Jde o mix Šporclových oblíbených hudebních žánrů. „Ono se to hrozně těžko škatulkuje. Určitě to není pop nebo jazz ani klasika. Nazval jsem to popový crossover,” řekl osmatřicetiletý virtuos, který nahrávku označil za svůj střípek do hudby 21. století.

Autorem tří skladeb je Brousek, stejný počet dodali producent desky Holý a také Šporcl. Čtyři další, jež obsáhnou různé styly, jsou převzaté. „Já mám 'Mankáče' rád odjakživa, takže to spojení bylo takové přirozené,” podotkl houslista ke spolupráci s Romanem Holým.

Nahrávka je podle Šporcla hodně rytmická s množstvím basů, bicích i houslí. Nechybí orchestr ani elektronika. „Určitě to není jen obyčejný pop, ale něco, čemu stoprocentně věřím a co tady na trhu není,” doplnil Pavel Šporcl k albu, jež vyšlo před pár dny.

Má rád Stinga a Pink



Exkluzivním hostem na desce je Vojtěch Dyk z kapely Nightwork. Představuje se v jediné zpívané skladbě na albu, irské písni s českým textem Na perutích. Další velké jméno, klavírista Petr Malásek, doprovází Šporcla ve skladbě Jacquese Brela Ne Me Quitte Pas, známé v podání Hany Hegerové jako Lásko prokletá.

Šporcl o podobném projektu, jako je Sporcelain, uvažoval už dlouho. „Sledoval jsem některé kolegy, kteří se do něčeho podobného pustili, a tak jsem si uvědomil, kterým směrem rozhodně jít nechci,” nastínil houslista. Dodal, že se také snažil vyvarovat přístupu, kdy album tvoří jeden singl a deset špatných písniček.

K populární hudbě nemá odmítavý vztah, poslouchá například britského zpěváka a skladatele Stinga, navštěvuje i koncerty, mimo jiné skupiny R.E.M. nebo zpěvačky Pink. Album, které vyšlo u EMI, chce houslista příští rok na jaře představit koncertně v několika evropských městech a na podzim v Česku.

Houslista budící pozornost svým nástrojem modré barvy a provokativním oblečením rád překonává hranice mezi žánry a nebrání se spolupráci s interprety z jiných hudebních oblastí. Na koncertech již hrál například s Karlem Gottem, Evou Pilarovou, Petrem Kolářem či skupinami Hradišťan a Kryštof.



S cimbálovkou v Metropolu



V posledních letech vystupuje s cikánskou cimbálovou kapelou Romano Stilo Ensemble. S ní a Severočeskou filharmonií Teplice, kterou povede František Drs, je nyní na turné, během něhož se přesně za týden 7. prosince zastaví v českobudějovickém Domě kultury Metropol.

„Nikdy se nebudu vydávat za to, že bych dokázal ty věci hrát tak úžasně jako oni, žijí v tom celý život. Ale hodně mě podporují. Ty koncerty jsou krásné: oni v sobě mají cikánskou vroucí krev, takže vystoupení má neuvěřitelné grády a energii, ale na druhou stranu i spoustu melancholie, je v tom hodně pláče. Dost si to užíváme,“ popsal Šporcl.

S Romano Stilo Ensemble již odehrál téměř 150 koncertů, které navštívilo asi 120 000 lidí. Jejich společná nahrávka Gipsy Way získala za prodejplatinovou a zlatou desku.

Kdo je… Pavel Šporcl?

Narodil se 24. dubna 1973 v Českých Budějovicích. V rodném městě ho jako malého učil i legendární jihočeský pedagog Ladislav Havel. Po studiích na pražské konzervatoři u Václava Snítila pokračoval v zahraničí. V letech 1991 – 1996 studoval nejdříve na Jižní metodistické univerzitě v Dallasu, pak na Brooklyn College a Juilliard School. Po návratu do Česka dokončil studia na AMU.

Má na kontě mnoho cen, spolupracuje s řadou domácích i zahraničních orchestrů, hrává na prestižních festivalech. Jako jediného z mladé generace českých houslistů ho do své knihy Housloví virtuosové: od Paganiniho po 21. století zařadil světově uznávaný historik Henry Roth.

Rád překonává hranice mezi žánry, v posledních letech slaví úspěchy s cikánskou kapelou Romano Stilo Ensemble. Vážnou hudbu přibližuje mladým lidem, proslavil se hraním v šátku či modrými houslemi od Jana Špidlena.

http://www.pavelsporcl.cz

ROMAN JIREŠ, ČTK, VÁCLAV KOBLENC