Opera musela být napřed objevena. Do loňského roku totiž byla považována za jednu z nenávratně ztracených oper tohoto věhlasného barokního hudebníka.

Dobrodružství objevu

Z přibližně čtyřiceti oper Antonia Vivaldiho je dochována zhruba polovina. Avšak ztracená opera Argippo byla pro české muzikology přitažlivá především tím, že byla pravděpodobně napsána na pražskou objednávku, a to snad přímo od hraběte Františka Antonína Šporka. Premiéru měla v Praze a nejspíše ji řídil přímo autor. „V letech 1729–1730 žil Vivaldi ve Vídni a v Praze, takže jeho účast na premiéře je víc než pravděpodobná,“ uvedl sedmatřicetiletý cembalista, dirigent a objevitel této ztracené opery Ondřej Macek.

Tento odborník na barokní hudbu věděl o ztracené opeře Antonia Vivaldiho z pražské Národní knihovny, kde bylo nalezeno libreto. „Libreto bylo vydáno vlastně k premiéře této opery, takže textová část byla známa. Jelikož to byl vlastně takový divadelní program, byli uvedeni i hudebníci, kteří tenkrát premiéru provedli,“ vysvětlil Macek. Věděl, že

v českých archivech je zbytečné pátrat, a tak využil známých jmen interpretů a začal pátrat po jejich osudech. „Většinou si tito pěvci partitury vozili s sebou,“ říká Macek. Sledováním osudů tří zpěváků došel mladý badatel až do Řezna, kde v soukromém archivu knížat Thurn-Taxisů objevil

v anonymním rukopisu části árií, které byly totožné s libretem v Praze.

„Byla to nádherná euforie, když jsem zjistil, že je to skutečně Vivaldi,“ popisuje první dojmy po objevu Macek. Postupně se mu podařilo zrestaurovat dvě třetiny celého díla.

Zbývalo už jen dokázat světu pravost nalezené opery. „To se podařilo na konferenci o Vivaldim v Benátkách, která se koná jednou za deset let. Tam se světoví odborníci na Vivaldiho s operou seznámili a řekli ano. Mnozí z nich přijedou i na pražskou premiéru,“ říká manažer hudebního uskupení Hofmusici, které operu provede, Jiří Kiprý.

„Byl by to velice významný objev, i kdyby to byla opera méně známého barokního skladatele, natož když je to Vivaldi. Zásluha Ondřeje Macka není jen v objevu díla, ale i

v dokazování pravosti. Aby dílo bylo uznáno, musí se sepsat v podstatě vědecká práce,“ upozornil Kiprý.

Po uznání pravosti Institutem Antonia Vivaldiho v Benátkách má opera otevřené dveře do světa.

Dobová interpretace

Provedení opery má odpovídat dobové interpretaci. Orchestr Hofmusici v pestré mezinárodní sestavě bude hrát na dobové nástroje, respektive na jejich repliky. Řídit ho bude od cembala sám Ondřej Macek.

Opera má tři akty a vypráví příběh o záměně dvou princů a jedné krásné princezny. „Typický barokní příběh lásky, žárlivosti, cti a pomsty,“ podotýká Ondřej Macek