Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Phil Glass sklidil v Praze bouřlivé ovace

Praha - Při výběru skladeb se americký skladatel spíš soustředil na svoji novější tvorbu.

18.7.2009 1
SDÍLEJ:

Pro vnímání Glassovy hudby je možná lepší nevědět nic o jejích principech a jen se nechat unášet. Foto: DENÍK/Vít Šimánek

Čtvrteční Večer komorní hudby Philipa Glasse (*1937) v pražském Kongresovém centru publikum nadchl. Došlo i na neplánovaný čtvrtý přídavek a dvakrát se aplaudovalo ve stoje. Sál sice nebyl zcela vyprodán, ale o žádný návštěvnický debakl nešlo.

Koncert zahájil samotný Glass sérií křehkých klavírních miniatur. Ještě předtím si ovšem stoupl k mikrofonu a zavzpomínal na svoji první návštěvu Prahy v roce 1996, kdy zde doprovázel básníka Allena Ginsberga. Prohlášení, že má z návratu radost, působilo upřímně.
Při výběru skladeb se americký skladatel soustředil na svoji novější tvorbu a kladl důraz spíše na výrazněji melodické kusy, byť došlo i na „minimalistický“ model opakujících se motivů, postupně lehce modulovaných a „nenápadně“ harmonicky rozvíjených.

Kouzlo interpretace

Glass není vrcholný klavírní virtuos a nikdy si na něj ani nehrál, ovšem kouzlo autorské interpretace nelze zpochybnit. K tomu, aby doslova zhypnotizoval posluchače, mu stačilo charisma. Tedy samozřejmě ve spojení s jeho geniální hudbou.

Následující sólový vstup patřil violoncellistce Wendy Sutter. Pásmo přímo pro ni zkomponovaných Písní a básní pro cello ukázalo, jak náladotvorného účinku dokáže Glass coby skladatel dosáhnout i úspornými nástrojovými prostředky a jak chápavou interpretku svých vizí nalezl. Sutter hrála s neuvěřitelnou lehkostí a zvládala „prociťovat“ i technicky náročné pasáže.

Třetí z účinkujících, klavírista a hráč na perkusivní nástroje Mick Rossi, se publiku představil v duu s Glassem v Etudes X. Nejdříve předvedli dialog klavíru s arabským bubnem darabukou, později Rossi rozšířil instrumentář například o celestu a vibrafon a potvrdil svoji pověst citlivého a všestranného hráče. Glass svěřil Rossimu i obtížnější klavírní party (v přídavcích si s trochou komiky zahráli i čtyřručně).

Brilantní souhra

Finální část koncertu, provedená převážně v plném obsazení tria, se soustředila na známější Glassovu tvorbu scénickou. Zazněly skladby
z filmů Naqoyqatsi a The Secret Agent a z divadelního představení The Screens. Dech brala brilantní souhra violoncella a celesty, ale důležitější než virtuózní výkony zůstala zvukomalba, vykreslující za zavřenýma očima fantaskní hudební krajiny, vyvolávající pocity melancholie, radosti i všeobjímajícího klidu.

Glass zůstává především mistrem impresí, v případě méně experimentujícího (to není výtka, jen konstatování!) programu An Evening Of Chamber Music snadno srozumitelných pro posluchače s nejrůznějším vkusem. Pro vnímání Glassovy hudby je dokonce možná lepší nevědět nic o jejích principech a jen se nechat unášet.

Mezi přídavky nechyběl například do průzračné podoby přepracovaný motiv Closing z kompozice Glassworks a potlesk nebral konce. Philip Glass mohl konstatovat „moji Pražané mi rozumějí“.

TOMÁŠ S. POLÍVKA

18.7.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Radek Vondráček poskytl 15. listopadu v Praze rozhovor Deníku.
2 33

Dnešní úkol pro Sněmovnu: zvolit Vondráčka z ANO na post předsedy

Francisco Franco a budoucí král Juan Carlos I. (rok 1966)
DOTYK.CZ
5

Před 42 lety ve Španělsku padla diktatura, svobodu zaštítil král

SLEDUJEME ON-LINE

Co se podařilo, a co ne? Deník pořádá debatu s pražskou primátorkou

Doprava v Praze, kompetence magistrátu a městských částí a celkové plnění programu pražské koalice. To vše a další problémy, které trápí Pražany, bude Deník řešit od devíti hodin ráno v diskuzi s pražskou primátorkou Adrianou Krnáčovou, ředitelem Institutu plánování a rozvoje Prahy Ondřejem Boháčem a šéfem Dopravního podniku hlavního města Prahy Martinem Gillarem. Debatu sledujeme online.  

Obce bojují se suchem. Vysazují třešně či hrušně

Švestková, hrušková i třešňová alej vyroste na území Velkých Bílovic. Pracovníci města v listopadu vysadili v tamním katastru dohromady sto ovocných stromů.

Režisér Jiří Menzel prodělal prý náročnou operaci. Leží v umělém spánku

Oscarový režisér Jiří Menzel byl převezen do pražských Střešovic a je v umělém spánku. Uvedla to televize Nova. Jeho zdravotní stav se dramaticky změnil po návratu z dovolené. Měl by mít za sebou náročnou mnohahodinovou operaci. Rodina, i mluvčí Ústřední vojenské nemocnice v pražských Střešovicích, odmítli Menzelův zdravotní stav komentovat.  

Arabista Petr Pelikán: Volili jsme mezi spojeneckými zájmy a životy Čechů

Při vyjednávání o výměně pětice Čechů za Libanonce Alího Fajáda, jehož vydání žádaly Spojené státy, byly prioritou životy českých občanů. "Priorita byla, aby se čeští občané vrátili živí a v celku do vlasti," řekl arabista Petr Pelikán, který před téměř dvěma lety výměnu vyjednal. Skutečnost, že Česko nemohlo Fajáda vydat Američanům, vnímá jako důstojnou prohru.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT