k nebi dva modré jeřáby. Stejně jako lešení s aparaturou připomínají čtvrteční show na hudbu Wagnerova Parsifala. Vevnitř fotografové neví, koho pokropit dřív. Přijeli spisovatel Robert Menasse, režisér David Pountney i spisovatel Peter Handke, podle jehož hry vzniklo libreto k opeře.

Plakáty hlásí: 2 hlasy 1 duet nebo 2 ruce 1 aplaus. Padají pochopitelně velká slova. „Byli jsme známi kvůli špatné kvalitě vody a vzduchu. Chceme dále zůstat zemí průmyslu, ale také se stát zemí vědy a kultury. Díky ekonomice žijeme, díky kultuře prožíváme," říká Josef Pühringer, hornorakouský hejtman.

Patos je na místě, Linec získal kulturní symbol. Ve velkém sále se za chvíli rozjede otáčivé jeviště s průměrem 32 metrů. K němu je připojena zdvihací plošina se třemi pódii.

Pro Jihočechy titulky

V sále se kromě němčiny a angličtiny občas ozývá čeština. Rakušané vědí, že Jihočeši jezdí do Lince rádi nakupovat, a lákají je. Vybraná představení doplní české titulky, které bude divák sledovat na displeji u sedadla.

„V jižních Čechách se o našem divadle ví víc než ve Vídni," upozorňuje obchodní ředitel Thomas Königstorfer. Podle průzkumu se do nového divadla chystá 35 procent Jihočechů, již se plánují skupinové zájezdy.

Hudební divadlo, jehož hlavní sál má kapacitu 1210 míst, nabídne opery, operety, muzikály a balet. Program je zvučný: Prsten Nibelungův, Carmen, Netopýr, Růžový kavalír, Čarodějky z Eastwicku, Kouzelná flétna. Menší sál Blackbox, kam se vejde 270 diváků, je určen experimentům, dětem i jazzu, chystá se se rapová opera Max a Moritz.

Po 30 letech se tak plní velký sen. V roce 1983 vznikl spolek přátel lineckého hudebního divadla. Hledalo se místo. Když se našlo, lidé ho v roce 2000 v referendu odmítli. Až před devíti lety se rozhodlo, že nová operní budova Zemského divadla bude stát na jižním konci nákupní zóny, pár stanic od nádraží. Jako divadlo v parku ho navrhl britský architekt Terry Pawson. „Když se kvůli nějaké stavbě posune dopravní tepna města, to už něco znamená," prohlásil tento 55letý rodák z Newcastlu.

Ačkoli Čech znalý díla Jana Kaplického by možná čekal za tolik miliard trochu odvážnější stavbu, místním se vesměs líbí. Třeba 60letá Elfriede Hofbauer si už pořídila předplatné. Přesto se vkrádá pochybnost: vydělá si na sebe? Zemské divadlo prodá ročně 240 000 vstupenek a věří, že číslo vzroste o 25 procent.

„Horní Rakousko je průmyslová země, hodně lidí jde do divadla se svými obchodními partnery. Jsme optimisté i proto, že 120 000 lidí z Lince jezdí nyní na operu do Vídně," vypočítává Thomas Königstorfer.

Strašení Hitlerem

Pár hodin po operní premiéře přichází i první, záporné reakce. V diskusi rakouského listu Der Standard zní, že na stejném místě chtěl operu postavit již Adolf Hitler. Děti, které si v pátek hrály v parku před divadlem, by asi nechápaly. Stejně tak téměř 600 umělců 30 národností Zemského divadla, americký šéf opery, britský režisér či choreograf z Iránu a všichni aktéři tiskové konference, při níž se mluvilo anglicky. Téma do debaty je snad obří investice. Ale strašit nacismem je v tomto případě směšné a trapné.

Philip Glass: Z Čechů mě nejvíc ovlivnili Janáček a Kafka

Hudbu spolu probírali leckde: třeba i při mytí nádobí v letním sídle slavného skladatele v Novém Skotsku. Deniss Russell Davies, šéf linecké opery, se s americkým minimalistou Philipem Glassem přátelí 35 let. I díky tomu mohlo Hudební divadlo v Linci otevřít světovou premiérou opery Stopy zbloudilého.

Za Glassem se sjeli diváci z mnoha zemí i novináři New York Times. Americká superhvězda ale působí skromně, ještě ve 23 hodin se ochotně podepisovala lovcům autogramů. „Nový operní dům otevřela světová premiéra. To znamená, že je to divadlo pro svět, ve kterém žijeme," říká 76letý rodák z Baltimore.

Jaký je váš nejhlubší zážitek z premiéry?

Publikum bylo naprosto soustředěné. Všichni umělci byli na tak vysoké úrovni, s níž se jen tak nesetkáte. Bylo to úžasné. Za pozoruhodné považuji také to, že nový operní dům otevřela světová premiéra. To znamená, že je to divadlo pro svět, ve kterém žijeme.

Jak se vám pracovalo na libretu podle předlohy spisovatele Petera Handkeho?

Když jsem uviděl text, bylo to jasné. Zachycuje celou lidskou osobnost. Postavy nemají jména, jsou anonymní. Malý problém byl, že jsme pro jejich identifikaci používali písmena a pak jsme se v tom nemohli vyznat. Text jsem vnímal jako báseň, je inspirující. I když se neinscenoval snadno, byl jsem přesvědčen, že je to správná volba, a chci Peteru Handkemu poděkovat za inspiraci.

V čem vás inspiroval?

Postavy mluví o naprosto každodenních věcech, a přesto tak, že to není obyčejné. Lidé bloudí, hledají své štěstí. Je to velmi napínavé téma.

Líbilo se vám, že na jevišti se objevili tanečníci, zpěváci, herci i celý orchestr?

Právě otevřená forma libreta nám umožnila přivést na scénu tolik talentů různých žánrů. Je to velmi ambiciózní a odvážný čin.

Pracoval jste již pro mnoho slavných divadel. Jak na vás působí nové linecké?

V posledních letech jsem opakovaně jezdil do Lince a prožíval všechny fáze vzniku hudebního divadla. Viděl jsem ho, když bylo ještě jen dírou v zemi! Je krásné samo o sobě vidět ho dokončené. A ještě hezčí je zažít moment, kdy se architektonický nápad zhmotní v místo, kde budou působit umělci.

Nové divadlo chce lákat také jihočeské publikum. Kterého z českých skladatelů si nejvíc ceníte?

Leoše Janáčka, samozřejmě! Všechny jeho opery jsou v Americe známé, děláme je obvykle v angličtině, máme dobrého překladatele. Janáček byl inspirací pro moderní skladatele, jeho přístupy předjímaly současnou estetiku. V době mého života byl Janáček znovu objeven  - když jsem byl kluk, neznali jsme ho, učíme se od něho teprve posledních padesát let.

Inspiroval vás při tvorbě nějaký český umělec?

Osobnost, jež se nejvíce promítla do mého díla, je samozřejmě Franz Kafka. Složil jsem hudbu k opeře v Trestanecké kolonii, založené na Kafkově povídce, nyní dělám Proces, pro Theater Company Wales.

Když jste psal Stopy zbloudilého, dělal jste zároveň pro Madrid operu The Perfect American o Waltu Disneym. Dvě opery za rok, to se dá zvládnout?

Deniss mi říkal, že jsem jako Beethoven, který složil najednou 5., 6. a 7. symfonii… Psát dvě opery v jednom roce je jako běžet 20 mil maraton a hned, jak doběhnete, běžet znovu. Říkal jsem Denissovi: až se jednou ohlédneme za těmito dny, řekneme si: prožili jsme opravdu nádherných 15 měsíců.

(vkc, blu)


Autor: Václav Koblenc

15.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Deník s vámi - Setkání s primátorkou v rezidenci primátora: Adriana Krnáčová.
1 16

Chlubila se otevřením tunelu. Krnáčovou starostové chválili

Marine Le Penová
2 8

Le Penová se chce soudit s bankami. Odřízly jí účty

V Davli zmizel kus betonového mostu. Podívejte se

Stavbaři rekonstruují most ve středočeské obci Davle opravdu důkladně, kvůli stavbě nového pilíře jeho část zbourali. Pohled na chybějící kus velkého betonového mostu vypadá značně nezvykle. Prohlédněte si fotografie v naší galerii.

Medveděv se na schůzce se Zemanem distancoval od článku o okupaci

Ruský premiér Dmitrij Medveděv se dnes distancoval od článku na ruském armádním webu Zvezda, který obhajoval sovětskou intervenci do Československa v roce 1968. Text podle něj neodráží oficiální stanovisko ruské vlády a jako takový je osobním názorem svého autora. 

Do Česka nás láká školství a zdravotnictví, říká velvyslanec Saúdské Arábie

Česká republika se pro obyvatele Saúdské Arábie stala vyhledávanou turistickou destinací. Mnozí do Čech rovněž jezdí kvůli dobrému zdravotnictví a za vzděláním. Za uplynulý půlrok se počet vydaných turistických víz ze Saúdské Arábie do Česka zdvojnásobil. Uvedl to nový velvyslanec Saúdské Arábie v České republice Najíf Abúd.

Vánoce jsou finančně náročné. Úvěr ale může být špatným pánem

Podle finančních poradců ale i psychologů by úvěry měly sloužit k nákupu jen těch věcí, které nezbytně potřebujeme. Nemá cenu se neúměrně zadlužit a kvůli hezkému Štědrému dni si pak znepříjemnit celý rok. Praxe ale také ukazuje, že mnohé domácnosti si kvůli nedostatečné finanční rezervě nemohou tuto úvahu dovolit.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT