Na své si přijdou i příznivci komorní hudby. V Rudolfinu se dnes uskuteční recitál ruské violoncellistky Natalie Gutmanové a klavíristky Elisy Virsaladzeové.

Pražské jaro nabídlo recitál pěvkyně Kožené a pianistky Učida

Mezzosopranistka Magdalena Kožená a pianistka Micuko Učida v pražském Rudolfinu na svém prvním společném vystoupení před českým publikem na festivalu Pražské jaro přednesly repertoár od Gustava Mahlera, Clauda Debussyho a Oliviera Messiaena. Koncert odměnilo zaplněné Rudolfinum dlouhotrvajícím potleskem, po němž následovaly přídavky.

Vystoupení uznávané britské pianistky japonského původu, která pro ně zvolila černé oblečení se zlatou šerpou kolem pasu, bylo pro Prahu výjimečnou událostí. Samostatný recitál zde ještě držitelka Řádu britského impéria s titulem Dame neměla.

Recitál Kožená oblečená do modrých šatů s květinovým vzorem otevřela Malou rýnskou legendou a Pozemským životem z Mahlerova cyklu milostných, vojenských a vandrovnických písní Chlapcův kouzelný roh. Následovaly Tři Bilitiny písně (Panova flétna, Vlasy, Hrob najád) od francouzského impresionisty Debussyho na verše jeho přítele Pierra Louÿse a Mahlerových Pět písní na básně Friedricha Rückerta, autora slavného cyklu Písně o mrtvých dětech. Zatímco texty Miluješ-li pro krásu, Nenahlížej mi do písní a Dýchal jsem něžnou vůni napsal pro svou ženu, písně O půlnoci a Zmizel jsem ze světa vypovídají o stavu jeho duše.

Mahler. Debussy a Messiaenovy Básně pro Mi

Po přestávce program pokračoval Debussyho cyklem Zapomenuté arietty na verše Paula Verlaina. Koncert zakončily Messiaenovy Básně pro Mi, vlastní skladatelovy texty věnované jeho první manželce Claire Delbos. "Francouzská hudba je pro mě nesmírně vizuální, snaží se hrát s barvami," uvedla před časem Kožená.

Již dlouho vyprodaný pražský koncert byl součástí společného turné Kožené a Učida, po Praze zavítají ještě na dvě vystoupení do Londýna. Se stejným repertoárem se představily již v italské Perugii. Slavnou virtuosku vnímá Kožená jako jednu z pěti nejlepších klavíristek současnosti. Právě Učida, která ročně odehraje pouze kolem padesáti koncertů, prý dokáže rozehrát koncertní křídlo tak, aby znělo "jako celý orchestr".