Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...

Při Kašpárkovi v rohlíku dítka zírala a bloumala

České Budějovice /RECENZE, FOTOGALERIE/ - Jihočeský křest třetího alba jako poprockový koncert pro dospělé obstál, jako pořad pro děti to byl ale zmar. K umělecky neproblematičtějším žánrům pop music vždycky patřily písně psané přímo pro děti. Jejich vzniku často předchází jednak mylná představa, že by se malý posluchač s 'hudbou pro dospělé', třeba od Suchého, Nohavici a dalších, nedokázal vyrovnat, jednak komerční zájmy. Výsledkem je situace, kdy dětské publikum konzumuje hrůzy typu Patrasových, Maxim Turbulenc nebo i jinak dobrých autorů, jakými jsou Svěrák a Uhlíř. Ne, že by Kašpárek v rohlíku spadal až na samé dno dětského písňového žánru, nedělní koncert v Českých Budějovicích měl však z hlediska svého účelu značné rezervy.

15.5.2012

Výkon kapely byl solidní, celkový dojem však srážel mizerný zvuk.Foto: Deník / Václav Pancer

Velký sál kulturního domu Slavie ožil bejbypankovými příznivci z řad dětí a jejich rodičů před třetí hodinou odpolední. Kašpárkova početná kapela, v níž nechyběly známé tváře domácí populární hudby, například frontman Vypsané fixy Michal Mareda, poté zahájila hodinu a půl trvající hudební set. Během koncertu zazněly jak písně z aktuální desky Ten Halywůd, tak ty starší z předcházejících dvou alb.

Solidní výkon kapely

Po hudební stránce to nebylo špatné vystoupení. Kapela předvedla solidní výkon – odpich měly zvláště cover verze Pretty Fly od Offspring či Smooth Criminal od Jacksona. Z původních písní vyzněla pěkně skladba Akvabeloví zloději nebo závěrečný song Divokej západ. Obecenstvo procitlo zvláště při Strejdovi Járovi. Co ale Kašpárkovu hudební produkci výrazně sráželo, byl mizerný zvuk. Textům, které mají u Kašpárka pravděpodobně velký význam, nebylo v celkovém hluku téměř vůbec rozumět. Na druhou stranu, zvučit rockový soubor širšího obsazení v akusticky špatné Slavii není asi jednoduché.

Koncert nebyl pro děti

Jestliže bychom mohli říci, že nedělní vystoupení jako poprockový koncert pro dospělé vcelku obstálo, jako pořad pro děti to byl zmar. Reakce posluchačů byly nanejvýš průkazné: zatímco rodiče se s nadšením pohupovali do rytmů Kašpárkových songů, jejich dítka buď nehnutě a s výrazem jistého údivu zírala na podivuhodné hemžení na pódiu, nebo bezcílně bloumala hlučným chaosem. Taneční kreace některých z nich nebyly kladnou odezvou na hudbu, ale spíše hravou nápodobou přiblblého světa dospělých.

Ačkoliv bylo možné z vystoupení vyvodit jakousi rámcovou mimohudební koncepci s projekcí a mluveným slovem, s dětmi, o které mělo jít v první řadě, se vlastně nikdo nebavil. Samozřejmě nepočítám nahodilé pokusy interpretů vyvolat u publika skandování „ještě jeden!" apod. Jestliže si autoři pořadu myslí, že malé posluchače opijí pestrobarevnými kostýmy a průměrným bigbítem s texty „čurej sem a čurej tam", je to naivní a hloupá představa.