Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Šporclovy houslové legendy hudebně potěší i poučí

Jižní Čechy /RECENZE/ - Koncert s popovou kapelou je místy kýčovitý, pocta virtuosům z období mezi Paganinim a Oistrachem má i přes technický základ lehký salónní charakter a snadno se poslouchá.

6.11.2013
SDÍLEJ:

Jihočeský rodák Pavel Šporcl (40) je dnes velkou hvězdou vážné hudby. Jeho úspěch se odráží i na frekvenci vydávaných desek, letos má už dvě.Foto: Deník/ Jaroslav Sýbek

I vážná hudba má své 'hvězdy'. V baroku to byli kastráti, miláčkové vzmáhající se opery, v romantismu sólističtí exhibicionisté lisztovského přístřihu. Dnes je to například houslista Pavel Šporcl. Jeho úspěch se odráží 
i na frekvenci vydávaných desek. Poslední dvě z tohoto roku jsou stejné a rozdílné zároveň. Společným jmenovatelem živé nahrávky Sporcelain – Live on Air s popovou kapelou a My Violin Legends s výběrem děl významných českých houslistů je posluchačská a komerční vstřícnost. Rozdílem je nejenom stylové a žánrové východisko, ale především míra vkusu. Druhá deska v tomto směru podstatně vede.

Nahrávka Sporcelain Live on Air představuje koncertní provedení studiového projektu Sporcelain v netradičním prostoru haly letiště Václava Havla ze 4. prosince 2012. Houslista pro tyto účely sestavil kapelu ze špičkových muzikantů. Ani dobrá interpretační úroveň však nedokázala zakrýt koncepční a kompoziční slabiny.

Brouskovy skladby zvyšují úroveň desky

Album Pavla Šporcla My Violin Legends.Šporcl je výborný houslista, navíc sympatický člověk. Marketing, který jej ale zvláště 
u popových projektů obklopuje, musí bystřejší pozorovatele štvát. To jsou samé originální crossovery, nové pohledy na moderní housle v 21. století… Když se na přiloženém DVD (repertoárově téměř identickém s CD) houslista označuje za skladatele, je to nadsazené. Jeho prvotiny à la Vanessa-Mae by mohly dobře fungovat jako znělky v televizních pořadech, jako autonomní kompozice selhávají. A to i v případě, hodnotíme-li v příslušné žánrové kategorii, tedy lehčích relaxačních instrumentálek.

V tomto směru by ale určitě uspěla trochu funková, trochu jazzrocková skladba Ondřeje Brouska Ambient Cow. Brouskovy skladby vůbec zvyšují úroveň desky. Tomu, že jedna 
z nich, John Thomas, získala titul OSA za nejhranější koncertní provedení v oblasti klasické hudby roku 2012, jak se dočteme v bookletu, se nelze vůbec divit. Silná melodie je téměř návyková. Dobře se na desce uvedla dvěma písněmi Tereza Černochová, s ní si houslista zazpíval také duet Je nebezpečné dotýkat se hvězd.

Houslové legendy převyšují Sporcelain

Koncepce 'houslových legend' je pravým opakem stylově nesourodého, místy kýčovitého 
a neautentického Sporcelainu. Za doprovodu klavíristy Petra Jiříkovského Šporcl na desce představuje skladby nejvýznamnějších českých houslových virtuozů z období mezi Paganinim a Oistrachem. Ferdinand Laub, Otakar Ševčík nebo Jan Kubelík byli primárně mistry houslové hry, nikoliv skladateli. A proto vedle Šporclovy interpretace vzbuzuje pozornost i rovina kompoziční. Do jaké míry budou skladby 'postiženy' technikou? Do jaké míry budou mít pouze virtuózní či koncertně etudový charakter, jaký lze u autorů tohoto typu předpokládat a s jakým se setkáváme i u Šporclových věcí na Sporcelainu? Budou i 'hudebně' vydatné? Jde interpretační a kompoziční talent ruku v ruce?

Album Pavla Šporcla Sporcelain On Air.Bylo-li řečeno, že i tato deska může oslovit širší publikum, je to dáno tím, že obsahuje především krátké, v průměru čtyřminutové skladbičky, a to lehčích vážno hudebních žánrů typu serenád, romancí či různých stylizovaných tanců. Jejich technické nástrahy zvládá Šporcl s naprostou samozřejmostí, takže se posluchač může kochat nejenom vlastními melodiemi, ale i virtuózním skotačením v obtížných výškách či rychlých rozkladových sledech a pasážích. Výborné jsou například variace na píseň prvního amerického hitmakera Stephena Fostera Old Folks at Home od Jaroslava Kociána. Šporclovým houslím nabízí kontrastní variační forma tolik výrazových poloh, s jakými se nesetkáme na celém Sporcelainu. Pěkná je melodická Barcarola Františka Ondříčka nebo Serenáda Františka Drdly.

Deska má i přes technický základ lehký salónní charakter a snadno se poslouchá. Jako celek může přinést nejenom hudební potěchu, ale i hudebně historické a muzikologické poučení.

JAN BLÜML
Autor je muzikolog

Autor: Redakce

6.11.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kateřina Perknerová.
3 9

Komentář Kateřiny Perknerové: Chraňte si hrdla i majetek, parlament zasedá

Lidé si přípomínali 17. listopadu v centru Prahy 28. výročí Sametové revoluce a následný pád komunismu. Národní třída
AKTUALIZOVÁNO
92 46

17. listopad: Pieta, demonstrace, koncerty. Lidé zaplnili ulice

Praděd pokryl sníh a pomníky hrdinů svíčky: prohlédněte si nejlepší videa

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 16. a 17. listopadu 2017.

Rekordní léto cestovek. Kam Češi letos létali nejvíc?

/INTERAKTIVNÍ INFOGRAFIKA/ Nejvíce Čechů v historii letělo letos v létě na dovolenou k moři.

Školákům pomáhají při výuce roboti. U dětí rozvíjí logické myšlení

Jsou drobní, blikají a poslouchají rozkazy. Na Základní škole Purkyňova ve Vyškově se školáci učí s pomocí malých robotů, takzvaných Ozobotů. Žáci se díky nim zábavným způsobem seznamují se základy programování.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT